ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ СУЧАСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЇЇ СТАНОВЛЕННЯ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ МІЖВОЄННОГО ПЕРІОДУ

Автор(и)

  • Інна СТРАЖНІКОВА ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» http://orcid.org/0000-0001-5921-6197

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.8/40.164447

Ключові слова:

фахова підготовка; професійна освіта; реформування; західноукраїнські землі; виховання; знання; уміння

Анотація

У статті охарактеризована модель розвитку сучасної професійної ос- віти, особливості проектування навчального процесу щодо підготовки фахівців робітничих професій сучасної України в контексті підготовки спеціа- лістів на західноукраїнських землях міжвоєнного періоду до професійної діяль- ності. Виокремлено три причини реформування системи освіти з метою під- вищення її ефективності: гуманістична, геополітична, стратегічна. А резуль- татом роботи закладу освіти в сучасних умовах має стати переорієнтація освітнього процесу на отримання студентами ключових компетентностей. Необхідність набуття людиною певної професійної кваліфікації, яка бу- де визначати її місце у суспільстві, основним компонентом професійної осві- ти є професійна підготовка як сукупність спеціальних знань, навичок та умінь, якостей, трудового досвіду та норм поведінки, які забезпечують можливість успішної роботи у певній професії. Позитивного результату можна досягти завдяки впровадженню дуальної системи навчання, але цю форму можуть застосовувати тільки ті заклади, які мають відповідні спеціальності, і є під- приємства відповідного спрямування. Показано перші кроки закладів вищої освіти Західного регіону України щодо розвитку системи сучасної професійної освіти на базі ЗВО завдяки проекту Erasmus+ «lmproving teacher education for applied learning in the field of vocational education (ITE-VET)», враховуючи підготовку фахівців різних га- лузей промисловості, особливо для сільської місцевості, відповідно до потреб ринку праці та здібностей майбутнього працівника на західноукраїнських зем- лях міжвоєнного періоду. Проаналізовано діяльність освітніх та громадських організацій із влаштування різноманітних фахових курсів, які давали учасни- кам теоретичні та практичні знання із всіх ділянок господарства та коопе- рації. Також у досліджуваний період майже у всіх західноукраїнських землях відкривалися фахові школи залежно від потреб місцевості у фахівцях, де обо- вʼязково вивчалися кооперація, державне право, українська мова і літерату- ра, історія, географія. Виокремлено комплекс якостей майбутнього фахівця, який би дав йому змогу враховуючи ринок праці, власні можливості і потреби ефективно кон- курувати і реалізовувати свій потенціал, а для ЗВО такий підхід до органі- зації власної діяльності означає необхідність пошуку і реалізації технології чи технологій, що забезпечували б майбутньому фахівцю комфортне існува- ння з погляду особистісних і суспільних цілей розвитку.

Посилання

Brancato, V. (2003). Professional development in higher education. New Directions for Adult and Continuing Education, 2003 (98), 59–66. doi: 10.1002/ace.100.

Chepil, M. (2016). Zmist vykhovnoi diialnosti ukrainskykh pedahohiv Halychyny (kinets XIX – pochatok XX st.) [The activities of Ukrainian Galician teachers (late XIX – early XX centuries)]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Series of «Pedagogy», 3/35, 244–254 [in Ukrainian].

Derzhavna natsionalna prohrama «Osvita» (Ukraina XXI stolittia) [The national program «Education» (Ukraine XXI century)]. Retrieved September 7, 2018, from http://uazakon.com/documents/date_5x/pg_irwjos/pg4.htm [in Ukrainian].

Derzhavna Zhinocha Shkola hoteliarsko-promyslova v Zakopanim [State Women’s School of Hospitality and Industry in Zakopane]. (1931). Dilo – The Act, 77, 5 [in Ukrainian].

Fakhova osvita dlia divchat [Professional education for girls]. (1931). Dilo – The Act, 122, 2–3 [in Ukrainian].

Horytsvit, O. (1935). Osnuvannia burs – naipershyi nash natsionalnyi oboviazok [The formation of burs is our very first national duty]. Dilo – The Act, 15, 2–3 [in Ukrainian].

Hospodarsko-sadivnycha shkola «Prosvity» v Mylovanni [Business-sadistic school «Prosvit» in Mylovanni]. (1933). Dilo – The Act, 284, 4 [in Ukrainian].

Izadinia, M. (2013). A review of research on student teachers’ professional identity. British Educational Research Journal, 39 (4), 694–713. doi: 10.1080/01411926.2012.679614.

Karpenko, O. (2017). Orhanizatsiino-pedahohichni zasady opiky nad ditmy v Halychyni (1900–1939 rr.) [Organizational and pedagogical principles of child welfare in Galicia (1900–1939)]. Nauka i osvita – Science & Education, 2, 37–42 [in Ukrainian].

Korenets, D. (1938). Lvivski fakhovi shkoly [Lviv vocational schools]. Ridna shkola – Native school, 11, 173–174 [in Ukrainian].

Munsch, P., & Cortez, L. (2014). Professional competencies for student affairs practice. New Directions for Community Colleges, 2014 (166), 47–53. doi: 10.1002/cc.20101.

Natsionalna ramka kvalifikatsii [National qualifications framework]. (n.d.). Retrieved September 7, 2018, from https://mon.gov.ua/ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola [New Ukrainian School]. (1931). Dilo – The Act, 45, 4 [in Ukrainian].

Novynky [Novelty]. (1933). Dilo – The Act, 334, 5 [in Ukrainian].

Orhanizatsiini spravy Ridnoi Shkoly [Organizational Affairs of the Native School]. (1938). Ridna shkola – Native school, 23–24, 356–367 [in Ukrainian].

Poradnia dlia vyboru zvannia [A way to choose a title]. (1933). Dilo – The Act, 15, 2 [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy. Pershyi (bakalavrskyi) riven osvity. Haluz znan – 01 Osvita / pedahohika, spetsialnist – 015 Profesiina osvita (za spetsializatsiiamy) [The Standard of Higher Education of Ukraine. The first (bachelor’s) level of education. Branch of knowledge – 01 Education / pedagogy, specialty – 015 Professional education (in specialization)]. (2017). Ofitsiine vydannia. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Kyiv. Standart rozroblenyi zghidno z vymohamy Zakonu Ukrainy «Pro vyshchu osvitu » – Official edition. Ministry of Education and Science of Ukraine. Kiev. The standard was developed in accordance with the requirements of the Law of Ukraine «On Higher Education» of 01.16.2016 [in Ukrainian].

Vashchenko, H. (1999). Zahalni metody navchannia [General teaching methods]. Kharkiv: State Publishing [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [The Law of Ukraine «On Higher Education»]. (2014). Vidomosti Verkhovnoi Rady – Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 37–38 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22