СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ЗВО ТА ЇХ ЕФЕКТИВНІСТЬ

Автор(и)

  • Наталія ГОЙВАНОВИЧ Дрогобицький державний педагогічний університету імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-3442-0674
  • Григорій КОССАК Дрогобицький державний педагогічний університету імені Івана Франка https://orcid.org/0009-0007-7487-4674

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.2

Ключові слова:

нові формати навчання, змішане навчання, моделі змішаного навчання, організація змішаного навчання в ЗВО

Анотація

У статті проаналізовано сучасні виклики та ключові тенденції в освіті України та Європи в умовах технологічного прогресу та глобалізації. Особливу увагу приділено трансформаціям, спричиненим повномасштабним вторгненням в Україну, що зумовило акцент на безпеці та безперервності освітнього процесу через онлайн-платформи. Водночас, стаття розглядає ширші європейські тенденції впровадження інноваційних технологій, таких як штучний інтелект та віртуальна реальність, а також зростаючу важливість розвитку «м’яких навичок». Серед основних освітніх трендів виділено індивідуалізацію навчання, розвиток цифрових компетентностей, проєктну діяльність та міждисциплінарність. Підкреслено, що поряд із загальноєвропейськими тенденціями, в Україні спостерігається особлива увага до розвитку стійкості та адаптивності. Окремий акцент зроблено на зростаючій ролі змішаного формату навчання, який стає все більш актуальним для українських закладів вищої освіти. У статті зазначено, що формування змішаного навчання в Україні регулюється на державному рівні та на рівні окремих закладів вищої освіти, це свідчить про його інституціоналізацію та визнання як важливої складової сучасної освітньої практики. Впровадження змішаного формату навчання розглядається як відповідь на виклики забезпечення доступності та гнучкості освіти, поєднуючи переваги як аудиторного, так і дистанційного навчання. Водночас, стаття підкреслює існуючі виклики, такі як цифрова нерівність та потреба у якісній підготовці викладачів до роботи в умовах змішаного навчання. Зміна ролі викладача в контексті змішаного формату навчання вимагає нових підходів до педагогічного дизайну та організації навчального процесу. У статті містяться результати опитування здобувачів освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка щодо організації змішаного навчання. Таким чином, стаття акцентує увагу на тому, що змішаний формат навчання є ключовою тенденцією в розвитку сучасної освіти в Україні, що потребує подальшого дослідження, розробки ефективних методик та подолання існуючих перешкод для його успішного впровадження.

Посилання

1. Антонюк Л., Михайлюк Г., Боднар О. Перспективи впровадження змішаного навчання у ЗВО. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 58, том 1. С. 216–231

2. Боднар Т. Сучасні практики використання змішаного навчання в українській вищій школі. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 45(1). С. 161–165.

3. Бугайчук К. Л. Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Том 54. № 4. С. 12–19.

4. Будник О. Використання методик змішаного навчання у закладі вищої освіти. Освітні обрії. 2018. Вип. 46 (1). С. 4–11.

5. Вишківська В. Б., Чемерис О. А., Прус А. В., Кулик І. В. Змішане навчання як інноваційний чинник модернізації освітнього процесу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. Вип. 83. С. 131–135.

6. Єфремова О. Змішане навчання в закладах вищої освіти. Освітні, педагогічні науки. 2023. № 4-5. С. 7–14

7. Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (наказ № 1222/42567). URL: http://surl.li/isflpz (дата звернення 12.10.2024)

8. Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20 navchanny/zmishanenavchanniabookletspreads-2.pdf (дата звернення 12.10.2024)

9. Середа І. В. Реалізація змішаного навчання у підготовці педагогів спеціальної освіти в умовах карантину. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Вип. 88 (2). С. 239–254.

10. Сидоренко, В. В., Кулішов, В. С., Торба, Н. Г. Інноваційні підходи до організації видів практик здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Вип. 5(1). С. 1–15.

11. Солодчук А. Система змішаного навчання у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 68, том 2. С. 265–271.

12. Цюняк О. П., Розлуцька Г. М. Змішане навчання як інноваційна форма організації освітнього процесу у закладах вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип. 2 (49). С. 232–235.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

ГОЙВАНОВИЧ, Н., & КОССАК, Г. (2025). СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ЗВО ТА ЇХ ЕФЕКТИВНІСТЬ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 17–26. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.2