THEORETICAL FOUNDATIONS OF ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF ALTRUISTIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.121433Keywords:
altruistic education, altruistic personality, child.Abstract
Abstract. The article analyzes the structural elements of the theoretical model of altruism formation, which was developed by the authors. It consists of three parts. In the first part the content of altruistic education is theoretically substantiated, its forms and methods are defined, as well as the preparation of teachers to altruism development in the rising generation. The second part reflects the principles of altruistic education (humanism, democracy, national orientation, orienation on the child’s personality, focus on the development of individual qualities, creativity, tolerance, social and pedagogical correction, reliance on human potential, self-education and selfimprovement, and systemic approach), which, in our opinion, are basic for raising the desired characteristics. In the course of the study, it was concluded, that a harmonious combination of the above-characterized principles will ensure the high effectiveness of altruistic education in modern school environment. The third part examines criterion indexes of altruism development (gnosеological, subjectively-personal, process-active), which are the defining elements in the upbringing of an altruistic personality. In the process of our work we came to a conclusion, that taking into account the novelty and relevance of the study, domestic legislative and regulations systems need some innovations. The analysis of legislative acts and regulations state the lack of documents which reflect the issues of the research. Taking into account the urgency and the global nature of the abovementioned problem, as well as insufficient elucidation of it in legislative acts and regulations, the authors have proposed to develop the Concept of Altruistic Education in Youth in the 21st Century, which will regulate the main issues, principles and conceptual foundations of altruistic education. On the basis of theoretical and empirical research, it is concluded, that the issue of education of an altruistic personality requires further findings and improvements in theoretical and practical aspects, in particular, conducting research, its approbation and implementation into the educational process; development of educational equipment for the preparation of teachers to altruism education; complex implementation of altruistic education principles; improvement of criterion indexes of altruism development, which will contribute to optimizing the altruism formation in youth.
References
Амонашвили, Ш.А. (1996). Размышления о гуманной педагогике. Москва: Издательский дом Шалвы Амонашвили, 496 с.
Безкоровайна, О. (2007). Особистісне самоствердження учнів – актуальна проблема сучасного вихованця. Світ виховання, 3/4, 13–17.
Бех, І.Д. (1995). Гуманізм у вихованні підростаючої особистості. Рідна школа, 9, 23–25.
Бужина, І.В. (2005). Теорія і практика підготовки майбутніх учителів до формування гуманістичних відносин молодших школярів. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Київ, 43 с.
Ващенко, Г. (1994). Виховний ідеал: підручник для педагогів, виховників, молоді та батьків (Т. 1). Полтава: Полтавський вісник, 191 с.
Долженко, В.О. (2006). Виховання духовних цінностей у студентської молоді в полікультурному просторі. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ, 20 с.
Іваненко, Л. (2015). Методи розвʼязання важливих сучасних проблем виховання милосердя у школярів. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 1/33, 31–38.
Концепція виховання гуманістичних цінностей учнів. (2005). Шкільний світ, 45, 6–8.
Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності. (2000). Шлях освіти, 3, 7–13.
Концепція гуманітарного розвитку України. (2008). Взято з www.mon.gov.ua/gr/obg/2008.
Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні. (2004, 3 грудня). Освіта України, 94, р. 6–10.
Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ ст. (2002). Освіта України,
33, 4–6; Програма «Назустріч людям». Взято з www.nau.kiev.ua/1064/719/1064_719_1.html.
Пархоменко, О.М. (2007). До питання оновлення парадигми виховання гуманістично спрямованої особистості підлітка. Педагогіка і психологія, 1/2, 28–33.
Програма Кабінету Міністрів «Українська родина», № 243 від 14 березня 2001 р. Взято з http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=243-2001-%EF.
Столяренко, О.В. (2003). Гуманістичні відносини в мікросоціумі. Рідна школа, 4, 17–19.
Сухомлинська, О.В. (2004). Виховання як соціальний процес: особливості сучасних трансформаційних змін. Шлях освіти, 2, 2–5.
Сухомлинський, В.О. (1978). Батьківська педагогіка. Київ: Рад. школа, 232 с.
Bierhoff, H., & Rohmann, E. (2004). Altruistic personality in the context of the empathy-altruism hypothesis. European Journal of Personality, 18, 351–365. doi: 10.1002/per.523.
Everett, J., Caviola, L., Kahane, G., Savulescu, J., & Faber, N. (2015). Doing good by doing nothing? The role of social norms in explaining default effects in altruistic contexts. European Journal of Social Psychology, 45, 230–241. doi: 10.1002/ejsp.2080.
Sobol, Elzbieta. (Ed.). (1995). Mały Słownik Języka Polskiego. S.l.: s. n., 1181 s.