ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИМИ ЗАСОБАМИ
Ключові слова:
громадянське виховання, навчально-методичні засоби, термінологічний словник, словник-довідник термінів громадянського спрямування.Анотація
Анотація. У статті досліджено ефективність організації процесу громадянського виховання молоді навчально-методичними засобами. Зʼясовано, що з цією метою було напрацьовано значну кількість педагогічних розробок: посібників, підручників, рекомендацій, програм факультативного курсу, сценаріїв тощо. У них розкрито суть громадянського виховання молоді, описано ефективні форми та методи виховання громадянських якостей молодої особистості, подано розробку окремих уроків, виховних заходів, методичних рекомендацій щодо їх проведення. Акцентовано, що громадянське виховання розглядається як міжпредметна сфера діяльності навчального закладу, яка передбачає включення його компонентів до тематики різних шкільних предметів і позакласних заходів. Розкрито доцільність і особливості укладання термінологічного словника на прикладі словника-довідника термінів з громадянського виховання. Зазначено, що словник-довідник призначений для розуміння поняттєво-термінологічного апарату громадянського спрямування і може використовуватися як додаткове навчальне видання, яке доповнює і поглиблює зміст суспільствознавчих дисциплін. У ньому підібрано як найпростіші терміни, так і складніші поняття та визначення, що стосуються громадянознавчої проблематики. Словник-довідник термінів з громадянського виховання містить тлумачення понад 670 термінів, що охоплюють проблематику громадянського спрямування. Він призначений для кращого розуміння учнями і студентами понять та практичного застосування термінології громадянського спрямування у навчально-виховному процесі, а також має на меті сприяти науковим дослідженням та практичному втіленню принципів громадянського виховання молодого покоління.
Посилання
Бабкіна, М.І. (2007). Словник-довідник термінів з громадянського виховання. Львів: ЗУКЦ, ПП НВФ БІАРП, 200 с.
Позняк, С., Пометун, О., Вербицька, П. та ін. (2008). Громадянська освіта: методичний посібник для вчителя: проект ЄС «Громадянська освіта – Україна». Київ: Європейський Союз: Alex Grov: Етна-1, 194 с.
Рафальська, М., Боярчук, О., Герасим, Н. та ін. (2017). Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів, 5–9 клас. Посібник для вчителя. Київ: Європейський центр імені Вергеланда, 136 с.
Забезпечення формування громадянської компетентності у сучасному змісті шкільної освіти. Підсумковий документ робочої групи з розробки нав-чальних планів і програм проекту «Громадянська освіта – Україна». (2006). Вісник програм шкільних обмінів, 29, 23–30.
Карпенко, О. (2017). Європейський вимір модернізації вищої педагогічної освіти України. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 5/37, 39–47. doi: 10.24919/2313-2094.5/37.102609.
Козлова, О.Г., & Гребеник, О.Г. (2015). Керівництво громадянським вихован-ням студентської молоді. Суми: Університетська книга, 188 с.
Сухомлинська, О.В. (Наук. кер.). (2000). Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності: проект. Шлях освіти, 3, 7–13.
Кучинська, І.О. (2015). Громадянське виховання в Україні: минулий досвід та сучасні потреби. Камʼянець-Подільський: ПП Зволейко Д.Г., 112 с.
Пометун, О.І. (Ред.). (2008). Ми – громадяни України: навч. посібник з грома-дянської освіти для 9 (10) кл. загальноосвітніх навчальних закладів. Львів: ЗУКЦ, 280 с.
Григораш, В.В., & Соколянська, І.Т. (Pед.). (2008). Моральне та громадянське виховання: збірка сценаріїв. Харків: Основа, 255 с.
Нємцева, Т.О. (2014). Сучасні підходи до виховання громадянської ініціатив-ності старшокласників. Черкаси: ЧОІПОПП, 130 с.
Полюга, Л. (2007). Проблематика процесів творення термінологічних слов-ників. Наукові записки Тернопільського нац. пед. ун-ту: Мовознавство, 1 (16), 255–265. Тернопіль.
Позняк, С.І. (2005). Дослідження громадянської освіти у країнах-членах Ради Європи. Шлях освіти, 1, 20–25.
Чепіль, М. (2017). Теоретичні проблеми формування особистості педагога: з історії наукових конференцій. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 4/36, 281–290. doi: 10.24919/2313-2094.4/36.98649.
Blain, N., & Gordon, D. (2010). Civic Respect, Civic Education, and the Family. Educational Philosophy and Theory. doi: 10.1111/j.1469-5812.2008.00506.x.