ЛІНГВОГУМАНІТАРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ: ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНИЙ ВИМІР

Автор(и)

  • Тетяна ШАРГУН Львівська філія Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна http://orcid.org/0000-0002-6014-4941
  • Андрій ПОЦЕЛУЙКО Львівська філія Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна http://orcid.org/0000-0002-1078-7615

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.199852

Ключові слова:

лінгвогуманітарна компетентність; вербальний інтелект; креативний інтелект; професійний розвиток; філософсько-антропологічний аналіз

Анотація

У статті на основі аналізу наукових джерел та емпіричного матеріалу розкрито теоретичні засади формування лінгвогуманітарної компетентності студентів технічних закладів вищої освіти як вагомого чинника особистіс-ного розвитку. Лінгвогуманітарну компетентність фахівця з вищою технічною освітою визначено як інтегративну динамічну структурно-рівневу якість особистості, що поєднує сукупність лінгвістичних, гуманітарно-комуніка-тивних і соціокультурних компетенцій, комунікативних і пізнавальних здіб-ностей. Показано, що процес особистісного розвитку полягає передусім у якісних змінах психічної діяльності, формуванні нових якостей особистості. Досліджено роль компетентнісного підходу в організації освітнього процесу вищої школи. На перше місце поставлено вміння розв’язувати проблеми, що виникають у пізнавальній, технологічній і психічній діяльності, у сферах етич-них, соціальних, правових, професійних, особистих взаємовідносин. Констато-вано, що лінгвогуманітарні практики є надзвичайно важливими у філософсько-антропологічному контексті як одні з ключових чинників особистісного роз-витку. Надано узагальнювальну характеристику різних форм інтелекту. Вка-зано, що лінгвогуманітарні практики розвивають не лише вербально-лінг-вістичний інтелект, але й креативність, тобто здатність користуватися результатами роботи різних видів інтелекту. Висвітлено вплив лінгвогума-нітарних наук на соціальну комунікативність майбутніх фахівців, що є важ-ливою для втілення моральних норм як умови соціальної адаптації особистості. Це вимагає удосконалення змісту та процедури освітнього процесу, розвитку пізнавальної самостійності й цілеспрямованості студентів, формування навичок самоосвіти та самокритики, комунікативних умінь.

Посилання

Abdullina, G. (2011). Razvitie intellektualnykh ucheniy budushchego uchitelya v kompe-tentnostno-orientirovannom obrazovatelnom protsesse vuza [The development of the intellectual teachings of the future teacher in the competence-oriented educational process of the university]. Fundamentalnye issledovaniya – Basic research, 12 [in Russian].

Akhtamyanova, I. (2011). Formirovanie kognitivnoy kultury studentov v usloviyakh kon-tekstnogo obucheniya [The formation of the cognitive culture of students in contextual learning]. In V. Kalashnikov (Ed.), Kontekstnyy podkhod v psikhologii, pedagogike i menedzhmente – Contextual approach in psychology, pedagogy and management (pp. 158–164). Moscow: MGGU im. M.A. Sholohova [in Russian].

Boychuk, Yu. (2011). Kompetentnisnyy pidkhid [Competency approach]. In V. Lozova (Ed.), Naukovi pidkhody do naukovykh pedahohichnykh doslidzhen – Scientific approaches to scientific pedagogical research (pp. 188–216). Kharkiv: Apostrof [in Ukrainian].

Boyko, O. (Ed.). (2010). Istoriya svitovoyi ta ukrayinskoyi filosofiyi [History of world and Ukrainian philosophy]. Sumy: DVNZ «UABS NBU» [in Ukrainian].

Chernova, N. (2007). Formirovanie lingvogumanitarnoy kompetentnosti spetsialistov v sisteme vysshego tekhnicheskogo obrazovaniya [Formation of linguistic and humanitarian competence of specialists in the system of higher technical education]. (Extended abstract of Doctor‟s thesis). Moscow [in Russian].

Evdoksina, N. (2007). Psikhologicheskie osobennosti izucheniya inostrannogo yazyka studentami tekhnicheskikh vuzov [Psychological peculiarities of foreign language learning by students of technical universities]. Vestnik Astrakhanskogo gosudar-stvennogo tekhnicheskogo universiteta – Bulletin of Astrakhan State Technical University, 2, 273–279 [in Russian].

