ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИМИ ЗАСОБАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.140942

Ключові слова:

громадянське виховання, навчально-методичні за-соби, термінологічний словник, словник-довідник термінів громадянсь-кого спрямування

Анотація

У статті досліджено ефективність організації про-цесу громадянського виховання молоді навчально-методичними засобами. Зʼясовано, що з цією метою було напрацьовано значну кількість педа-гогічних розробок: посібників, підручників, рекомендацій, програм факуль-тативного курсу, сценаріїв тощо. У них розкрито суть громадянського виховання молоді, описано ефективні форми та методи виховання гро-мадянських якостей молодої особистості, подано розробку окремих уро-ків, виховних заходів, методичних рекомендацій щодо їх проведення. Ак-центовано, що громадянське виховання розглядається як міжпредметна сфера діяльності навчального закладу, яка передбачає включення його ком-понентів до тематики різних шкільних предметів і позакласних заходів. Розкрито доцільність і особливості укладання термінологічного словника на прикладі словника-довідника термінів з громадянського ви-ховання. Зазначено, що словник-довідник призначений для розуміння поня-ттєво-термінологічного апарату громадянського спрямування і може використовуватися як додаткове навчальне видання, яке доповнює і поглиблює зміст суспільствознавчих дисциплін. У ньому підібрано як найпростіші терміни, так і складніші поняття та визначення, що стосуються громадянознавчої проблематики. Словник-довідник термінів з громадянського виховання містить тлумачення по-над 670 термінів, що охоплюють проблематику громадянського спря-мування. Він призначений для кращого розуміння учнями і студентами понять та практичного застосування термінології громадянського спря-мування у навчально-виховному процесі, а також має на меті сприяти науковим дослідженням та практичному втіленню принципів громадян-ського виховання молодого покоління.

Посилання

Бабкіна, М.І. (2007). Словник-довідник термінів з громадянського виховання. Львів: ЗУКЦ, ПП НВФ БІАРП, 200 с.

Позняк, С., Пометун, О., Вербицька, П. та ін. (2008). Громадянська освіта: методичний посібник для вчителя: проект ЄС «Громадянська освіта – Україна». Київ: Європейський Союз: Alex Grov: Етна-1, 194 с.

Рафальська, М., Боярчук, О., Герасим, Н. та ін. (2017). Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів, 5–9 клас. Посібник для вчителя. Київ: Європейський центр імені Вергеланда, 136 с.

Забезпечення формування громадянської компетентності у сучасному змісті шкільної освіти. Підсумковий документ робочої групи з розробки нав-чальних планів і програм проекту «Громадянська освіта – Україна». (2006). Вісник програм шкільних обмінів, 29, 23–30.

Карпенко, О. (2017). Європейський вимір модернізації вищої педагогічної освіти України. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 5/37, 39–47. doi: 10.24919/2313-2094.5/37.102609.

Козлова, О.Г., & Гребеник, О.Г. (2015). Керівництво громадянським вихован-ням студентської молоді. Суми: Університетська книга, 188 с.

Сухомлинська, О.В. (Наук. кер.). (2000). Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності: проект. Шлях освіти, 3, 7–13.

Кучинська, І.О. (2015). Громадянське виховання в Україні: минулий досвід та сучасні потреби. Камʼянець-Подільський: ПП Зволейко Д.Г., 112 с.

Пометун, О.І. (Ред.). (2008). Ми – громадяни України: навч. посібник з грома-дянської освіти для 9 (10) кл. загальноосвітніх навчальних закладів. Львів: ЗУКЦ, 280 с.

Григораш, В.В., & Соколянська, І.Т. (Pед.). (2008). Моральне та громадянське виховання: збірка сценаріїв. Харків: Основа, 255 с.

Нємцева, Т.О. (2014). Сучасні підходи до виховання громадянської ініціатив-ності старшокласників. Черкаси: ЧОІПОПП, 130 с.

Полюга, Л. (2007). Проблематика процесів творення термінологічних слов-ників. Наукові записки Тернопільського нац. пед. ун-ту: Мовознавство, 1 (16), 255–265. Тернопіль.

Позняк, С.І. (2005). Дослідження громадянської освіти у країнах-членах Ради Європи. Шлях освіти, 1, 20–25.

Чепіль, М. (2017). Теоретичні проблеми формування особистості педагога: з історії наукових конференцій. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 4/36, 281–290. doi: 10.24919/2313-2094.4/36.98649.

Blain, N., & Gordon, D. (2010). Civic Respect, Civic Education, and the Family. Educational Philosophy and Theory. doi: 10.1111/j.1469-5812.2008.00506.x.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22