ДОСЛІДЖЕННЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОНЕЧЧИНИ В ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.13

Ключові слова:

дошкільна освіта, Донеччина, воєнний стан, заклади дошкільної освіти, педагогічні колективи

Анотація

У статті представлено дослідження кафедри дошкільної освіти Маріупольського державного університету «Дошкільна освіта Донеччини в період воєнного стану». Зазначено, що з огляду на велику кількість війн, які точаться у світі, та їх негативний вплив на людство, зокрема на дітей і дитинство, є необхідність вивчення й осмислення сутності війни; місця і ролі освіти в період воєнного стану. В Україні, починаючи з 24 лютого 2022 року, попри виклики небезпеки й невизначеності, зниження рівня внутрішньої та зовнішньої ресурсності педагогічних працівників, ними твориться нова українська освіта – «освіта в умовах війни» – з новими підходами, формами і технологіями. Підтримати та зберегти високопрофесійний кадровий педагогічний потенціал дошкільної освіти – одне із важливих завдань дослідження «Дошкільна освіта Донеччини в період воєнного стану». Розкрито науковий апарат дослідження – визначено його мету, об’єкт, предмет, основні організаційні й наукові завдання. Конкретизовано наукові методи дослідження та акцентовано увагу на їх комплексному застосуванні. Визначено термінологічне поле дослідження. Зміст та результати дослідження розкрито за трьома етапами: початковим, основним, заключним. Детально описано та проаналізовано результати опитування «Функціонування професійно-педагогічних колективів закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану». Зроблено висновки про те, що збереження психічного здоров’я, працездатності та ресурсності кожного педагогічного працівника і професійно-педагогічних колективів закладів/установ дошкільної освіти в умовах воєнного стану можливе за умов наявності в закладах антикризових програм/стратегій на період дії воєнного стану; особистої участі кожного працівника у справах колективу; грамотності управлінських дій керівників; вивчення та впровадження досвіду діяльності педагогів інших країн в умовах війни; допомоги кваліфікованого психолога з досвідом роботи у кризових ситуаціях.

Посилання

1. Про дошкільну освіту. Закон України від 06.06.2024 № 3788-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text.

2. Макаренко С. І. Антикризовий менеджмент закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану. Педагогічні науки: теорія та практика. 2022. № 2. С. 126-132.

3. Макаренко С.І. Психосоціальна підтримка працівників закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2023. Вип. 17(49). С. 43-48.

4. Макаренко С.І. Роль кризового менеджера у забезпеченні психосоціальної підтримки працівників дошкільного закладу в умовах воєнного стану. Соціально-психологічний супровід особистості в умовах інтеграції України в Європейський простір: збірник матеріалів ІV Інтернет-конференції, 22 травня 2024 р. / за заг. ред. І.С. Деснова. Київ: МДУ, 2024. С. 155-158.

5. Освіта і наука: два роки змін. 2023-2025: Міністерства освіти і науки України. 2025. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2025/03/21/dva-roky-zmin-v-osviti-i-nautsi-ukrayiny.pdf

6. Чернявский А. Д. Антикризисное управление: учеб. пособие. К.: МАУП, 2000. 208 с.

7. Ainley J., Carstens R. Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018 Conceptual Framework. OECD Education Working Papers, No. 187. OECD Publishing, Paris, 2018. 108 р. URL: https://doi.org/10.1787/799337c2-en.

8. Are teachers valued as professionals? EduSkills OECD. URL: https://youtu.be/Jc7A3uvAas0)

9. Barkawi T., Brighton Sh. Powers of War: Fighting, Knowledge, and Critique, International Political Sociology, 2011. Volume 5, Issue 2, P. 126–143. URL: https://doi.org/10.1111/j.1749-5687.2011.00125.x .

10. Empowering teachers on the frontline: «War child». URL: https://www.warchildholland.org/research-anddevelopment/empower-teachers/

11. Gert J. J. Biesta. The Beautiful Risk of Education. Paradigm Publishers, 2013. P. 178. URL: https://doi.org/10.1111/edth.12063 .

12. Shapiro M. J. The Presence of War: «Here and Elsewhere». International Political Sociology, 2011. Volume 5, Issue 2, P. 109–125. URL: https://doi.org/10.1111/j.1749-5687.2011.00124.x

13. Sharifian, Maryam S.; Dornblaser, Lindsay; Salma Y. Vazquez, Silva. Education During the Active War: Exploring Teachers’ Perceptions and Practice in Syria. Journal of Education in Muslim Societies. 2021. Bloomingt on Volume 3, Number. 1, Р. 50-67. DOI: 10.2979/jems.3.1.04

14. Sylvester, C. War Experiences/War Practices/War Theory. Millennium: Journal of International Studies. 2012, Volume 40, Issue 3, P. 483–503. URL: https://doi.org/10.1177/0305829812442211

15. Toros H., Dunleavy D., Gazeley J., Guirakhoo A., Merian L., Omran Y. «Where is War? We are War». Teaching and Learning the Human Experience of War in the Classroom. International Studies Perspectives. Volume 19, Issue 3, August 2018, Р. 199-217. DOI: 10.1093/isp/ekx012

16. Ukraine: UNHCR 2025 Programme Summary. URL: https://reliefweb.int/report/ukraine/ukraine-unhcr-2025-programme-summary-enuk

17. Women in conflict zones: Oxfam Intermón report number 51. March 2019. 35 р. URL: https://oxfamilibrary.openrepository.com/bitstream/handle/10546/620690/bp-women-in-conflict-zones-290319-en.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

ФУНТІКОВА, О., МАКАРЕНКО, С., & ЯЙЛЕНКО, В. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОНЕЧЧИНИ В ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 98–105. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.13