ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЕТНІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ ТА ДЕЯКИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.8/40.164401

Ключові слова:

етнічна толерантність; толерантність; студент; ет- нічна ідентичність; етнічна група

Анотація

У статті розглянуто взаємозв’язок етнічної толерантності та певних рис особистості. Констатовано важливість формування етнічної толерант- ності студента у системі сучасної освіти. Вказано на проблеми, що пере- шкоджають формуванню етнічної толерантності та гальмують цей про- цес. Зазначено, що проблема толерантності та етнічної толерантності, зо- крема, сьогодні – одна з центральних проблем як глобального, так і націо- нального порядку. Відтак посилення полікультурних контактів між студен- тами та необхідність їх гармонізації, а також недостатня вивченість цього питання у психології загалом і фрагментарність вивчення етнічної толерант- ності у педагогічній та віковій психології зокрема, зумовлює актуальність дослідження означеної проблеми. Важливою умовою вивчення механізмів гар- монійного полікультурного спілкування є визначення чітких меж між етніч- ною толерантністю як визнанням інших культур і цінностей та етнічною ідентичністю як чітким усвідомленням своєї приналежності до етнічної гру- пи. Особливо чутливою до питання етнічної толерантності є студентська молодь. У процесі навчання студент набуває початкові навички не тільки про- фесійного, але й соціального спілкування, засвоює як документально закріп- лені, так і неписані норми та правила, прийняті у тому чи тому професій- ному співтоваристві, тобто оволодіває основами культури толерантної по- ведінки, толерантної особистості. Результати дослідження взаємозв’язку етнічної толерантності і особистісних характеристик свідчать про значу- щі показники додатних кореляційних зв’язків між рівнями етнічної толерант- ності та мотивації досягнення успіху, комунікабельністю, поняттєвого мис- лення і позитивно сформованої комунікативної настанови; значущі показни- ки від’ємних кореляційних зв’язків встановлено між рівнями етнічної толе- рантності і депресивністю, сором’язливістю, мотивацією уникнення невдач. Окреслено практичні шляхи та надано рекомендації щодо формування етніч- ної толерантності студентів. Важливим аспектом вивчення етнічної толе- рантності є її взаємозв’язок з позитивною етнічною ідентичністю, відтак унормоване усвідомлення особистістю себе як члена певної етнічної групи зу- мовлює поважне ставлення до інших. Попри те, що значною мірою етнічна толерантність зумовлюється особистісними характеристиками постаті сту- дента, важливого значення набувають умови соціального макро- і мікросе- редовища, які регулюють толерантне ставлення до інших. Серед таких умов важливу роль, на наш погляд відіграє правове регулювання етнічної толерант- ності, закріплене законами нашої країни.

Посилання

Asmolov, A. (2000). Tolerantnost ot utopii k realnosti [Tolerance from utopia to reality]. Na puti k tolerantnomu soznaniiu – On the way to tolerant consciousness (pp. 7–15). Moskva: Smysl [in Russian].

Boiko, A. (2002). Svitohliadni oriientatsii postradianskoi liudyny (sotsialno-filosofskyi analiz) [World outlook orientations of the post-Soviet man (socio-philosophical analysis)]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Odesa [in Ukrainian].

Boiko, V. (2004). Energiia emotcii [Energy of emotions]. Saint Petersburg: Piter [in Russian].

Kholodova, O. (2003). Psykholohichni zasoby zapobihannia ta korektsii frustratsii u profesiinii diialnosti molodykh uchyteliv [Psychological means of prevention and correction of frustration in the professional activity of young teachers]. (Extended abstract of candidate’s thesis (psychology)). Kyiv: In-t psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy [in Ukrainian].

Kyrylenko, T. (2008). Tolerantnist ta harmoniia osobystosti [Tolerance and harmony of personality]. Psykholohichni perspektywy – Psychological Perspectives, 11, 130–136 [in Ukrainian].

Lokk, D. (1988). Sochineniia [Works]. (Vol. 2). Moscow: Mysl [in Russian].

Macleod, C. (2010). Toleration, children and education. Educational Philosophy and Theory, 42, 9–21. doi: 10.1111/j.1469-5812.2008.00493.x.

Rapp, C., & Freitag, M. (2015). Teaching tolerance? Political Studies, 63, 1031–1051. doi: 10.1111/1467-9248.12142.

Savchenko, S. (2003). Sotcializatciia studencheskoi molodezhi v usloviiakh regionalnogo obrazovatelnogo prostranstva [Socialization of student youth in the conditions of the regional educational space]. Lugansk: Alma Mater [in Russian].

Schwadel, P., & Garneau, C. (2017). The diffusion of tolerance: birth cohort changes in the effects of education and income on political tolerance. Sociological Forum, 32, 748–769. doi: 10.1111/socf.12374.

Sliusarevskyi, M. (2008). Osnovy sotsialnoi psykholohii [Fundamentals of social psychology]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Soldatova, G. (2006). Psikhologicheskie mekhanizmy ksenofobii [Psychological mechanisms of xenophobia]. Psikhologicheskii zhurnal – Psychological Journal, 6, 5–17 [in Russian].

Soldatova, G., & Shaigerom, L. (2008). Psikhodiagnostika tolerantnosti lichnosti [Psychodiagnostics of personality tolerance]. Moscow: Smysl [in Russian].

Soldatova, G., Shaigerom, L., & Sharova, O. (2000). Zhit v mire s soboi i drugimi: trening tolerantnosti dlia podrostkov [Live in the world with yourself and others: Tolerance training for teenagers]. Moscow: Genezis [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22