ОСОБЛИВОСТІ ІДЕНТИФІКАЦІЇ ОБДАРОВАНИХ ШКОЛЯРІВ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: АМЕРИКАНСЬКИЙ ДОСВІД
Ключові слова:
обдарованість, ідентифікація, обдаровані школярі, американська школа, методи ідентифікаціїАнотація
Статтю присвячено висвітленню проблеми ідентифікації обдарова-них дітей та молоді у загальноосвітніх школах США. З’ясовано сутність основоположного поняття дослідження – обдаровані діти та молодь – в американських законодавчих документах із відображенням штатової специфіки й окреслено складові обдарованості. Схарактеризовано методи та етапи ідентифікації обдарованих школярів в американських загально-освітніх навчальних закладах.
Посилання
Coleman M.R. The Identification of Students Who Are Gifted / M.R. Cole-man // ERIC EC Digest № E644. – 2003. – 4 p.
Kaufman S.B. Who is currently identified as gifted in the United States? [Electronic resource] / S.B. Kaufman // Psychology today. – 04 January 2012. – Access mode : https://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/201201/who- is-currently-identified-gifted-in-the-united-states.
Marland S.P. Education of the gifted and talented : Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education and background papers submitted to the U.S. Office of Education / S.P. Marland (2 vols.). – Washington, DC : U.S. Government Printing Office, 1972. – (Government Documents Y4.L 11/2: G36).
McClain M.-C. Identification of Gifted Students in the United States Today: A Look at State Definitions, Policies, and Practices / M.-C. McClain, S. Pfeiffer // Journal of Applied School Psychology. – 2012. – Vol. 28. – P. 59 – 88.
National Association for gifted children. Identification [Electronic resource]. – http://www.nagc.org/resources-publications/gifted-education-practices/identification.
National Excellence : A Case for Developing America’s Talent / P. O’Connell-Ross and others. – Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, DC, 1993. – 42 p.