DEVELOPMENT OF DISTANCE EDUCATION IN UKRAINE

Authors

  • Kateryna HAVRYLENKO National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” https://orcid.org/0000-0001-9474-1990
  • Oksana CHUGAI National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.17/49.1

Keywords:

correspondence education, distance education, distance education requirements, history of distance education, remote teaching and learning.

Abstract

Summary. Computerized distance education has been introduced in Ukraine for more than twenty years now and developed quickly due to the necessity to organize the learning process online during the COVID-19 pandemic and wartime. The use of new technologies and the efforts of the governmental and educational institutions contributed to the fast-evolving distance learning in Ukraine. The paper emphasizes that despite a significant number of works studying remote learning in Ukraine, the history and development of distance education have not been covered in pedagogical literature. It has been attempted in this work to study the main stages of distance education history in Ukraine. As the first type of remote teaching, we regard learning by correspondence, which developed since the end of the 19th century due to the development of regular mail and for many people was the only opportunity to get a degree. In the 20th century, every university organized a special correspondence department in an attempt to combine correspondence and face-to-face education. The official start of distance learning in Ukraine was at the beginning of the 21st century when the distance learning experiment was launched in several universities in big cities, regulated by several presidential and governmental decrees. However, it has been noted in the paper that our country currently lacks a single coordination centre for the implementation of the state policy in distance education development and consequently caused certain mistrust in the society towards this form of studying due to some technological limitations, lack of adequate infrastructure and experienced specialists, ready-made computer programs and materials. Nevertheless, distance learning difficulties have only stimulated students to become independent learners and facilitated a dialogue between all sides of the educational process. The work has attempted to analyze the historical experience of distance education and suggested ways for further effective improvement in the national educational system.

References

1. Андрющенко Н. Дистанційне навчання в Україні: експерименти, напрацювання, перспективи. Вища шк. 2014. № 5/6. С. 60–63.

2. Богачков Ю.М. Організація та функціонування мережі ресурсних центрів дистанційної освіти загальноосвітніх навчальних закладів : монографія / ред. Ю. М. Богачков. Київ : Атіка, 2014. 183 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/7648/1Богачков_верстка_на_вывод_со_2_по_184.pdf.

3. Власенко Н. О., Помогайбо В. М. Дистанційне навчання: Україна і світ. Естетика і етика педагогічної дії. 2019. № 20. С. 29–37. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eepd_2019_20_5.

4. Гавриленко К. М. Вимоги до професійного дистанційного навчання Зб. наук. пр. ХДУ. Серія: Педагогічні науки. – Херсон : ХДУ, 2019. – № 89. – С. 56–60.

5. Гриневич Л. Освіта після пандемії. Частина 2. Тренди майбутнього шкільної освіти. Нова українська школа. 2020. 20 квіт. URL: https://nus.org.ua/view/osvita-pislya-pandemiyi-chastyna-1-uroky-mozhlyvostiprognozy/.

6. Гетта, В., Єрмак, С., Джевага, Г., Коляда, А., Шульга, О., Носовець, Н., & Повечера, І. Дистанційне навчання: дидактика, методика, організація : монографія / В. Гетта та ін. Чернігів, 2017. 286 с. URL: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/6650/1/Дистанційне%20навчання%20дидактика,%20методика,%20організація.pdf.

7. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні : Постанова від 20.12.2000 р. URL: https://vnmu.edu.ua/downloads/other/konc_rov_dystan_osv.pdf.

8. Кухаренко В. М. Екстрене дистанційне навчання в Україні : монографія. Харків : Міська друк., 2020. 409 с. URL: http://dl.khpi.edu.ua/mod/resource/view.php?id=46362.

9. Любчак В. О. Дистанційне навчання: досвід впровадження в українському університеті : монографія. Суми : СумДУ, 2009. 160 с.

10. Опанасюк Ю. Дистанційне навчання як наслідок еволюції традиційної системи освіти. Вища освіта України. 2016. № 1. С. 49–53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2016_1_10.

11. Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН України від 21.01.2004 р. № 40 : станом на 24 трав. 2013 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0464-04#Text.

12. Про Національну програму інформатизації : Закон України від 01.12.2022 р. № 2807-IX. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2807-20#Text.

13. Про створення Українського центру дистанційної освіти : Наказ від 07.07.2000 р. № 293. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0293290-00#Text.

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

HAVRYLENKO, K., & CHUGAI, O. (2024). DEVELOPMENT OF DISTANCE EDUCATION IN UKRAINE. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (49), 9–14. https://doi.org/10.24919/2413-2039.17/49.1