ВПЛИВ ЦИФРОВИХ УНІВЕРСИТЕТІВ НА ТРАНСФОРМАЦІЮ ОСВІТНЬОЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.1

Ключові слова:

цифровий університет, освітня бізнес-модель, інформаційна архітектура, цифровізація, клієнтоорієнтований підхід, цифрові технології, освітні процеси

Анотація

У статті досліджено вплив цифрових університетів на трансформацію освітньої бізнес-моделі в умовах стрімкого розвитку цифрових технологій та зростаючого попиту на онлайн-навчання. Актуальність цієї проблематики обумовлена необхідністю гнучкої адаптації університетів до швидких змін у цифровій економіці та на ринку праці, а також запровадження клієнтоорієнтованих освітніх стратегій з використанням інноваційної бізнес-архітектури. Автор аналізує теоретичні та практичні аспекти цифрової зрілості університетів, наголошуючи на важливості інтеграції сучасних технологій, таких як штучний інтелект, аналітика даних та інтерактивні освітні платформи. Особливу увагу приділено поняттю бізнес-архітектури, яка виступає ключовим фактором трансформації освітньої діяльності цифрового університету. Визначено сутність та структуру технологічної архітектури, яка складається з інформаційної архітектури та архітектури прикладних рішень. Інформаційна архітектура описує бізнес-процеси, їхню роль у структурі взаємодії суб’єктів освітнього середовища, складові інформаційних моделей, цифрової інфраструктури та управління інформацією. Архітектура прикладних рішень включає програмні продукти та інтерфейси, що забезпечують взаємодію учасників освітнього процесу з інформаційними системами. Обґрунтовується значення цих компонентів для забезпечення ефективності, прозорості та керованості освітніх процесів. Встановлено, що впровадження бізнес-архітектури дозволяє університетам створити єдину інтегровану систему, яка поєднує навчальні програми, цифрові інструменти та бізнес-процеси в межах університету. Вказано, що така інтеграція забезпечує високий рівень гнучкості й адаптивності освітніх послуг, підвищує якість навчання та сприяє кращому задоволенню персоналізованих потреб студентів. Зроблено висновок, що розвиток бізнес-архітектури цифрового університету сприяє його конкурентоспроможності, створює передумови для ефективної комунікації між усіма стейкхолдерами та забезпечує довгострокову стратегічну стабільність закладів вищої освіти. Визначено перспективні напрями подальших досліджень щодо методології впровадження сучасних ІТ-рішень у діяльність університетів та аналізу ефективності інтеграції штучного інтелекту в освітню практику.

Посилання

1. Гук П.В., Скляренко О.В. Економічна доцільність модернізації підприємств з використанням автоматизованих систем. Економіка і управління. 2022. № 2. С. 103–112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103.

2. Колодінська Я.О., Скляренко О.В., Ніколаєвський О.Ю. Практичні аспекти розробки інноваційних бізнес ідей з використанням цифрових сервісів. Економіка і управління. 2022. № 4. С. 53–60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53.

3. Скляренко О.В., Ягодзінський С.М., Ніколаєвський О.Ю., Невзоров А.В. Цифрові інтерактивні технології навчання як невід’ємна складова сучасного освітнього процесу. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68 (2). С. 51–55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51.

4. Хоменко О. О., Паустовська М. В., Онищук І.А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5(33). с. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231.

5. Ягодзінський С.М. Глобальні інформаційні мережі у соціокультурній перспективі: монографія. К.: Аграр Медіа Груп, 2015. 276 с.

6. Bobro, N. Transforming information architecture in the context of university digitalization. Journal of Information Technologies in Education (ITE), 2025, 57. DOI: 10.14308/ite000788.

7. Kadoić N., Đurek V., Dobrović Ž. Digital Maturity of Higher Education Institution: A Meta Model of the Analytical Network Process (ANP) and Decision Expert (DEX). Central European Conference on Information and Intelligent Systems. Varazdin, Croatia, 2018. P. 223–230.

8. Kozhyna, A. Reducing Poverty, Inequality and Social Exclusion in European Countries. Based on Inclusive Approaches to Economic Development. Economics and Management of The National Economy, The Crisis of National Models of Economic System, 2022. Pp. 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7.

9. Kubiv S.I., Bobro N.S., Lopushnyak G.S., Lenher Y.I., Kozhyna A. Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457.

10. Lopuschnyak, H. N. Chala, O. Poplavska. Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 2021. 1. С. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019.

11. Saxena A., Pant D., Saxena A., Patel C., Quiriello L. Emergence of Educators for Industry 5.0 - An Indological Perspective. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE). 2020. Vol. 9, № 21. P. 359–363.

12. Tocto-Cano E., Paz Collado S., López-Gonzales J.L., TurpoChaparro J.E. A Systematic Review of the Application of Maturity Models in Universities. Information. 2020. Vol. 11, № 10. P. 466. DOI: 10.3390/info11100466

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

БОБРО, Н. (2025). ВПЛИВ ЦИФРОВИХ УНІВЕРСИТЕТІВ НА ТРАНСФОРМАЦІЮ ОСВІТНЬОЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 9–16. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.1