ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ СТАНОВЛЕННЯ СВІТОГЛЯДУ МОЛОДИХ ЛЮДЕЙ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ М. ШЛЕМКЕВИЧА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.9/41.175695

Ключові слова:

практичні аспекти; розвиток духовної сфери; чинники; педагогічні умови; становлення світогляду; М. Шлемкевич

Анотація

У статті виявлено впливи різноманітних спільнот на становлення сві- тогляду молодих людей і педагогічні умови розвитку духовної сфери українців у спадщині Миколи Шлемкевича, які стосуються використання таких мето- дів самовиховання, як самопізнання, самоспостереження, самооцінка, само- аналіз. Це означає, що зроблено акцент на участі самої людини у своєму ви- хованні, отже – проведений пошук демократичних шляхів формування світо- гляду кожної молодої людини та розширення її духовного світу. Обґрунтовано висновок, що шляхи утвердження духовних цінностей та інших ідеалів добра, пошук засобів формування людяності, тобто її гуманіза- ції, є основою для розширення і збагачення внутрішнього світу людини, її змуж- ніння, глибокого проникнення у світ моральних цінностей, саморозвитку. Оха- рактеризовано важливі педагогічні умови становлення світогляду українців, виявлені у творчій спадщині М. Шлемкевича, – пошук способів досягти прав- ди, щастя, гармонії в житті суспільства та кожного українця, повернути їх до духовності, відбудувати довіру один до одного, захищати свої перекона- ння, свобода вибору, віра, праця особистості, яка полягає у застосуванні її здібностей та можливостей для вдосконалення суспільства, є засобом пере- творення світу і водночас служінням одне одному, ближньому, сім’ї, народо- ві, та праця над собою. Акцентовано на їхньому практичному значенні для розвитку духовності особистості й удосконалення українського суспільства, їхній ролі у формуванні свідомості української молодої людини. Розкрито значення віри для процесу становлення світогляду молодої лю- дини та її роль у формуванні її свідомості й духовному оздоровленні україн- ського суспільства. Досягти високого рівня удосконалення моральності лю- дини можна через виявлення християнського світогляду, відомі способи прак- тикування у чеснотах (смирення, прощення, покаяння, молитву, сповідь тощо). Уявлення про віру як потужний стимул для розвитку духовних сил людини та людської творчості дають підстави для пошуку механізмів утвердження віри у свідомості молодих людей. Дієві способи морального вдосконалення українців для М. Шлемкевича пов’язані з їхньою діяльністю, пошуком правди й справедливості в житті і передбачають страждання, долання перешкод, забезпечення стану спокою, покаяння, прощення, випробовування себе у вірі. Одночасно для пошуку прав- ди М. Шлемкевич рекомендував також оптимізм, побудову довір’я до україн- ців, віру в ідеали добра, краще майбутнє. Під час реалізації педагогічних умов становлення світогляду українців важливо подбати про створення національ- ного культурно-просвітницького середовища, коли мають враховуватися зви- чаї, обряди, традиції, особливості національного спілкування, менталітет, мова, національна символіка, історія, релігія, фольклор, етикет, національне мистецтво, побут.

Посилання

Artiukh, V. (2009). Pro deiaki istoriosofski idei v filosofskii publitsystytsi Mykoly Shlemkevycha: sproba ekzystentsialnoi interpretatsii [About Some Histriosophical Ideas in Philosophical Journalism of Mykola Shlemkevych: an Attempt of Existential Interpretation]. Filolohichni traktaty – Philological Treatises, 3–4 (1), 5–14 [in Ukrainian].

Ashytok, N. (2018). Methodological approaches to studying educational work with children. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Series of Pedagogy, 6/38, 15–25. doi: 10.24919/2313-2094.6/38.119508.

Berko, P., & Dzera, M. (2016). Svitohliadni pozytsii Mykoly Shlemkevycha kriz pryzmu antropolohichnoi ustanovky [Worldview Ideas of Mykola Shlemkevych through the Prism of the Anthropological Attitude]. Naukovyi visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohii imeni S.Z. Hzhytskoho – Scientific Bulletin of Lviv National University of Veterinary Medicine, 18, 2 (69), 238–245 [in Ukrainian].

Chepil, M. (2016). Ivan Franko pro osobystist vchytelia kriz pryzmu sohodennia [Ivan Franko on the personality of the teacher through the lens of the present]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia» – Bulletin of Alfred Nobel University. Series «Pedagogy and Psychology», 2 (12), 61–66 [in Ukrainian].

Grogan-Kaylor, A., Burlaka, V., Ma, J., Lee, Sh., Castillo, B., & Churakova, I. (2018). Predictors of parental use of corporal punishment in Ukraine. Children and Youth Services Review, 88, 66–73. doi: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.03.003.

Mallette, J., Futris, T., & Schramm, D. (2018). Fostering a culture of family-centred care: Child welfare professionals’ beliefs about fathers, family instability, and the value of relationship education. Child & Family Social Work, 23, 354–363. doi: https://doi.org/10.1111/cfs.12422.

Palamar, S. (2017). Problema formuvannia dukhovno-moralnykh tsinnostei studentiv v umovakh osvitnoho seredovyshcha [The Issue of Forming Spiritual and Moral Values in Students in Conditions of Educational Environment]. Osvitolohichnyi dyskurs – Educationological Discourse, 3‒4 (18‒19), 221–233 [in Ukrainian].

Shlemkevych, M. (1956, October). Na fronti riatunku dukha. Pedahohichna konferentsiia [On the Front of Saving the Spirit]. Lysty do Pryiateliv – Letters to the Friends, 4, 10 (44), 10‒11. New York – Toronto: Kliuchi [in Ukrainian].

Shlemkevych, M. (1961a). Dyskusiia i pro dyskusiiu [Discussion and about Discussion]. Lysty do Pryiateliv – Letters to the Friends, 9, 3‒4 (97‒98), 53–56. New York – Toronto: Kliuchi [in Ukrainian].

Shlemkevych, M. (1961b, March – April). Rozdumy pro opravdannia zhyttia (peredova) [Thoughts on the Essence of Life]. Lysty do Pryiateliv – Letters to the Friends, 9, 3–4 (97–98), 1‒3. New York – Toronto: Kliuchi [in Ukrainian].

Shlemkevych, M. (1962). Zahublena ukrainska liudyna [The Lost Ukrainian Man]. Kyiv: MP Phoenix [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (1961). Lysty do M. Kovalinskoho [Letters to Kovalinskyi]. (Vols. 1‒2; Vol. 2), (pp. 211‒390). Kyiv [in Ukrainian].

Vashchenko, H. (2006). Vykhovnyi ideal [Upbringing Ideal]. (Vol. 1). Lviv: Kamula [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O. (2006). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky [Theoretical Bases of Modern Ukrainian Pedagogy]. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Yermak, H. (2014). Analiz moralnoho vykhovannia u pratsiakh radianskykh i suchasnykh doslidnykiv: istorychnyi aspekt [Analysis of Moral Upbringing in Works by the Soviet and Modern Researchers]. Zbirnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni B. Khmelnytskoho. Seriia: Pedahohichni nauky – Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogical Studies, 1 (12), 262–265. doi: 10.7905/нвмдпу.v1i12.864 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-17