ПЕРІОДИЗАЦІЯ РОЗВИТКУ ЛІТЕРАТУРНОГО ПРОЦЕСУ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ НАПРИКІНЦІ XVIII – у 30-х рр. ХХ ст. В ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОМУ КОНТЕКСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.198799

Ключові слова:

Західна Україна; літературний процес; міждисциплі-нарний підхід; освітні проблеми; періодизація; письменники

Анотація

Стаття присвячена висвітленню проблеми періодизації літературного процесу в Західній Україні наприкінці XVIII – у 30-х рр. ХХ ст. у вимірі історії педагогіки. Доведено, що розроблення періодизації літературного процесу досліджуваного періоду в історико-педагогічному вимірі вимагає випрацювання спеціальної методологічної програми міждисциплінарного характеру, що складається з трьох основних блоків: 1) літературознавчого; 2) освітньо-педагогічного; 3) конструювання періодизації у контексті досліджуваної проб-леми. Кожен із цих компонентів докладно схарактеризований авторами. Зазначено, що результати аналізу репрезентативних студій не виявили продук-тивного досвіду розробки цілісної регіональної періодизації літературного процесу в Західній Україні, але науковці досить глибоко дослідили його окремі етапи і тенденції, що створює підґрунтя для реконструкції динаміки розвитку цього феномену, який трансформувався, модифікувався під впливом ідеології панівних політичних режимів, європейського й українського письменства Над-дніпрянщини.
У контексті досліджуваної проблеми представлені періодизації свідчать, що літературний процес у Західній Україні наприкінці XVIII – у 30-х рр. ХІХ ст. спирався на значну традицію розвитку національного письменства та загалом вписується у загальну схему його розвитку. У регіональній проекції він має свої, зумовлені відомими соціально-історичними і національно-куль-турними чинниками особливості, які стають ще виразнішими у вимірах Галичини, Буковини, Закарпаття, Волині. Констатовано, що детермінований різними чинниками суспільно-політичного і соціокультурного порядку літера-турний процес у Західній Україні наприкінці XVIII – у 30-х рр. ХХ ст. є склад-ним, багатоаспектним, поліструктурним явищем, що становить окрему яскраву сторінку в історії української культури і літератури. Завдяки інте-грації потужного інтелектуального потенціалу письменників розглядаємо його як унікальний продуктивний складник розвитку національної педагогічної думки України.
В історико-педагогічному вимірі визначено п’ять основних періодів роз-витку західноукраїнського літературного процесу: 1) церковно-освітній (сере-дина 1870-х – 1820-ті рр.), що поділяється на два етапи: 1772–1805 рр. та 1806–1820 рр.; 2) будительсько-просвітницький – 1830-ті – перша половина 1870-х рр. – також має два етапи, які розмежовує 1848 р.; 3) піднесення літературного життя другої половини 1870-х рр. – 1914 рр.; 4) воєнно-рево-люційних потрясінь 1914–1919/20 рр.; 5) міжвоєнний період ХХ ст., у якому відстежуються два етапи 1920-х та 1930-х рр. Кожен з цих періодів має свої риси й особливості ідейно-ціннісного та художньо-стильового характеру, увиразнені в художніх рефлексіях широкого комплексу проблем освіти, вихо-вання і розвитку особистості.

Посилання

Almanakh pysmennykiv Pidkarpatskoyi Rusi “Trembita” [Almanac of the writers of Sub-carpathian Rus “Trembita”]. (1926). Uzhhorod [in Ukrainian].

Babych, N. (2010). 15 ne ostannikh iz mohikan. Pedahohy i vcheni Bukovyny druhoyi polovyny ХІХ – pochatku ХХ stolittya [15 not the last of the Mohicans. Teachers and scholars of Bukovina in the second half of the 19th – beginning of the 20th cen-turies]. Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].

Byrchak, V. (1993). Literaturni stremlinnya Pidkarpatskoyi Rusy [Literary aspirations of Subcarpathian Rus]. Uzhhorod: Karpaty [in Ukrainian].

Chepil, M. (2016). Ivan Franko pro osobystist vchytelya kriz pryzmu sohodennya [Ivan Franko on the personality of the teacher through the lens of the present]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelya. Seriya “Pedahohika i psykho-lohiya” – Bulletin of Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”, 2 (12), 61–66 [in Ukrainian].

Dibrova, V. (2017). The Valuev Circular and the End of Little Russian Literature. Kyiv-Mohyla Humanities Journal, 4, 123–138. doi: https://doi.org/10.18523/kmhj106724. 2017-4.123-138.

