ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТЬЮТОРСТВА ТА МЕНТОРСТВА У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.136861

Ключові слова:

тьюторство, менторство, вища освіта, забезпе-чення якості, інтернаціоналізація

Анотація

В статті проаналізовано сучасний стан розвитку тью-торства та менторства у ЗВО Німеччини, а також особливості їхньо-го розвитку. Зазначено, що Німеччина є однією з країн, в якій тьютор-ство та менторство функціонує повноцінно майже в усіх ЗВО. Стат-тя обґрунтовує необхідність функціонування тьюторства та ментор-ства в кожному закладі вищої освіти для відповідності світовим нор-мам та стандартам в сфері вищої освіти. Дослідження розкриває від-мінності між реалізацією тьюторства та менторства у різних ЗВО. Сьо-годні тьюторство та менторство є необхідним елементом вищої осві-ти, що відповідає стратегіям інтернаціоналізації кожного ЗВО. Зрос-тання академічної мобільності, перезарахування кредитів, наявність бі-женців є одними з ключових навчальних напрямків, які вимагають забез-печення наставництва для студентів. Незважаючи на успішне функціонування тьюторства та менторства в системі вищої освіти Німеччи-ни, існує декілька відмінностей між ЗВО, а саме: різні форми та мето-ди реалізації тьюторства та менторства, відсутність, або наявність окремих відділів, які регулюють цю діяльність, оплата тьюторської ді-яльності, контролювання підготовки до тьюторської та менторської ді-яльності. Відповідно, наше дослідження ознайомлює із сучасним станом тьюторства та менторства у ЗВО Німеччини та перспективами роз-витку наставництва в майбутньому. На сьогоднішній день Німеччина належить до тих європейських країн, в яких високий рівень вищої освіти, успішно функціонують нові освітні технології, забезпечується якість освіти через інтернаціоналі-зацію та реалізацію необхідних реформ. Саме тому вкрай важливо за-проваджувати кращі практики в українських ЗВО. Аналіз тьюторства та менторства у ЗВО Німеччини показав, що в сучасних умовах необ-хідним є забезпечити посередництво та наставництво в навчальному процесі між студентами і викладачами. Дослідження особливостей тью-торства та менторства у ЗВО Німеччини дає можливість вибудувати модель наставництва для українських ЗВО.

Посилання

Аbashkina, N. (1998). Pryntsypy rozvytku profesiinoi osvity v Nimechchyni: monohrafiia [Principles of the vocational education development in Germany]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Hempel, A., Seidl, T., & Genuchten, E. (2016). Erhebung des Einsatzes von Tutorinnen und Tutoren als Grundlage für zielgerichtete Organisationsentwicklung [Survey of the use of tutors as a basis for goal-oriented organizational development]. Die hochschullehre Interdisziplinäre Zeitschrift für Studium und Lehre – The Uni-versity Teaching Interdisciplinary Journal for Study and Teaching, Jahrgang 2, 1 [in German].

Barnett, J. (2008). Mentoring, boundaries, and multiple relationships: oppor-tunities and challenges. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 16 (1), 3–16. doi: 10.1080/13611260701800900 [in English].

Bean, N., Lucas, L., & Hyers, L. (2014). Mentoring in higher education should be the norm to assure success: Lessons learned from the faculty mentoring program, West Chester University, 2008–2011. Mentoring and Tutoring: Partner-ship in Learning, 22 (1), 56–73. doi: 10.1080/13611267.2014.882606 [in English].

Colvin, J., & Ashman, M. (2010). Roles, risks and benefits of peer men-toring relationships in higher education. Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning, 18 (2), 121–134. doi: 10.1080/13611261003678879 [in English].

Evaluation des mentoren-tutoren-programms. (2013). Humboldt Universität zu Berlin Mathematisch-naturwissenschaftliche Faktultät II Abschlussbericht [in German].

Kröpke, H., Szabo-Batancs, M., & Bock, S. (2012). Investition in die Qualität der Lehre. Einsatz von studentischen Tutorinnen und Tutoren am Beispiel zweier Fachhochschulen in Deutschland [Investment in the quality of teaching. Use of student tutors using the example of two colleges in Germany]. In Zimmermann, Tobias; Zellweger, Franziska (Hrsg.), Lernendenorientierung. Studierende im Fokus. Forum Hochschuldidaktik und Erwachsenenbildung – Learner orientation. Students in focus. Forum university didactics and adult education (Vol. 3). Bern: HEP [in German].

Neborachko, A. (n.d.). Pozytsiia tiutora v suchasnii systemi osvity [The position of tutor in modern education]. III International Scientific Internet Conference «Inno-vations and traditions in modern scientific thought». Retrieved April 16, 2018, from http://intkonf.org/neborachko-o-v-pozitsiya-tyutora-v-suchasniy-sistemi-osviti [in Ukrainian].

Nosova, О., & Makovoz, О. (2012). Vyshcha osvita v Nimechchyni v kon-teksti Bolonskoho protsesu [Higher education in Germany in the context of the Bolog-na process]. Kharkiv: KhDUKhT [in Ukrainian].

Ohiienko, О. (2012). Reformuvannia vyshchoi osvity Nimechchyny u 90-tykh rokakh XX – pochatku XXI stolittia [Reforming of the higher education of Germany in 90-s of the XX – beginning of the XXI century], 5, 252–259. Kyiv: Natsionalna Akademiia Pedahohichnykh Nauk Ukrainy [in Ukrainian].

University of Wuerzburg. Retrieved April 13, 2018, from https://www.uni-wuerzburg.de/en/university/ [in English].

The «COMPASS» programme. Retrieved April 16, 2018, from https://www. hw.uni-wuerzburg.de/en/faculty/services/kompass-tutoring-mentoring-program/ [in English].

Univeristy of Applied Sciences Giessen. Retrieved April 20, 2018, from https://www.thm.de/site/ [in English].

Fulda University of Applied Sciences. Retrieved April 13, 2018, from https://www.hs-fulda.de/en/ [in English].

European University Viadrina. Retrieved April 15, 2018, from https://www. europa-uni.de/en/index.html [in English].

University of Stuttgart. Retrieved April 13, 2018, from https://www.uni-stuttgart.de/en/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22