Ivanova, O. (2017). Optimizatsiya protsessa obucheniya inostrannomu yazyku studentov tekhnicheskikh spetsialnostey na osnove lichnostno-orientirovannogo podkhoda [Optimization of the process of teaching foreign students of technical specialties on the basis of a personality-oriented hike]. Lichnost i obshchestvo: nravstvennaya ideya v tsennostnom mire sovremennogo cheloveka: materialy vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem “Mokronosovskie chteniya-2017” (g. Ekaterinburg, 25 noyabrya 2017 g.) – Personality and society: a moral idea in the value world of modern man: Proceedings of the All-Russian Scientific and Practical Conference with International participation “Mokronosov Readings-2017” (Ekaterinburg, November 25, 2017). (pp. 80–83). Ekaterinburg: UrFU [in Russian].

Khmil, V. (2013). Osvita i kultura u suchasnomu vymiri [Education and culture at the present time]. Hrani, 100, 47–56 [in Ukrainian].

Khmil, V., & Popovych, I. (2019). Philosophical and Psychological Dimensions of Social Expectations of Personality. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 16, 55–65. doi: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i16.187540.

Krasilnikova, O. (2018). Kompetentnisnyy pidkhid yak osnova filosofiyi osvity [Competency approach as the basis of educational philosophy]. Visnyk Kyyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu – Bulletin of the Kyiv National University of Trade and Economics, 1 (117), 147–155 [in Ukrainian].

Pavlova, T., & Bobyl, V. (2018). The Phenomenon of Negative Emotions in the Social Existence of Human. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 14, 84–93. doi: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i14.115314.

Polozov, A., & Polozova, N. (2009). Moduli psikhologicheskoy struktury v sporte [Modules of psychological structure in sports]. Moscow: Sovetskiy sport [in Russian].

Seleznev, I. (2012). Innovatsionnoye razvitiye i reforma vysshey shkoly [Innovative deve-lopment and reform of higher education]. In T. Vlasova (Ed.), Filosofsko-antropolohichni vymiry hlobalnykh transformatsiy – Philosophical and anthropological dimensions of global transformations (pp. 297–301). Dnipropetrovsk: Vyd-vo Makovetskyy [in Russian].

Shcherba, S., Shchedrin, V., & Zahlada, O. (2004). Filosofiya [Philosophy]. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].

Tyavlovskaya, T., & Maramygina, T. (2015). Tekhnicheskiy intellekt – odna iz znachimikh sostavlyayushchikh kachestva podgotovki spetsialistov v tekhnicheskom VUZe [Tech-nical intelligence is one of the components of the quality of training of specialists in a technical university]. Innovatsionnye tekhnologii v inzhenernoy grafike: problemy i perspektivy: sbornik trudov Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, posvyashchennoy 85-letiyu Novosibirskogo gosudarstvennogo arkhitekturno-stroitelnogo universiteta (Brest, Novosibirsk, 27 marta 2015 g.) ‒ Innovative technologies in engi-neering graphics: problems and Prospects: Proceedings of the International Scientific and Practical conferences, dedicated to the 85th anniversary of the Novosibirsk State University of Architecture and Civil Engineering (Brest, Novosibirsk, March 27, 2015). (pp. 272–275). Novosibirsk. Retrieved from http://ng.sibstrin.ru/brest_novosibirsk/ 2015/doc/062.pdf [in Russian].

Viktorov, V., & Prykhodko, V. (2012). Reformuvannya vyshchoyi shkoly v Ukrayini na rivni mikropedahohiky [Higher education reform in Ukraine at the level of micro-pedagogy]. In T. Vlasova (Ed.), Filosofsko-antropolohichni vymiry hlobalnykh trans-formatsiy – Philosophical and anthropological dimensions of global transformations (pp. 284–296). Dnipropetrovsk: vyd-vo Makovetskyy [in Ukrainian].

Voropayeva, V. (2008). Antropolohichni zasady doslidzhennya lyudyny yak tsilisnoyi istoty: teoretyko-metodolohichnyy analiz [Anthropological foundations of the study of man as a whole being: theoretical and methodological analysis]. In V. Voronkova (Ed.), Humanitarnyy visnyk Zaporizkoyi derzhavnoyi inzhenernoyi akademiyi – Humanitarian Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy (pp. 169–176). Zaporizhzhya: ZDIA [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-16