ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ФАКТОР УСПІШНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.6Ключові слова:
професійний розвиток, компетентність, професійно-комунікативна компетентність, педагог, педагогічна діяльність, освітній процесАнотація
У статті розглядається поняття професійно-комунікативної компетентності, яке визначається як інтеграція знань, умінь, досвіду та особистісних якостей, що забезпечує ефективну взаємодію в професійному середовищі, зокрема в педагогічній діяльності. Наголошується на вирішальній ролі комунікативної компетентності в ефективності освітнього процесу, здатності педагога доречно використовувати мовні засоби, сприяти взаєморозумінню та створювати позитивне освітнє середовище. Проаналізовано різні підходи до визначення професійно-комунікативної компетентності, включаючи діяльнісний, ситуативно-оцінювальний та інтегративний, а також розкрито різноманітні складові цієї компетентності, такі як мовна, мовленнєва, соціокультурна, мотиваційна, когнітивна. Особливу увагу приділено формуванню професійно-комунікативної компетентності, зокрема на рівні магістратури, як ключовому аспекту сучасної освіти. Розглянуто комплексний підхід до розвитку цієї компетентності, що включає використання особистісно-орієнтованих технологій, активних та інтерактивних методів навчання, проєктної роботи, створення розвивального середовища, налагодження партнерської взаємодії та застосування інформаційно-комунікаційних технологій. Визначено найважливіші практичні навички професійної комунікації для магістрів педагогічних спеціальностей, серед яких мовленнєва, педагогічна, міжособистісна, публічна, монологічна та діалогічна, інтерактивна компетентності, компетентність соціальної взаємодії, полімовна комунікація та комунікативна гнучкість. Підкреслено, що розвинена професійно-комунікативна компетентність є невід’ємною умовою успішної професійної діяльності майбутніх педагогів.
Посилання
1. Байдюк Л. Теоретичне підґрунтя, структура та умови вдосконалення комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. 2024. Вип. 2. С. 44–49.
2. Гребенюк Л., Дубровіна І., Аніщенко Н. Чинники формування комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2023. Вип. 4.91. С. 56–61.
3. Каніболоцька Л. Професійно-комунікативна підготовка майбутніх викладачів ВНЗ. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2017. Вип. 259. С. 100–104.
4. Корніяка О. Психологічні особливості розвитку комунікативної компетентності педагогів і психологів у період їх професійної адаптації. Психолінгвістика. 2011. Вип. 7. С. 31–40.
5. Кочина Л. До визначення поняття «професійна комунікативна компетентність». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. Вип. 3. С. 76–82.
6. Лобачук І., Палій А., Бахомент С. Формування професійної комунікативної компетентності засобами проєктного навчання. Молодь і ринок. 2024. Вип. 7–8. С. 96–101.
7. Лущик Ю., Пікулицька Л., Циганок Г. Комунікативна компетентність викладача ЗВО як складова професійної компетентності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. Вип. 5–6. С. 71–85.
8. Раджабова С. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя як передумова його професіоналізму. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія. 2020. Вип. 11. С. 131–135.
9. D’Orazzi G., Marangell S. The Role of Intercultural Communicative Competence in Student-To-Student Interactions at an Internationlized University. Journal of Intercultural Communication Research. 2025. Vol. 54(1–2). Pp. 46–74. https://doi.org/10.1080/17475759.2025.2462099
10. González-Fernández R., Ruiz-Cabezas A., Domínguez M., Álava A., Salazar J. Teachers’ teaching and professional competences assessment. Evaluation and Program Planning. 2023. Vol. 103. http://dx.doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2023.102396
11. Kiessling C., Fabry G. What is communicative competence and how can it be acquired? GMS journal for medical education. 2021. Vol. 38. http://dx.doi.org/10.3205/zma001445
12. Savignon S. Communicative Competence. In The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching / Eds. J. Liontas. 2017. https://doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0047
13. Tsatzali K., Beazidou E., Stavropoulou G., Botsoglou K., Andreou G. The development and validation of the intercultural communicative competence evaluation instrument (ICCEI). Cogent Education. 2025. Vol. 12(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2464374