ГРОМАДСЬКО-ПРОСВІТНИЦЬКА ТА ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ КОСТЯНТИНИ МАЛИЦЬКОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.192171

Ключові слова:

Костянтина Малицька; громадсько-просвітницька діяль-ність; педагогічна діяльність; літературна діяльність; жіноча діячка

Анотація

У статті обґрунтовано важливість родинного середовища (громадська діяльність матері; письменницький талант батька) і соціокультурних умов (формування світоглядних позицій в умовах активізації суспільно-політичного життя на всіх українських землях) як визначальних чинників становлення громадсько-просвітницької діячки, письменниці та педагога К. Малицької. Виокремлено три етапи (галицький, буковинський, львівський), схарактеризовано її громадсько-просвітницьку, педагогічну та літературну діяльність на кож-ному з них. Констатовано, що педагогічна діяльність включала: викладацьку – вчителювання у м. Галич, с. Лужани під Чернівцями, у Львові та Красноярську; організаційну (керівництво педагогічним колективом першої української виді-лової дівочої школи РТП імені Т. Шевченка у Львові, заснування у Красноярську першої української народної школи імені І. Котляревського) тощо. Визначено, що основними напрямами громадсько-просвітницької діяльності К. Малицької були: організація і активна участь у жіночих та громадських товариствах краю (заснування читалень “Просвіти”, “Жіночих громад” у різних містах краю, Кружка ім. Ганни Барвінок у Львові; тісна співпраця з першим українським дошкільним товариством “Українська захоронка”, з “Просвітою”, Товариством наукових викладів імені П. Могили). Здійснений аналіз літературної спадщини Костянтини Малицької засвідчує, що у численних оповіданнях виховної тема-тики, наукових розвідках і науково-популярних статтях вона не тільки показала реальний стан українського шкільництва в межах австро-угорської та польської держав, а й теоретично обґрунтувала концептуальні основи рідномовної національної школи, сформулювала її мету, завдання, зміст навчання і ви-ховання дітей, вимоги до вчителя.

Посилання

Bohachevska-Khomyak, M. (1995). Bilym po bilomu: Zhinky v hromadskomu zhytti Ukrayiny. 1884–1939 [White on white: Women in public life in Ukraine. 1884–1939]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Burachynska, L. (Ed.). (1965). Vykhovnytsya pokolin. Kostyantyna Malytska: hromadska diyachka, pedahoh i pysmennytsya [A teacher of Generations. Kostiantyna Malytska: public figure, teacher and writer]. Toronto: Publication of the World Federation of Ukrainian Women‟s Organizations [in Ukrainian].

Fedak, S. (1918). Moyi spomyny [My memories]. Kalendar “Prosvity” na 1918 r. – Prosvita Calendar for 1918, 1, 189–205 [in Ukrainian].

Furtak, M. (1937). Literaturna tvorchist Kostyantyny Malytskoyi [Literary work of Kos-tiantyna Malytska]. Ridna shkola – Native School, 22, 322–324 [in Ukrainian].

Malytska, K. (1912, April 4). Z diyalnosty “Zhinochoho Kruzhka R.T.P.” u Lvovi [From the activity of the “RPS Women‟s Circle” in Lviv]. Dilo – The Act, p. 5 [in Ukrainian].

Malytska, K. (1922, September 2). Dekilka refleksiy z novym shkilnym rokom [Some ref-lections on the new school year]. Dilo – The Act, p. 7 [in Ukrainian].

Malytska, K. (1937, March 28). Na khvylyakh svitovoyi viyny [On the Waves of World War]. Dilo – The Act, 2–3 [in Ukrainian].

Nahachevska, Z. (2002). Zhinochyy hurtok im. Hanny Barvinok Ukrayinskoho pedahohich-noho tovarystva: stanovlennya y zmist diyalnosti [Hanna Barvinok Women‟s Circle of Ukrainian Pedagogical Society: formation and content of activity]. Pedahohika: Visnyk Prykarpatskoho universytetu – Pedagogy: Bulletin of the Precarpathian Uni-versity, 8, 148–157 [in Ukrainian].

Narodna ruska shkola i ruski uchyteli v Halychyni (Narys na tli halytskoho shkilnytstva) [People‟s Ruthenian school and Ruthenian teachers in Galicia (Essay on the the Galician school)]. (1904). Promin – The Gleam, 1–2, 3–6 [in Ukrainian].

Pankevych, H. (1990). Pedahohichna spadshchyna K. Malytskoyi [Pedagogical legacy of K. Malytska]. Pedahohika: respublikanskyy naukovo-metodychnyy zbirnyk – Pedagogy: Republican Scientific and Methodological Bulletin, 29, 109–114 [in Ukrainian].

Pavlykovska, I. (1956). Na hromadskyy shlyakh. Z nahody 70-littya ukrayinskoho zhinochoho rukhu [On the public way. On the occasion of the 70th anniversary of the Ukrainian women’s movement]. Philadelphia: Publication of the World Federation of Ukrainian Women‟s Organizations [in Ukrainian].

Slezinskyy, V. (Comp.). (1993). Chom, chom, zemle moya. Storinky zhyttya i tvorchosti Viry Lebedovoyi [Why, why, my land. Pages of life and work of Vira Lebedova]. Kalush [in Ukrainian].

Yakubovska, M. (1995). Kostyantyna Malytska: zhyttyevyy i tvorchyy shlyakh [Kostiantyna Malytska: Life and creative career]. Lviv: Osnova [in Ukrainian].

Zvit shkil Ruskoho Tovarystva Pedahohichnoho u Lvovi za rik shkilnyy 1909/10 [The report of the schools of the Ruthenian Pedagogical Society in Lviv for the school year 1909/10]. (1912). Lviv: Publication of the Ruthenian Pedagogical Society [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-16