ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ПОКОЛІНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.8

Ключові слова:

сімейне виховання, педагогічні підходи, покоління, партнерство, емоційна підтримка

Анотація

У статті здійснено порівняльний аналіз еволюції педагогічних підходів до сімейного виховання представників поколінь – Baby Boomers, Generation X, Millennials та Generation Z. На основі аналізу теоретичних джерел та концептуальних підходів сучасної педагогіки охарактеризовано трансформацію виховних стратегій: від авторитарних до партнерських, від дисциплінарної моделі до емоційно чутливої, цифрово орієнтованої взаємодії. Визначено ключові чинники зміни стилів виховання: діджиталізація, трансформація цінностей, війна, соціальні виклики. Простежено вплив поколіннєвих відмінностей на роль батьків, особливості родинної комунікації та взаємодію з освітнім середовищем. Особливу увагу приділено практичному виміру виховання: використанню цифрових технологій, партнерських моделей, тьюторства, коучингу та фасилітації. Показано, що сучасні практики поступово переходять до фасилітації, коучингу й партнерства з дитиною. Обґрунтовано потребу у формуванні нової культури родинного виховання, адаптованої до сучасних реалій. Стаття також акцентує на потребі педагогічного супроводу батьків і формуванні поколіннєво-чутливих моделей виховання, що враховують виклики війни, цифрової перенасиченості та зміни освітнього контексту. Підкреслено важливість підвищення педагогічної обізнаності родин, розвитку емоційного інтелекту, створення безпечного і підтримувального середовища для дитини в умовах постійних змін. Автори зазначають, що ефективне сімейне виховання вимагає міждисциплінарного підходу, який поєднує педагогіку, психологію, соціологію та сучасні технології освіти. Наведено напрями подальших досліджень, зокрема стосовно виховання покоління Alpha, розвитку міжпоколіннєвого діалогу, трансформації батьківських цінностей та формування стійких педагогічних стратегій у кризових умовах. Одержані результати можуть бути корисними для розроблення поколіннєво-чутливих моделей родинного виховання в умовах цифровізації та суспільної нестабільності.

Посилання

1. Алєксєєнко Т. Проблема цінностей в інтерпретації конфлікту батьків і дітей у теорії поколінь. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018. № 1. С. 23–28.

2. Алєксєєнко Т. Концептуалізація соціально-педагогічних основ сучасного сімейного виховання : автореф. дис. д-ра пед. наук. Київ : Інститут педагогіки НАПН України, 2017. 44 с.

3. Бех І. Виховання особистості: особистісно орієнтований підхід. Київ : Інститут проблем виховання НАПН України, 2018. 312 с.

4. Дорожко І. Родинне виховання у суспільстві ризику: функціональний потенціал у нових соціокультурних контекстах : автореф. дис. д-ра пед. наук. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2013. 40 с.

5. Концепція Нової української школи. Міністерство освіти і науки України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (дата звернення: 20.03.2025).

6. Сухомлинський В. Серце віддаю дітям. Київ : Освіта, 2016. 380 с.

7. Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. 2001. Vol. 9. No. 5. P. 1–6.

8. Tapscott D. Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your World. New York : McGraw-Hill, 2009. 366 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

КОНДУР, О., & РАДЧЕНКО, О. (2025). ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ПОКОЛІНЬ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 62–68. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.8