ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ У ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ БІЛОРУСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.8/40.164413

Ключові слова:

професійна мовна особистість; професійно-орієнтована освітня мовне середовище; сучасні комп’ютерні технології; інноваційні ме- тоди; професійний дискурс

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі формування професійної мовної особистості в процесі навчання іноземної мови в немовному ЗВО, яка набуває особливої значущості на сучасному етапі розвитку суспільства у зв’язку з розширенням міжнародних зв’язків і вступом Білорусі до світового економіч- ного співтовариства і є невід’ємним компонентом професійної підготовки фахівця. Розглядається поняття професійної мовної особистості, її багато- рівнева структура, а також роль, яку відіграє у її формуванні професійно- орієнтована освітня мовна середовище, яке утворюється на заняттях з іно- земної мови за допомогою сучасних комп’ютерних технологій та інновацій- них освітніх методик. Особлива увага приділяється використанню професійно-орієнтованого підходу до формування мовної особистості в процесі навчання іноземної мови у немовному ЗВО. Такий підхід сприяє формуванню у студентів здібностей до комунікації в реальних професійних, ділових, наукових сферах і конкретних ситуаціях. Специфіка професійно-орієнтованого підходу у викладанні інозем- них мов полягає в тому, що розвиток мовної особистості студента відбува- ється передовсім через занурення у сферу професійних знань, через особливості його майбутньої професії. Інакше кажучи, залучення мовної особистості до професійної сфери починається із залучення до професійного дискурсу, тобто процесу мовної діяльності, обумовленого професійною діяльністю мовця – сукупністю усних та письмових текстів, породжуваних мовною особистістю фахівця в іншомовної професійної комунікації. Створення професійно-орієнтованої освітньої середовища під час нав- чання іноземної мови розглядається як основний фактор формування профе- сійної мовної особистості учнів, який сприяє розвитку у них спеціальних на- вичок професійної міжкультурної комунікації. Професійно-орієнтована мовне середовище визначається як сукупність, з одного боку, засобів і технологій збору, накопичення, передачі, обробки та розподілу навчальної та професійно- орієнтованої інформації, а з іншого, умов, що сприяють виникненню і роз- витку інформаційної взаємодії між викладачем, студентом та засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Для створення спеціальної профе- сійно-орієнтованої навчальної середовища на заняттях з іноземної мови ви- користовується метод педагогічного моделювання, за допомогою якого мож- на розглянути кожну з її складових в їх єдності і взаємодії. У такому кон- тексті модель фахівця виступає своєрідною основою для проектування і кон- струювання відповідних технологій навчання, а значить, і інформаційно- технологічного забезпечення освітнього процесу загалом.

Посилання

Alekseeva, L. (2002). Optimizatciia protcessa obucheniia inoiazychnomu professionalnoorientirovannomu obshcheniiu studentov fakulteta mezhdunarodnykh otnoshenii [Optimization of the learning process of foreign language professional-oriented communication between students of the faculty of international relations]. (Candidate’s thesis). Saint Petersburg [in Russian].

Golovanova, E. (2009). Professionalnaia iazykovaia lichnost: printcipy i parametry lingvisticheskogo opisaniia [Professional linguistic personality: principles and parameters of linguistic description]. Cheliabinsk: Entciklopediia [in Russian].

Iurev, V. (2008). Klastemaia model innovatcionnogo razvitiia universiteta [Klastema model of innovative development of the university]. Tambov: TGU im. G.R. Derzhavina [in Russian].

Karaulov, Iu. (1989). Russkaia iazykovaia lichnost i zadachi ee izucheniia [Russian language personality and the tasks of its study]. Moscow: Nauka [in Russian].

Khokhlenkova, L. (2000). Tekhnologiia professionalnogo pedagogicheskogo obshcheniia pri obuchenii inostrannomu iazyku studentov neiazykovykh spetcialnostei [Technology of professional pedagogical communication when teaching foreign language to students of non-linguistic specialties]. (Candidate’s thesis). Toliatti [in Russian].

Konnova, Z. (2003). Razvitie professionalnoi inoiazychnoi kompetentcii budushchego spetcialista pri mnogourovnevom obuchenii v sovremennom vuze [Development of the professional foreign language competence of a future specialist in multilevel training in a modern university]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Kaluga [in Russian].

Leontev, A. (1997). Osnovy psikholingvistiki [Basics of psycholinguistics]. Moscow: Smysl [in Russian].

Myskin, S. (2013). Iazykovaia professionalnaia lichnost [Language professional personality]. Filologicheskie nauki: voprosy teorii i praktiki – Philological sciences: questions of theory and practice, 1, 150–157 [in Russian].

Vygotсkii, L. (1996). Pedagogicheskaia psikhologiia [Pedagogical psychology]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22