ІМІДЖ ЯК ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.199494

Ключові слова:

імідж; педагогічний імідж; професійний імідж; презен-тація викладача закладу вищої освіти; професійні компетенції педагога

Анотація

Стаття присвячена проблемі іміджу як презентації викладача вищої школи. Проаналізовано категоріальний апарат дослідження та наукові праці, в яких порушується проблема іміджу спеціаліста. Визначено роль особистісних якостей людини у процесі формування професійного іміджу. Акцентовано увагу на вимогах суспільства до сучасних педагогів. Обґрунтовано важли-вість створювати імідж, постійно самовдосконалюватися для того, щоб відповідати вимогам суспільства та педагогічній професії. Акцентована увага на появі таких нових наукових напрямів, як професійна іміджологія, педа-гогічна іміджологія і т. ін., які вивчають проблему іміджу фахівців, її основні аспекти та знайшли відображення у наукових працях. У статті наголошено на тому, що імідж і самопрезентація спеціалістів відіграють важливу роль не тільки у професійній діяльності, становленні професійної культури, але й у досягненні успіху в професійному житті. Охарактеризовано елементи ство-рення педагогічного іміджу викладача як головного критерію професійного успіху у викладацькій діяльності. Наголошено на тому, що сприйняття образу педагога упродовж останніх десятиліть змінилося, і те, що раніше вважа-лося неприпустимим, сьогодні є звичним явищем. Відтак як і особистий імідж, так і педагогічний імідж та вимоги до нього суттєво змінилися. Підкрес-люється, що саме від рівня професійного іміджу викладачів – професійна компетентність, володіння науковими інноваціями, новітніми методиками, інформаційно-комунікативними технологіями, елементами зовнішньої та внутрішньої техніки – буде залежати імідж усього закладу вищої освіти. Висвітлено значення психології одягу, яка розглядає оформлення зовнішності як багатовимірну інформацію про особу, що є суттєвим чинником для ство-рення педагогічного іміджу. Проаналізовано особливості та складові іміджу, вивчено фактори й закономірності формування іміджу як презентації викла-дача вищої школи.

Посилання

Bilous, I. (2016). Pravyla hramotnoyi superechky [Rules of literate dispute]. Porady vyk-ladachu – Teacher’s advice (pp. 1–5). Retrieved from https://sites.google.com/site/ personalnijbilousinnivasilivni/vihovna-robota/poradivikladacu/soobseniebezzagolovka-1 [in Ukrainian].

Bolsun, S. (2009). Profesiynyy imidzh kerivnyka navchalnoho zakladu [Professional image of the head of the training institution]. Upravlinnya shkoloyu – School management, 7–9 (37–38), 51–55 [in Ukrainian].

Furnham, A., Hyde, G., & Tritskey, G. (2013). The values of work success. Personality and Individual Differences, 55 (5), 485–489. doi: 10.1016/y.paid.2013.04.016.

Horovenko, O. (2013). Formuvannya osobystisno-profesiynoho imidzhu vchytelya zasobamy samoprezentatsiyi [Formation of personal-professional image of teachers by means of self-presentation]. (Extended abstract of candidate‟s thesis). Kharkiv [in Ukrainian].

Hreylikh, O. (2010). Psykholohiya formuvannya imidzhu vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Psychology of forming the image of the teacher of higher educational insti tution]. Humanitarnyy visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu “Pereyaslav-Khmelnytskyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet imeni Hryhoriya Skovorody” – Humanities Bulletin of the State Higher Educational Institution “Pereyaslav-Khmel-nytsky H. Skovoroda State Pedagogical University”, 19, 294–299 [in Ukrainian].

Huziy, N. (2015). Pedahohichnyy profesionalizm yak naukova katehoriya [Pedagogical professionalism as a scientific category]. In N. Huziy (Ed.), Pedahohichna tvorchist, maysternist, profesionalizm u systemi pidhotovky osvityanskykh kadriv: zdobutky, poshuky, perspektyvy – Pedagogical creativity, skill, professionalism in the system of teacher training: achievements, searches, prospects (pp. 109–155). Kyiv: NPU [in Ukrainian].

Karpenko, O. (2017). Yevropeyskyy vymir modernizatsiyi vyshchoyi pedahohichnoyi osvity Ukrayiny [European dimension of modernization of higher pedagogical education of Ukraine]. Lyudynoznavchi studiyi. Seriya “Pedahohika” ‒ Human Studies. Series of Pedagogy, 5/37, 39–47. doi: 10.24919/2313-2094.5/37.102609 [in Ukrainian].

Kononenko, A. (2003). Psykholohichni skladovi indyvidualnoho imidzhu suchasnoho peda-hoha [Psychological components of the individual image of modern teacher]. (Extended abstract of candidate‟s thesis). Odesa [in Ukrainian].

Kovalova, O. (2006). Vykorystannya PR tekhnolohiyi dlya stvorennya imidzhu vchytelya [Use of PR technologies for teacher‟s image creating]. Problemy psykholoho-peda-hohichnoho suprovodu pidhotovky fakhivtsiv u vyshchiy shkoli: Vseukrayinskyy naukovo-praktychnyy seminar (5 zhovtnya 2006 r.) – Problems of psychological and pedago-gical support of teacher training in higher school: All-Ukrainian scientific-practical seminar (October 5, 2006). (pp. 84‒86). Odesa [in Ukrainian].

Kravets, R. (2019). Kontseptualnyy prostir ponyattya “profesiynyy imidzh” u naukovykh psykholoho-pedahohichnykh dzherelakh [Conceptual space of the concept of “profe-ssional image” in scientific psychological and pedagogical sources]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shkolakh – Peda-gogy of creative personality formation in higher and secondary schools, 65 (2), 53–57. doi: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.65-2.10 [in Ukrainian].

Mazorenko, M. (2011). Psykholohichna struktura imidzhu profesionala [Psychological struc-ture of the image of professional]. Problemy ekstremalnoyi ta kryzovoyi psykholohiyi – Problems of extreme and crisis psychology, 9, 177–184 [in Ukrainian].

Shepel, V. (1997). Imidzhelogiya: sekrety lichnoho obayaniya [Imageology: the secrets of personal fascination]. Moscow: Kultura i sport [in Russian].

Smirnova, N. (2001). Imidzh uchitelya [The image of the teacher]. Luchshie stranitsy peda-gogicheskoy pressy – Best papers of the pedagogical press, 5–6, 76–80 [in Ukrainian].

Torubara, O. (2017). Formuvannya pedahohichnoho imidzhu vykladacha spetstekhnolohiyi u profesiyno-tekhnichnomu navchalnomu zakladi [Formation of pedagogical image of special technology teacher in vocational school]. Profesiyne udoskonalennya vchytelya. Seriya Pedahohika – Professional improvement of the teacher. Series of Pedagogy, 144, 405–408 [in Ukrainian].

Tymoshenko, V. (2016). Pedahohichnyy imidzh vykladacha VNZ yak chastyna profesiy-noyi kompetentsiyi [Pedagogical image of university teacher as a part of professio-nal competence]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka – Spirituality of personality: methodology, theory and practice, 2 (71), 196–200 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-16