ПРОБЛЕМА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ

Автор(и)

  • Тетяна БOРОХВІНА Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Демʼянчука http://orcid.org/0000-0002-9326-996X

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.140927

Ключові слова:

люди з особливими освітніми потребами, інклю-зивна освіта, національна система освіти, інтеграція, загальноосвітній шкільний простір

Анотація

У статті пропонується визначення інклюзивної осві-ти. Також аналізуються сучасні вітчизняні та зарубіжні дослідження у галузі інклюзивного навчання. Здійснено огляд наукових досліджень щодо освіти дітей з особливими освітніми потребами, які проводилися в Україні на початку ХХІ ст. Зазначено, що потрібно більше уваги при-діляти зарубіжному досвіду і будувати на основі цього власну систему альтернативного інклюзивного навчання, яка в Україні повинна співіс-нувати із загальною і спеціальною. Зʼясовано, що в основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка запобігає будь-якій дискримінації дітей, забезпечує рівне ставлення до усіх, але створює особливі умови для дітей, котрі мають особливі ос-вітні потреби. Зазначено, що інклюзивна освіта може підтримати та-ких дітей у навчанні і досягненні успіху, що дасть шанси і можливості для поліпшення їхнього життя. У статті здійснено класифікацію науково-теоретичної бази, при-свяченої проблемі інклюзивної освіти в Україні та зарубіжних країнах за інституційним критерієм і виділено дві основні групи наукових праць. Доведено, що для успішної імплементації інклюзивної освіти в загальноосвітній навчальний процес в Україні варто виробити власну вітчиз-няну модель впровадження інклюзивного навчання з урахуванням пози-тивних тенденцій досвіду тих країн, для яких інклюзія стала невідʼєм-ною складовою навчання.

Посилання

Бондар, В. (2004). Освіта дітей з особливими потребами: пошуки та перспективи. Сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти (Українсько-канадський досвід) (c. 25–29).

Будяк, Л. (2010). Організаційно-педагогічні умови інклюзивного нав-чання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітній сіль-ській школі. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 23 с.

Василенко, О. (2010). Соціально-педагогічні умови адаптації молодших школярів з особливими потребами до навчання в загальноосвітній школі. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ, 20 с.

Захарчук, М., & Закаулова, Ю. (2014). Аналіз системи підготовки пе-дагогів інклюзивної школи у США. Науковий вісник Мелітопольського дер-жавного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, 12, 21–28.

Ілляшенко, Т. (2009). Інтеграція дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі. Соціальний педагог, 5, 26–35.

Лалак, Н. (2013). Підготовка майбутніх педагогів до роботи в закладах освіти з інклюзивною формою навчання. Педагогічна освіта і наука в умовах класичного університету: традиції, проблеми, перспективи (с. 234–240). Львів: Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка.

Логвиненко, Т. (2014). Вища освіта Данії, Норвегії, Швеції у сучасному європейському вимірі. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 30, 86–89.

Лупарт, Дж. (2010). Шкільна реформа в Канаді: перехід від роздільних систем освіти до інклюзивних шкіл. Дефектологія. Особлива дитина: навча-ння і виховання, 1, 6–11.

Колупаєва, А. (2009). Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. Київ: Самміт – Книга, 272 с.

Концепція розвитку інклюзивного навчання (Наказ МОН № 912 від 01.10.10 року). Взято 15 травня 2018 з http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/.

Малишевська, І. (2016). Актуальні аспекти впровадження інклюзивної освіти в Україні. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 13, 205–211.

Рассказова, О. (2014). Теорія та практика розвитку соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Луганськ, 44 с.

Чопік, О. (2013). Формування взаємин дітей з вадами опорно-рухового апарату із здоровими ровесниками в умовах інклюзивного навчання. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, 18 с.

Aune, B. (2010). Behavior solutions for the inclusive classroom: A handy reference guide that explains behaviors associated with autism, Aspergerʼs, ADHD, sensory processing disorder and other special needs. Texas: Future Horizons, 150 p.

Armstrong, F., & Moore, M. (2004). Action research for inclusive education: Changing places, changing practices, changing minds. London and New York: Rout-ledge Farmer, 160 p.

Boon, R., & Spencer, V. (2010). Best practices for the inclusive classroom. Waco, Texas: Prufrock Press Inc., 342 p.

Bunch, G., & Finding, A. (2005). Way Through The Maze: Crucial Terms Used In Education Provision For Canadians With Disabilities: Recommended Defi-nitions and Supporting Grounded Findings: Crucial Terms Final Report. Toronto: The Marsha Forest Centre Toronto, 75 p.

Learning Diversity in the Chinese classroom: Contexts and Practice for Stu-dents with Special Needs. (2007). Hong Kong University Press, 520 р.

Loreman, T. (2014). Measuring inclusive education outcomes in Alberta. International Journal of Inclusive Education, 18 (5), 459‒483.

Johnson, D., & Johnson, R. (1982). Effects of Cooperative and Competitive Learning Experiences on Interpersonal Attraction Between Handicapped and Non-handicapped Students. The Journal of Social Psychology, 116 (2), 211–219. doi: 10. 1080/00224545.1982.9922773.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22