СПІВПРАЦЯ МІЖ СОЦІАЛЬНИМИ ІНСТИТУЦІЯМИ У ПОЛЬЩІ (2014–2020): ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.9/41.175697

Ключові слова:

співпраця; соціальна допомога; місцеве середовище; Польща

Анотація

Предметом дослідження у статті є співпраця між соціальними інсти- туціями. Співпраця пропонує багато можливостей, але вона також має ба- гато бар’єрів. Дослідження показують, що співпраця між установами соці- альної допомоги та іншими структурами потребує вдосконалення. У статті представлена модель співпраці сільських громад, розроблена в рамках проек- ту лідерів співробітництва, що здійснюється в рамках Програми «Знання, ос- віта та розвиток», реалізованої в рамках Європейського соціального фонду на 2014–2020 роки, фінансується Міністерством сім’ї, праці та соціальної політики (у цьому проекті автор виконує роль наукового консультанта). Модель співпраці сільських громад базується на тому, що ефективна робота з надання допомоги залежить від трьох факторів: гостроти проблем людей, сімей у комуні, повіті, місцевих ресурсів (інфраструктури, установ/організа- ції, спеціалістів) та розроблення системи підтримки. Система співпраці органів влади, інститутів соціальної допомоги та інтеграції, галузевих структур має відбуватися як на вертикальному рівні (воєводство – повіт – комуна), так і на горизонтальному (між установами в повітах і гмінах). Модель співпраці базується на побудові системи співпраці на кожному рівні та призначенні лідера. Отже, на рівні воєводства коорди- натором повинен стати Регіональний центр соціальної політики, а від його імені призначається координатор-радник, на рівні повіту – установою, від- повідальною за координацію співпраці, повинен бути Центр підтримки сім’ї, а від його імені – аніматор, відповідальний за співпрацю між суб’єктами, на рівні гміни – Комунальний центр соціальної допомоги буде закладом, який ор- ганізовує діяльність громади. Функцію лідера на найнижчому рівні має вико- нувати лідер цього центру – соціальний працівник. Кожна з цих установ має конкретні завдання в процесі співпраці. Для того, щоб працівники могли впо- ратися із завданнями та труднощами, у моделі співпраці було запроваджено додаткову систему підтримки працівників та сімей, які беруть участь у спів- праці через різні форми навчання (підвищення кваліфікації, супервізія, коучінг, навчання, нагляд, навчальні поїздки). Протягом усього періоду впровадження моделі співробітництва здійсню- ватиметься оцінка заходів щодо вдосконалення моделі з точки зору дотри- маних на практиці настанов, контролю якості (ефективності) реалізованих заходів, посилення відповідальності та зміцнення партнерства.

Посилання

Dixon, J., Trathen, A., Wittenberg, R., Mays, N., Wistow, G., & Knapp, M. (2019). Funding and planning for social care in later life: a deliberative focus group study. Health & Social Care in the Community. doi: https://doi.org/10.1111/hsc.12768.

Działania Ośrodków Pomocy Społecznej w zakresie rozpoznawania i monitorowania sytuacji społecznej [Activities of Social Welfare Centers in the area of identifying and monitoring the social situation]. NIK Report. Retrieved March 11, 2019, from www.nik.gov.pl [in Polish].

Hudson, B. (1987). Collaboration in Social Welfare: A Framework for Analysis. Policy and Politics, 15 (1), 175–182.

Kanios, A. (2012a). The Attitudes of Employees in the Public and Non-Governmental Sector towards Local Partnership Supporting the Labour Market. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kanios, A. (2012b). Przemiany społeczno-edukacyjne środowisk lokalnych Lubelszczyzny zaangażowanych w polsko-duńską współpracę partnerską [Social and educational changes of local communities in the Lublin region involved in Polish-Danish partnership]. Lublin: Wyd. UMCS [in Polish].

Lizut, J. (2019). Podmioty kooperacji [Co-operation entities]. In A. Tomulewicz & E. Bielecka (Eds.), Model kooperacji w gminach wiejskich. Materiał dla Regionalnych Ośrodków Polityki Społecznej oraz Wojewódzkich Zespołów Kooperacji – Model of cooperation in rural communes. Proceedings for Regional Social Policy Centers and Provincial Co-operation Teams (pp. 15–26). Rzeszów‒Białystok‒Kielce‒Lublin‒Warszawa. Materiały niepublikowane [in Polish].

Łuczak, P. (2018). How do pension and healthcare systems frame long-term care policy? Comparison of the Czech Republic and Poland. Social Policy Administration, 52, 1396–1409. doi: https://doi.org/10.1111/spol.12399.

O’Leary, C., Baines, S., Bailey, G., McNeil, T., Csoba, J., & Sipos, F. (2018). Innovation and Social Investment Programs in Europe. European Policy Analysis, 4, 294–312. doi: 10.1002/epa2.1052.

Pilch, T. (1995). Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany [Local environment – structure, functions, transformations]. In T. Pilch & I. Lepalczyk (Eds.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie ‒ Social pedagogy. A man in a changing world (pp. 155–170). Warszawa: «Żak» [in Polish].

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna [Social pedagogy]. Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum [in Polish].

Szyszka, M., Wąsiński, A., & Zasada-Chorab, A. (2014). Kultura współpracy instytucji z obszaru pomocy i integracji społecznej oraz rynku pracy [The culture of cooperation between institutions in the area of social assistance and integration, and the labor market]. Podręcznik wdrażania modelu współpracy instytucji z obszaru pomocy i integracji społecznej oraz rynku pracy. Problemy i zasoby społeczne – Diagnoza – Mapa interaktywna – Strategie działania ‒ Manual of implementation of the model of cooperation between institutions in the area of social assistance and integration as well as the labor market. Problems and social resources – Diagnosis – Interactive

map – Strategies of action (pp. 11–36). Warszawa [in Polish].

Tomulewicz, A., & Bielecka, E. (Eds.). (2019). Model kooperacji w gminach wiejskich. Materiał dla Regionalnych Ośrodków Polityki Społecznej oraz Wojewódzkich Zespołów Kooperacji [Model of cooperation in rural communes. Material for Regional Social Policy Centers and Provincial Co-operation Teams]. Rzeszów‒Białystok‒Kielce‒Lublin‒Warszawa. Materiały niepublikowane [in Polish].

Trawkowska, D. (2009). Działania pozorne w pomocy społecznej – przejawy – mechanizmy – skutki [Sham actions in social assistance – manifestations – mechanisms – effects]. Przegląd Socjologiczny – Sociological Review, 58 (1), 129 –147 [in Polish].

Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku [Social Security Act of 12 March 2004]. (2004). Dziennik Ustaw – Journal of Laws, nr 64, poz. 593 [in Polish].

Winiarski, M. (2006). Edukacja środowiskowa – istota, wymiary, aktualne problemy [Environmental education – essence, dimensions, current problems]. In S. Kawula (Ed.), Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy ‒ Social pedagogy. Achievements – news – perspectives (pp. 139–147). Toruń: Wyd. Adam Marszałek [in Polish].

Żabińska, T. (2006). Partnerstwo jako determinanta rozwoju turystyki w regionie. Dylematy teorii i praktyki [Partnership as a determinant of tourism development in the region. Dilemmas of theory and practice]. In A. Nowakowska & M. Przydział (Eds.), Turystyka w badaniach naukowych. Prace Ekonomiczne ‒ Tourism in scientific research. Economic Works (pp. 409–424). Rzeszów: Wyd. WSzIZ w Rzeszowie [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-17