ONLINE SERVICES IN THE WORK OF A TEACHER OF MUSIC AND THEORETICAL DISCIPLINES
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.17/49.10Keywords:
online services, educational platforms, music-theoretical disciplines, interactive exercises, English language, auditory and visual associations.Abstract
Summary. The article examines services that today are a necessary tool in the online work of a music-theoretical teacher. Attention is focused on the menu of services, the peculiarities of their work. A comparative analysis of the tools contained in the «Learning app» and «Wordwall» platforms was made. Educational exercises are offered, which should be useful to domestic teachers of musictheoretical subjects. The use of services is described both during the entire lesson (online piano keyboard) and at different stages of the lesson: when checking homework, explaining new material, writing dictations, auditory analysis, quizzes, fixing new material, summarizing and reflecting. The importance of receiving feedback from students and measuring their satisfaction on a five-point scale is emphasized. The principle of action and the menu of combinatorial services «Spin the wheel» and «Wheel of names» are described, which bring the effect of «unexpectedness» and «unpredictability» to the lesson. A list of illustrative services has been made, which should supplement the educational material with puzzles, gifs – illustrations, animations, etc. and contribute to the creation of a friendly and comfortable atmosphere in the class. Emphasis is placed on the rationality of using organizing programs that aim to help teachers make quality preparations for classes, presentations at master classes, conferences, make a selection of their own work and save it on one platform, and also have the opportunity to share the selection with other teachers or students. The expediency of using the English language within the integrative course «Music Literacy and English Language», developed by the author of the article, is substantiated. The principle of building Ukrainian- and Englishlanguage associative tables of musical language elements is defined. The use of online translators is proposed to facilitate the work of teachers with the interface and functionality of English-language services.
References
1. 8 онлайн-інструментів для організації цікавих практичних робіт зі школярами. Освіта нова. : веб-сайт. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/1874-9-onlain-instrumentiv-dlia-orhanizatsii-tsikavykh-praktychnykh-robitzi-shkoliaramy (дата звернення: 19.10.2023).
2. Барановська І. Г., Барановський Д. М., Якименко Ю. І. Дистанційне навчання майбутніх учителів музичного мистецтва: виклики сьогодення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2022. Т. 28, С. 76–84. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.11.
3. Білик В., Аль-Нашар П. А. Сервіс Kahoot для проведення інтерактивних опитувань здобувачів освіти. International Science Journal of Education & Linguistics. 2023. Vol. 2, No. 1, pp. 77-85. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20230201.08.
4. Білоусова Л.І, Житєньова Н. В. Онлайнові інструменти візуалізації у діяльності сучасного педагога. ScienceRise: Pedagogical Education. 2018. № 7 (27). С. 8–15. DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.151557.
5. Давиденко О. Використаня онлайн-перекладачів під час вивчення іноземної мови на технічних спеціальностях. Acta Paedagogica Volynienses. 2022. Вип. 6, С. 75–79. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.11.
6. Гриценко В. Г., Гладка Л. І. Огляд онлайн систем контролю знань. Новітні комп’ютерні технології. Спецвипуск «Хмарні технології навчання». 2014. Т. 12, С. 182-187. DOI: https://doi.org/10.55056/nocote.v12i0.709.
7. Ліхошерстова В. Використання сервісу Wordwall на заняттях з англійської мови. Grail of Science. 2023. № 28, С. 332–335. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.09.06.2023.53.
8. Ліхошерстова В. З досвіду використання сервісу Canva на заняттях англійської мови. Grail of Science. 2023. № 27 С. 452–456. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.12.05.2023.072.
9. Макаревич О. Гейміфікація як невід’ємний чинник підвищення ефективності елементів дистанційного навчання. Молодий вчений. 2015. Т. 17 № 2. С. 275 – 278. URL: http://eprints.zu.edu.ua/17143/1/357.pdf (дата звернення 19.09.2023).
10. Мірошниченко Г., Опаріна С. Використання дистанційних платформ та онлайн-сервісів в умовах віддаленого навчання іноземної мови в немовних ЗВО. Pedagogy, psychology and teaching methods: international experience. 2021. C. 215–219. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-114-5-55 (дата звернення 09.09.2023).
11. Пазюк О., Пазюк Р. Особливості використання онлайн сервісу Learningapps. org в початковій школі : Проблеми моделювання та розроблення інформаційних систем. Матеріали V науково-практичної інтернет-конференції, 23 квітня 2021 р. Дрогобич, 2021. C. 72 – 73. URL: https://dspu.edu.ua/ifmeit/wp-content/uploads/sites/2/2022/01/v-internet-conf-drogobich-230421.pdf#page=72 (дата звернення 19.09.2023).
12. Сокирська О., Буга С. Використання платформ для дистанційної освіти під час онлайн навчання навичкам письма. Актуальні питання іноземної філології. 2021. № 14. С. 96–101. DOI: https://doi.org/10.32782/2410-0927-2021-14-15.
13. Стечкевич Л., Стечкевич, О. Налаштування сервісу QUIZLET для організації самостійної роботи учнів. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2020. C. 79-83. URL: https://doi.org/10.36074/24.04.2020.v4.26 (дата звернення 18.09.2023).
14. Утіна А. Асоціативне мислення як провідний метод визначення інтервалів на слух. Музикознавчий універсум : наук. зб. ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2020. Вип. 45. С. 28–44.
15. Утіна А. Інтегративні зв’язки між англійською мовою і сольфеджіо. Музичне мистецтво і культура : наук. вісник ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2018. Вип. 27, кн. 1. С. 310–323.
16. Williams E., Antonyuk N. 13 найкращих безкоштовних програм для малювання за 2023. Ukrainian Blog. URL: https://fixthephoto.com/ua/ (дата звернення: 13.09.2023).