Franko, I. (1902). Pershe ruske prosvitne tovarystvo v rr. 1816–1818 [The first Russian educational society in the years 1816‒1818]. Materialy do kulturnoyi istoriyi Halyts-koyi Rusy XVIII i XIX viku – Materials on the cultural history of Halych Rus in the 18th and 19th centuries (pp. 258–276). Lviv [in Ukrainian].

Harasevych, A. (1938). Molode Zakarpattya [Young Transcarpathia]. Naperedodni – The day before, 5, 4–5 [in Ukrainian].

Hlakovych, M. (2003). Literaturni periodychni vydannya 20 – 30-kh rokiv XX stolittya na zakhidnoukrayinskykh zemlyakh u suspilno-politychnomu i dukhovnomu konteksti doby [Literary periodicals of the 20 – 30s of the twentieth century in Western Ukrainian lands in the socio-political and spiritual context of the day]. (Extended abstract of candidate‟s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Hrytsay, O. (1928). Z nashoyi tvorchosty na Pidkarpatskiy Ukrayini [From our work in Subcarpathian Ukraine]. Ukrayinskyy prapor – Ukrainian flag, 6, 2–3 [in Ukrainian].

Ilnytskyy, M. (1995). Vid “Molodoyi Muzy” do “Prazkoyi shkoly” [From the Young Muses to the Prague School]. Lviv [in Ukrainian].

Kostyuk, H. (1968). Na mahistrali istoriyi [On the highway of history]. Slovo – Word, 10, 7–29 [in Ukrainian].

Maftyn, N. (2009). Zakhidnoukrayinska ta emihratsiyna proza 20–30-kh rokiv XX stolittya: stylovi ta ideyni paradyhmy [West Ukrainian and emigration prose of the 20‒30s of the XX century: style and ideological paradigms]. (Extended abstract of Doctor‟s thesis). Lviv [in Ukrainian].

Magocsi, P.R. (1996). The Rusyn language question revisited (pp. 63–84). Retrieved April 16, 2019, from http://shron1.chtyvo.org.ua/Magochii_Pavlo_Robert/The_Rusyn_language _question_revisited_anhl.pdf.

Nadimyanova, T. (2006). Prosvitnytska diyalnist Zakarpatskykh budyteliv u XX stolitti [Educational activity of Transcarpathian awakens in the XIX century]. (Extended abstract of candidate‟s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Nahachevska, Z. (2007). Pedahohichna dumka i prosvitnytstvo v zhinochomu rusi Zakhid-noyi Ukrayiny (druha polovyna XIX st. – 1939 r.) [Pedagogical Thought and Enligh-tenment in the Women’s Movement of Western Ukraine (second half of the 19th – 1939)]. Ivano-Frankivsk: Vydavets Tretiak I.Ya. [in Ukrainian].

Rudnytskyy, M. (1928). Presa i literatura [Press and Literature]. Svit – World, 15–16, 2–3 [in Ukrainian].

Savchuk, B., & Bilavych, H. (2019a). “Azbuchnye voyny” 30–50-kh hh. XX v. v Galitsii v sovremennom nauchnom diskurse [The “Alphabet Wars” of 1830–1850s in Galicia in Contemporary Scientific Discourse]. Rusin, 56, 58–76. doi: 10.17223/18572685/56/4 [in Russian].

Savchuk, B., & Bilavych, H. (2019b). Problema ispolzovaniya istoricheskikh nazvaniy Galitsii v mezhvoennyy period XX v. [On the use of historical names of Galicia in the interwar period of the 20th century]. Rusin, 57, 13–34. doi: 10.17223/18572685/57/2 [in Russian].

Sukhomlynska, O. (2003). Istoryko-pedahohichnyy protses: novi pidkhody do zahalnykh problem [Historical and pedagogical process: new approaches to general problems]. Kyiv: A.P.N. [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O.V. (Ed.). (2005). Ukrayinska pedahohika v personaliyakh. Kn. 1: X–XIX stolittya [Ukrainian pedagogy in personalities. Book 1: X–XIX century]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Yatsyna, O. (2009). Pedahohy – chleny tovarystva “Prosvita” v osvitnomu protsesi Pid-karpatskoyi Rusi (1920–1939) [Teachers – members of the association “Prosvita” in the educational process of Subcarpathian Rus (1920–1939)]. Uzhhorod: Grazhda [in Ukrainian].

Zavhorodnya, T. (Ed.). (2008). Antolohiya pedahohichnoyi dumky Skhidnoyi Halychyny ta ukrayinskoho zarubizhzhya XX stolittya [Anthology of pedagogical thought in Eastern Galicia and Ukrainian foreign countries of the twentieth century]. Ivano-Frankivsk: Play [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-16