A STRUCTURAL MODEL OF PATRIOTIC UPBRINGING OF YOUTH STUDENTS USING KOBZAR ART
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/47.2Keywords:
modeling, structural model, patriotic education, student youth, kobzarstvo.Abstract
Summary. The article is devoted to the substantiation and development of a structural model of patriotic education of student youth by means of kobzarstvo. The problem area and relevance of the selected topic are outlined, the goal and the latest research on modeling in the pedagogical process are agreed upon. In the article, the content of the main concepts of the article is described in detail and in various ways, and the author's interpretation of the phenomenon of the model in the scientific and pedagogical context is also developed. A review of current dissertations was carried out, which highlight the essence of modeling in the context of pedagogical research. The analysis of the latest scientific works on the problems of patriotic education of schoolchildren was carried out. The role and place of modeling in modern pedagogical science as an integral component of research is defined. The types of models and their purpose have been identified, their functions have been determined. The article presents a graphic representation of the developed structural model of patriotic education of schoolchildren by the means of kobzarstvo, which reflects internal processes, relationships and mutual influences. A description of each block of the structural model is provided (four blocks in total – target, methodological, procedural-content and result-oriented), the expediency of creating a structural model in the implementation of the tasks of patriotic education of schoolchildren by means of kobzart is substantiated. Forms, methods, technologies, and means of patriotic education of schoolchildren by means of kobzarstvo are described, the expediency of its use is argued. The role of pedagogic conditions in the development and implementation of a structural model of patriotic education of schoolchildren by means of kobzarstvo is defined. Conclusions and prospects for the further development of the topic in scientific research devoted to the problems of patriotic education of schoolchildren by means of kobzart are formulated.
References
1. Бабій І. В. Моральне виховання старших дошкільників засобами народної педагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.07. Умань, 2012. 22 с.
2. Гончаренко С. Ц. Український педагогічний словник : довідник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
3. Делікатна Н. М. Формування конструктивно-проєктивних умінь у майбутніх учителів початкової школи : дис. … к. пед. наук : 13.00.09. Тернопіль, 2021. 234 с.
4. Дубасенюк О. А. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 436 с.
5. Жаровська О. П. Патріотичне виховання студентів в освітньо-виховному середовищі педагогічного університету : дис. … к. пед. наук : 13.00.07. Вінниця, 2015. 290 с.
6. Кондрашова Л. В., Лаврентьєва О. О., Зеленкова Н. І. Методика організації виховної роботи в сучасній школі : навчальний посібник. Кривий Ріг : КДПУ, 2008. 187 с.
7. Кондрашова Л. В. Превентивна педагогіка : навчальний посібник. Кривий Ріг : КДПУ, 2004. 304 с.
8. Кузьмінський А. І., Омеляненко В. Л. Педагогіка : підручник. Київ : Знання-Прес, 2004. 445 с.
9. Моделювання діяльності фахівця / Пономарьов О С., Середа Н. В., Чеботарьов М. К. Харків : НТУ «ХПІ», 2015. 58 с.
10. Мотика С. М. Виховання патріотизму учнівської молоді в умовах військового ліцею : дис. … к. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2019. 280 с.
11. Оришко С. П. Патріотичне виховання старшокласників у процесі туристсько-краєзнавчої діяльності загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кандидата наук : 13.00.07. Тернопіль, 2010. 20 с.
12. Освітні технології / За ред. О.М. Пєхоти. Київ : Вид-во А.С.К., 2003. 255 с.
13. Професійна освіта : словник / уклад. С. У. Гончаренко та. ін; за ред. Н. Ничкало. Київ : Вища школа, 2000. 380 с.
14. Філімонова Т. В. Патріотичне виховання дітей старшого дошкільного віку : навчально-методичний посібник. Миколаїв : СПД Румянцева, 2019. 152 с.