ОПТИМІЗАЦІЯ СПІВПРАЦІ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Неля ПЕРХАЙЛО ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький ДПУ ім. Григорія Сковороди» http://orcid.org/0000-0002-3332-6256
  • Тетяна РОЖКО-ПАВЛИШИН Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка http://orcid.org/0000-0003-2781-5982

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.8/40.164417

Ключові слова:

вихователь; фахівець із соціальної роботи; заклад до- шкільної освіти; соціальне партнерство; професійне спілкування; умови оп- тимізації співпраці фахівців

Анотація

З огляду на необхідність змістово-технологічного оновлення системи соціальної роботи, яка має відповідати викликам часу, запитам соціуму, ви- никає потреба в пошуку шляхів її оптимізації, зокрема, на етапі первинної соціалізації молодого покоління – у закладах дошкільної освіти. Пропонована стаття присвячена актуальній нині проблемі налагодже- ння партнерської взаємодії, конструктивної професійної комунікації педаго- гів закладів дошкільної освіти та фахівців із соціальної роботи у формуванні всебічно розвиненого, соціально захищеного дошкільника, покращення спів- праці з батьками вихованців, попередження професійного вигоряння праців- ників тощо. Наведено результати вивчення практики реальної співпраці педагогів закладів дошкільної освіти в процесі соціального виховання дітей, соціально- педагогічної роботи з батьками вихованців, встановлено типові недоліки та труднощі в діяльності фахівців названої сфери: відсутність соціальних педа- гогів у штаті дошкільних закладів, недостатність наявних у них ресурсів, об- меженість використовуваних стереотипних форм і методів, слабкий зв’язок із працівниками соціальних служб тощо. Висвітлені причини й наслідки зниження виховного потенціалу сім’ї, якос- ті спілкування в ній, пов’язані з недостатнім рівнем соціального досвіду бать- ків, їхньої комунікативної культури, неготовністю до конструктивного діа- логу з педагогами та фахівцями соціальної сфери. Автори визначили умови оптимізації співпраці фахівців із соціальної ро- боти та педагогів закладів дошкільної освіти, що передбачають обов’язкове введення до штатного розпису дошкільних закладів посади соціального педа- гога; формування в педагогічних і соціальних фахівців позитивної мотивації до співпраці й ефективного професійного спілкування; підготовка майбутніх фахівців (вихователів та соціальних працівників) до соціального партнерства; урізноманітнення технологій такої співпраці. Логіка якісного перетворення професійної співпраці педагогів закладів дошкільної освіти та фахівців із соціальної роботи передбачає цілісне пере- осмислення змісту та способів їхньої діяльності: від мотивації, усвідомленої потреби у такій взаємодії  до оволодіння відповідними інструментами, ал- горитмом дій та творчого їх використання, що передусім повинно забезпе- чуватися в процесі професійної підготовки майбутніх фахівців, а безперервно вдосконалюватися  шляхом саморозвитку працівників. У публікації окреслені перспективи вирішення проблеми вдосконалення взаємодії фахівців у напрямі соціалізації дітей дошкільного віку, взаємодії, координації зусиль суб’єктів соціального впливу, власного професійного роз- витку. Розкриті особливості найбільш продуктивного освітнього дискурсу, що об’єднує й підсилює можливості інноваційного, інтегрованого, контекстно- го, активного навчання.

Посилання

Alieko, O. (2011). Napriamy roboty sotsialnoho pedahoha v doshkilnomu zakladi [Directions of the work of a social teacher in a preschool institution]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia – Theory and Methods of Teaching and Upbringing, 29, 16–22 [in Ukrainian].

Halian, O. (2018). Spetsyfika interdystsyplinarnoi spivdii v interpretatsii subiektnosti osobystosti yak pedahohichnoi realnosti [The specific nature of an inter-disciplinary cooperation in the interpretation of the subjectivity of a person as a pedagogical reality]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human studies. Series of «Pedagogy », 6/38, 105–115. doi: 10.24919/2313-2094.6/38.119516 [in Ukrainian].

Frodeman, R., Klein, T., & Mitcham, C. (Eds.). (2010). The Oxford Handbook of Interdisciplinarity. Oxford: Oxford University Press.

Koch, A. (2018). Children’s perspectives on happiness and subjective well-being in preschool. Children & Society, 32 (1), 73–83. doi: 10.1111/chso.12225.

Lutsenko, I. (2012). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do formuvannia komunikatyvnomovlennievoi diialnosti ditei doshkilnoho viku [Preparation of future educators for the formation of communicative-speech activity of pre-school children]. Kyiv: NPU imeni M.P. Drahomanova [in Ukrainian].

Magnuson, K., Kelchen, R., Duncan, G., Schindler, H., Shager, H., & Yoshikawa, H. (2016). Do the effects of early childhood education programs differ by gender? A meta-analysis. Early Childhood Research Quarterly, 36, 521–536.

Maikovska, V. (2017). Orhanizatsiia praktychnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv na zasadakh kontekstnoho pidkhodu [Organization of practical training of future specialists on the basis of a context-based approach]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human studies. Series of «Pedagogy», 4/36, 156–165. doi: 10.24919/2313-2094.4/36.98593 [in Ukrainian].

Mykhalchuk, N., & Ivashkevych, E. (2018). Psycholinguistic features of the development of social intelligence of the teacher. Psykholinhvistyka. Seriia: Psykholohiia – Psycholinguistics. Series of «Psychology», 23 (1), 242–258. doi: 10.5281/zenodo.1211618.

Perhailo, N. (2018). Partnerstvo subiektiv sotsialnoi roboty [Partnership of the subjects of social work]. Pereiaslav-Khmelnytskyi: FOP Dombrovska Ya. [in Ukrainian].

Pirozhenko, T., & Soroka, I. (2018). Tendency and dynamics of the communicativespeech development of a preschool age child. Psykholinhvistyka. Seriia: Psykholohiia – Psycholinguistics. Series of «Psychology», 24 (1), 289–304. doi: 10.31470/2309-1797-2018-24-1-289-303.

Pomyluiko, V. (2017). Diahnostyka rozvytku sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti doroslykh [Diagnostics of development of social and communicative competence of adults]. Psykholinhvistyka. Seriia: Psykholohiia – Psycholinguistics. Series of «Psychology », 22 (1), 175–186. doi: 10.5281/zenodo.1088144 [in Ukrainian].

Polozhennia pro psykholohichnu sluzhbu u systemi osvity Ukrainy [Regulations on the psychological service in the education system of Ukraine]. (2018). Retrieved October 23, 2018, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18 [in Ukrainian].

Snopkova, E. (2015). Relevance of interdisciplinary approach in pedagogical researches: scientific substantiation. Integration of education, 19 (1), 111–117. doi: 10.15507/Inted.078.019.201501.111.

Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» (Iz zminamy, vnesenymy zhidno iz Zakonamy) № 2581-VIII vid 02.10.2018 [The Law of Ukraine «On Pre-school Education» (As amended in accordance with Laws) № 2581-VIII from October 2, 2018]. (2018). Retrieved October 23, 2018, from https://zakon.help/law/2628-III [in Ukrainian].

Weiss‐Gal, I., & Welbourne, P. (2008). The professionalisation of social work: a crossnational exploration. International Journal of Social Welfare, 17 (4), 281–290. doi: 10.1111/j.1468-2397.2008.00574.x.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22