ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТНІХ СИСТЕМАХ РОЗВИНЕНИХ КРАЇН

Автор(и)

  • Сергій МАКЄЄВ Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-1021-6003

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/47.6

Ключові слова:

компетентнісний підхід, компетентнісно-орієнтоване навчання, компетентність, загальна середня освіта, зарубіжний досвід.

Анотація

Анотація. У статті розглянуто і проаналізовано практичні кроки щодо реалізації компетентнісного підходу в національних освітніх системах розвинених країн. Автором наголошено, що компетентнісний підхід є одним з провідних напрямів удосконалення систем освіти у світі, а його реалізацію багатьма міжнародними організаціями проголошено головним орієнтиром для здійснення змін в сучасній освіті. Розглянуто етапи формування і становлення компетентнісного підходу в освіті країн ЄС, США і Канади, причини переходу від знаннєвої освітньої моделі до компетентнісної. Така модель установлює, що ключовим є не система знань, умінь та навичок учня, а вміння їх застосовувати у різних життєвих ситуаціях, тобто головним освітнім результатом є набуття ключових компетентностей в різних сферах діяльності. Висвітлено процес формування термінів «компетентність» та «ключові компетентності» у зарубіжній педагогічній науці. Розкрито, що у розвинених країнах, зокрема у країнах ЄС, упровадження компетентнісного підходу до змісту загальної середньої освіти здійснюється такими способами, як інтеграція у предмети навчального плану, в окремі предмети навчального плану, а також міжпредметний підхід. Підкреслено, що більшість країн ЄС досягли великих успіхів у запровадженні компетентнісного підходу до змісту навчальних планів, однак знаходяться на різних етапах їх упровадження у навчальні програми. Загальним трендом у практичному застосуванні компетентнісного підходу в розвинених країнах є посилення вивчення базових предметів, що сприяють набуттю ключових компетентностей учнів, подальшому удосконаленню міжпредметного підходу та упровадженню новітніх методів навчання. До перспективних напрямів подальших досліджень автором віднесено визначення змісту компонентів компетентнісно орієнтованої освіти та шляхів формування природничо-наукової компетентності в учнів базової школи.

Посилання

1. Артьомова М., Бедь В. Компетентнісний підхід в процесі модернізації ВНЗ. Освіта регіону. Політологія. Психологія. Комунікація: Український науковий журнал. 2011. № 5. С. 43-51. URL: https://social-science.

uu.edu.ua/article/691

2. Глушко О. Компетентнісний підхід в освіті: європейський досвід. Науково-педагогічні студії. 2021.

№ 5. С. 8-21. DOI: https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-8-21

3. Ґжещук В. Особливості реалізації державної освітньої політики в Республіці Польща (1989-2003 рр.).

Регіональні студії. 2019. № 18. С. 78-84. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6170/2019.18.13

4. Демченко Т.В. Компетентнісний підхід: генеза та застосування у сфері державної служби. Публічне

адміністрування: теорія та практика. 2016. № 2(16). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2016_2_19

5. Красільнікова О. Компетентнісний підхід як основа філософії освіти. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2018. № 1(117). С. 147-156. URL: http://journals.knute.edu.ua/

scientia-fructuosa/article/view/718

6. Макєєв С.Ю. Генезис поняттєвого апарату компетентнісного підходу у дослідженнях зарубіжних та

вітчизняних науковців. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 43, Т 2. С. 230-237. DOI: https://

doi.org/10.24919/2308-4863/43-2-38

7. Макєєв С.Ю. Розвиток поняття про ключові компетентності у працях європейських та українських

вчених. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 4, Ч. 1. С. 143-151. DOI: https://doi.org/10.52726/

as.pedagogy/2021.4.1.21

8. Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освіто-

логічний дискурс. 2018. № 1-2(20-21). С. 267-278. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621

9. Пометун О.І. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна

школа. 2005. № 1(900). С. 65-69.

10. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету

Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п

11. Романчук Н.О., Романчук Н.І. Компетентнісний підхід в освіті: Концепції, суть, зміст. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки.

2018. № 4(63). С. 119-122. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Ped-visnyk-63-2019-24.pdf

12. Секрет І.В. Методологічні передумови формування компетентнісного підходу у США та країнах Європи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5(13). DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v13i5.194

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

МАКЄЄВ, С. (2024). ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТНІХ СИСТЕМАХ РОЗВИНЕНИХ КРАЇН. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (47), 43–52. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/47.6