ПРОБЛЕМА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ
Ключові слова:
люди з особливими освітніми потребами, інклюзивна освіта, національна система освіти, інтеграція, загальноосвітній шкільний простір.Анотація
Анотація. У статті пропонується визначення інклюзивної освіти. Також аналізуються сучасні вітчизняні та зарубіжні дослідження у галузі інклюзивного навчання. Здійснено огляд наукових досліджень щодо освіти дітей з особливими освітніми потребами, які проводилися в Україні на початку ХХІ ст. Зазначено, що потрібно більше уваги приділяти зарубіжному досвіду і будувати на основі цього власну систему альтернативного інклюзивного навчання, яка в Україні повинна співіснувати із загальною і спеціальною. Зʼясовано, що в основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка запобігає будь-якій дискримінації дітей, забезпечує рівне ставлення до усіх, але створює особливі умови для дітей, котрі мають особливі освітні потреби. Зазначено, що інклюзивна освіта може підтримати таких дітей у навчанні і досягненні успіху, що дасть шанси і можливості для поліпшення їхнього життя. У статті здійснено класифікацію науково-теоретичної бази, присвяченої проблемі інклюзивної освіти в Україні та зарубіжних країнах за інституційним критерієм і виділено дві основні групи наукових праць. Доведено, що для успішної імплементації інклюзивної освіти в загальноосвітній навчальний процес в Україні варто виробити власну вітчизняну модель впровадження інклюзивного навчання з урахуванням позитивних тенденцій досвіду тих країн, для яких інклюзія стала невідʼємною складовою навчання.
Посилання
Бондар, В. (2004). Освіта дітей з особливими потребами: пошуки та перспективи. Сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти (Українсько-канадський досвід) (c. 25–29).
Будяк, Л. (2010). Організаційно-педагогічні умови інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітній сільській школі. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 23 с.
Василенко, О. (2010). Соціально-педагогічні умови адаптації молодших школярів з особливими потребами до навчання в загальноосвітній школі. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ, 20 с.
Захарчук, М., & Закаулова, Ю. (2014). Аналіз системи підготовки педагогів інклюзивної школи у США. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, 12, 21–28.
Ілляшенко, Т. (2009). Інтеграція дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі. Соціальний педагог, 5, 26–35.
Лалак, Н. (2013). Підготовка майбутніх педагогів до роботи в закладах освіти з інклюзивною формою навчання. Педагогічна освіта і наука в умовах класичного університету: традиції, проблеми, перспективи (с. 234–240). Львів: Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка.
Логвиненко, Т. (2014). Вища освіта Данії, Норвегії, Швеції у сучасному європейському вимірі. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 30, 86–89.
Лупарт, Дж. (2010). Шкільна реформа в Канаді: перехід від роздільних систем освіти до інклюзивних шкіл. Дефектологія. Особлива дитина: навча-ння і виховання, 1, 6–11.
Колупаєва, А. (2009). Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. Київ: Самміт – Книга, 272 с.
Концепція розвитку інклюзивного навчання (Наказ МОН № 912 від 01.10.10 року). Взято 15 травня 2018 з http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/.
Малишевська, І. (2016). Актуальні аспекти впровадження інклюзивної освіти в Україні. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 13, 205–211.
Рассказова, О. (2014). Теорія та практика розвитку соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Луганськ, 44 с.
Чопік, О. (2013). Формування взаємин дітей з вадами опорно-рухового апарату із здоровими ровесниками в умовах інклюзивного навчання. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 18 с.
Aune, B. (2010). Behavior solutions for the inclusive classroom: A handy reference guide that explains behaviors associated with autism, Aspergerʼs, ADHD, sensory processing disorder and other special needs. Texas: Future Horizons, 150 p.
Armstrong, F., & Moore, M. (2004). Action research for inclusive education: Changing places, changing practices, changing minds. London and New York: Rout-ledge Farmer, 160 p.
Boon, R., & Spencer, V. (2010). Best practices for the inclusive classroom. Waco, Texas: Prufrock Press Inc., 342 p.
Bunch, G., & Finding, A. (2005). Way Through The Maze: Crucial Terms Used In Education Provision For Canadians With Disabilities: Recommended Definitions and Supporting Grounded Findings: Crucial Terms Final Report. Toronto: The Marsha Forest Centre Toronto, 75 p.
Learning Diversity in the Chinese classroom: Contexts and Practice for Students with Special Needs. (2007). Hong Kong University Press, 520 р.
Loreman, T. (2014). Measuring inclusive education outcomes in Alberta. International Journal of Inclusive Education, 18 (5), 459‒483.
Johnson, D., & Johnson, R. (1982). Effects of Cooperative and Competitive Learning Experiences on Interpersonal Attraction Between Handicapped and Non-handicapped Students. The Journal of Social Psychology, 116 (2), 211–219. doi: 10. 1080/00224545.1982.9922773.