ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Владислав ЛЕВКОВИЧ Дрогобицький державний педагогічний університету імені Івана Франка https://orcid.org/0009-0000-8914-0234
  • Олександр ЛЕВИЦЬКИЙ Дрогобицький державний педагогічний університету імені Івана Франка https://orcid.org/0009-0004-8686-8894

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.7

Ключові слова:

інтернаціоналізація, вища освіта, якість вищої освіти, міжнародне співробітництво, європейський освітній простір.

Анотація

Анотація. В умовах глобалізації та євроінтеграційних процесів інтернаціоналізація вищої освіти в Україні набуває особливого значення, є провідним фактором підвищення якості освіти, підготовки конкурентоспроможних фахівців та розвитку наукового потенціалу країни. До початку війни в Україні спостерігається позитивна динаміка інтернаціоналізації вищої освіти. Розширюється співпраця з закордонними університетами, впроваджуються спільні освітні програми та проєкти. Викликами є недостатнє фінансування, необхідність адаптації європейських стандартів та практики забезпечення якості до українського контексту з урахуванням національних особливостей та традицій, мовний бар'єр. Обмежені фінансові ресурси ускладнюють впровадження інноваційних підходів та технологій, участь у міжнародних програмах та проєктах. Недостатнє володіння іноземними мовами ускладнює комунікацію та співпрацю з іноземними колегами, а також доступ до міжнародних джерел інформації. Інтернаціоналізація вищої педагогічної освіти є стратегічним пріоритетом для України. Вона сприяє підвищенню якості освіти, підготовці конкурентоспроможних фахівців та розвитку наукового потенціалу країни. Розкрито провідні тенденції, які відображають напрями та виклики, з якими стикається система вищої освіти в Україні. Акцентовано на перспективах для українських педагогічних ЗВО. Це можливість залучити додаткові фінансові ресурси, підвищити якість освіти, підготувати фахівців, які відповідають вимогам сучасного ринку праці, та зміцнити міжнародний імідж України, розширення програм обміну студентами та викладачами, створення умов для стажування за кордоном, розробка та впровадження спільних освітніх програм з іноземними університетами, що відповідають потребам ринку праці, участь у міжнародних дослідницьких проєктах та ін. Реалізація запропонованих заходів дозволить Україні посісти гідне місце у світовому освітньому просторі та забезпечити сталий розвиток суспільства.

Посилання

1. Аналіз зарубіжного досвіду інтернаціоналізації вищої освіти на основі культурно-гуманітарних стратегій / за заг. ред. Степаненко І. В. Вища освіта України № 3, додаток 2. Київ, 2015. С. 154–280.

2. Бойчук Ю.Д., Боярська-Хоменко А.В. Інтернаціоналізація діяльності закладів вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану і повоєнної відбудови. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка. 2023. № 1. С. 5–13.

3. Дебич М. Інтернаціоналізація вищої освіти в глобалізованому світі: тенденції та виклики. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка. 2016. Вип. 6. С. 31–40.

4. Єременко І. Інтернаціоналізація забезпечення якості вищої освіти в Україні: історія і сучасність. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 4. С. 43–55.

5. Карпенко О. Європейський вимір модернізації вищої педагогічної освіти України. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2017. Вип. 5(37). С. 39–47.

6. Освіта і наука України в умовах воєнного стану: виклики, розвиток і повоєнні перспективи (2023). Інформаційно-аналітичний збірник. Київ : Інститут освітньої аналітики МОН України, 2023. 64 с.

7. Чепіль М., Карпенко О., Терлецька Л. Вища школа та Болонський процес. Дрогобич : Ред.-вид. відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2013. 196 с.

8. Чимбай О. В., Ко С. Роль інтернаціоналізації системи вищої освіти України на шляху до ЄС. Наука та інновації. 2022. № 3. С. 31–48.

9. Eldik K. Challenges in the internationalization of Higher education. URL: http://heic.info/assets/templates/ heic2011/papers/13-Kamal_Eldik.pdf (дата звернення: 26.05.2024).

10. Helms R. & et. Internationalizing Higher Education Worldwide: National Policies and Programs. American Council on Education, The Boston College Center for International Higher Education. 2015. 81 р.

11. Stein S. Rethinking the Ethics of Internationalization: Five Challenges for Higher Education. URL: https://escholarship.org/uc/item/2nb2b9b4 (дата звернення: 26.05.2024).

12. Weimer L. 10 trends changing global higher education. URL: https://www.eaie.org/blog/10-trends-changingglobal- higher-education/ (дата звернення: 16.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-22

Як цитувати

ЛЕВКОВИЧ, В., & ЛЕВИЦЬКИЙ, О. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (51), 58–65. https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.7