THE PRACTICE OF IMPLEMENTING THE COMPETENCY APPROACH IN EDUCATIONAL SYSTEMS OF DEVELOPED COUNTRIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/47.6

Keywords:

competency approach, competency-oriented education, competency, general secondary education, foreign experience.

Abstract

Summary. The article is considered and analyzed practical steps to implement the competency approach in national educational systems of developed countries. The author emphasizes that competency approach is one of the leading areas of education systems improvement in the world, and its implementation by many international organizations is proclaimed the main benchmark for changes in modern education. Considered the stages of formation and development of competency approach in the education of EU, USA and Canada, the reasons for transition from knowledge educational model to competency. Such a model establishes that the key is not a system of student knowledge, skills and abilities, but an ability to apply them in different situations of life, that is, the main educational result is an acquisition of key competencies in different areas of activity. The process of formation of terms «competency» and «key competencies» in foreign pedagogical science is covered. Revealed that in developed countries, in particular in EU countries, the implementation of competency approach to the content of general secondary education is carried out in such ways as integration into curriculum subjects, into individual curriculum subjects, as well as an intersubjective approach. Emphasized that most EU countries have achieved great success in the introduction of competency approach to the curricula content, however they are at different stages of their implementation in curricula. The general trend in practical application of the competency approach in developed countries is to strengthen the study of basic subjects that contribute to the acquisition of key competencies of students, further improvement of the intersubjective approach and introducing the latest teaching methods. To the promising areas of further research, the author includes the definition of content of competency-oriented education components and ways of forming natural science competency in basic school students.

References

1. Артьомова М., Бедь В. Компетентнісний підхід в процесі модернізації ВНЗ. Освіта регіону. Політологія. Психологія. Комунікація: Український науковий журнал. 2011. № 5. С. 43-51. URL: https://social-science.

uu.edu.ua/article/691

2. Глушко О. Компетентнісний підхід в освіті: європейський досвід. Науково-педагогічні студії. 2021.

№ 5. С. 8-21. DOI: https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-8-21

3. Ґжещук В. Особливості реалізації державної освітньої політики в Республіці Польща (1989-2003 рр.).

Регіональні студії. 2019. № 18. С. 78-84. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6170/2019.18.13

4. Демченко Т.В. Компетентнісний підхід: генеза та застосування у сфері державної служби. Публічне

адміністрування: теорія та практика. 2016. № 2(16). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2016_2_19

5. Красільнікова О. Компетентнісний підхід як основа філософії освіти. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2018. № 1(117). С. 147-156. URL: http://journals.knute.edu.ua/

scientia-fructuosa/article/view/718

6. Макєєв С.Ю. Генезис поняттєвого апарату компетентнісного підходу у дослідженнях зарубіжних та

вітчизняних науковців. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 43, Т 2. С. 230-237. DOI: https://

doi.org/10.24919/2308-4863/43-2-38

7. Макєєв С.Ю. Розвиток поняття про ключові компетентності у працях європейських та українських

вчених. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 4, Ч. 1. С. 143-151. DOI: https://doi.org/10.52726/

as.pedagogy/2021.4.1.21

8. Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освіто-

логічний дискурс. 2018. № 1-2(20-21). С. 267-278. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621

9. Пометун О.І. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна

школа. 2005. № 1(900). С. 65-69.

10. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабінету

Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п

11. Романчук Н.О., Романчук Н.І. Компетентнісний підхід в освіті: Концепції, суть, зміст. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки.

2018. № 4(63). С. 119-122. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Ped-visnyk-63-2019-24.pdf

12. Секрет І.В. Методологічні передумови формування компетентнісного підходу у США та країнах Європи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5(13). DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v13i5.194

Published

2024-11-29

How to Cite

MAKIEIEV, S. (2024). THE PRACTICE OF IMPLEMENTING THE COMPETENCY APPROACH IN EDUCATIONAL SYSTEMS OF DEVELOPED COUNTRIES. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (47), 43–52. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/47.6