МЕТОДИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • Людмила АЛЕКСЄЄНКО-ЛЕМОВСЬКА Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова http://orcid.org/0000-0001-5391-0719

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.140926

Ключові слова:

професійна компетентність, кваліфікаційні харак-теристики, педагогічна діяльність, форми методичної роботи

Анотація

У статті проаналізовано підходи до визначення фено-мена професійної компетентності: функціонально-діяльнісний, аксіоло-гічний, універсальний, особистісно-діяльнісний; розкрито структуру клю-чових компетенцій в освіті; визначено основні складові професійної ком-петентності педагогів та форми методичної роботи, спрямовані на розвиток компетентності вихователів закладів дошкільної освіти. У статті розкрито, що компетентнісна модель освіти випливає з модер-нізації вітчизняної освіти, метою якої є підготовка особистості до життя, самовизначення, а також загальна підготовка до виконання всьо-го спектру життєвих функцій. Необхідність розвитку методичної ком-петентності вихователів дошкільних закладів у системі неперервної освіти зумовлена новими тенденціями в інформаційному суспільстві, повʼязаними з накопиченням наукових знань і необхідністю пошуку ефек-тивних механізмів їх передачі та використання. Розкрито поняття «компетентнісна модель освіти» – це акцен-тування уваги освіти на результаті освіти. Як результат розгляда-ється не сума засвоєної інформації, а здатність людини діяти в про-блемних ситуаціях. Під професійною компетентністю розуміється ком-плексний ресурс особистості, який залежить від необхідного для цього набору професійних компетенцій. Включає у себе предметну (спеціаль-ну), психолого-педагогічну, диференційовано-педагогічну, методичну, реф-лексивну складові. Методична компетентність розглядається як компонент профе-сійної компетентності майбутніх вихователів, тобто поняття «про-фесійна компетентність» і «методична компетентність» співвідносять-ся як загальне і часткове відповідно; забезпечує результативність про-цесу навчання, оскільки дає змогу з наукової точки зору реалізовувати принципи, зміст, форми професійної підготовки; передбачає здатність до методичної рефлексії, вміння критично оцінювати і переосмислюва-ти якості власної навчальної діяльності, аналізувати використовувані прийоми і вправи з точки зору їх доцільності й ефективності.

Посилання

Адольф, В.А. (2005). Обновление процесса подготовки педагогов на основе моделирования профессиональной деятельности. Красноярск, 212 с.

Алексєєнко-Лемовська, Л.В. (2017). Вектори наукових досліджень у галузі дошкільної освіти. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дро-гобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 4/36, 4–14. doi: 10.24919/2313-2094.4/36.98220.

Безукладников, К.Э., Крузе, Б.А., & Осколкова, В.Р. (2011). Тех-нология развития готовности будущего учителя к педагогической самореа-лизации. Пермь: Перм. гос. пед. ун-т, 133 с.

Березюк, О.С., & Власенко, О.М. (2013). Формування загальнокуль-турної компетенції майбутніх фахівців: збірник наукових праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 122 с.

Бібік, Н.М., Ващенко, Л.С., & Локшина, О.І. (2004). Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Біб-ліотека з освітньої політики. О.В. Овчарук (Ред.). Київ: К.І.С., 112 с.

Боришевський, М.Й., Пилипенко, Л.І., & Пенькова, О.І. (2013). Виховання духовності особистості: навч.-метод. посібник. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 104 с.

Глузман, О.В. (2009). Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості. Педагогіка і психологія, 2, 51–60.

Гущина, Т.Н. (2001). Формирование методической компетентности педагогических работников дополнительного образования детей в процессе повышения квалификации. (Дис. канд. пед. наук). Ярославль, 252 с.

Кузьмина, Н.В. (1990). Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. Москва: Высшая школа, 117 с.

Хуторской, А.В. (2003). Ключевые компетенции как компонент лич-ностно-ориентированной парадигмы образования. Народное образование, 2, 58–64.

Савченко, О.П. (2010). Компетентнісний підхід у сучасній вищій школі. Педагогіка і наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку, 3, 16–23.

Сластенин, В.А., Исаев, И.Ф., & Шиянов, Е.Н. (2002). Педагогика. Москва: Академия, 576 с.

Edwards, R., & Nicoll, K. (2006). Expertise, competence and reflection in the rhetoric of professional development. British Educational Research Journal, 32, 115–131. doi: 10.1080/01411920500402052.

Sharmahd, N., Peeters, J., & Bushati, M. (2018). Towards continuous professional development: Experiencing group reflection to analyse practice. Euro-pean Journal of Education, 53 (1), 58–65. doi: 10.1111/ejed.12261.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22