CRITERIA, INDICATORS AND LEVELS OF READINESS OF THE FUTURE MARINE CORPS OFFICERS FOR TUTORING ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119777Keywords:
readiness, criteria, future officers of Marine Corps, tutor activity, indicators, levels.Abstract
Abstract. The article presents the results of the analysis of psyhological and pedagogical literature on a problem of defining the criteria, indicators and formation levels readiness for professional work. Based on the specifics of the training of future officers of the Marine Corps for teaching activities, the structures for the readiness of this category of servicemen for the specified activity (criteria for motivational, cognitive, operational and regulatory), indicators and levels of readiness of future Marine Corps officers for tutoring activity have been determined. The motivational criterion (the presence of a positive motivation for implementing the activities of the teacher and the orientation toward pedagogical assistance) characterizes the personal component of the readiness of future officers of the marines to teach and determines the character of the formation of the direction of the officerʼs personality, the level of development of interests, motivations, attitude towards tutoring activity. The cognitive criterion (knowledge of the characteristics of instruction in a military group) characterizes the content component and determines the degree of knowledge of theoretical knowledge for the realization of the teacherʼs activity. The operational criterion (presence of communicative and organizational abilities) characterises the activity component and defines the ability of the future Marine Corps officers to use their acquired abilities and skills when solving the practical tasks in their professional work connected with tutor activity. The effective criterion (presence of analytical and design abilities) characterises the prognostic component. Depending on its formation, readiness of future Marine Corps officers for the tutoring activity can manifest itself on three levels: low, medium and high.
References
Афанасенко, В.С., Пасічник, В.І., & Злотніков, А.Л. (2016). Критерії і показники оцінювання ефективності психологічної підготовки особового складу Повітряних сил. Збірник наукових праць Харківського університету Повітряних сил, 3, 38–43.
Березюк, В.П. (2014). Критерії та показники ефективності польової практики з тактики прикордонної служби. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, 70, 30–38.
Брижатий, Є.І. (2011). Критерії оцінки рівня сформованості до майбутньої професійної діяльності офіцерів інженерних військ на різних рівнях підготовки. Збірник наукових праць Харківського університету Повітряних сил, 3, 243–246.
Бунєєв, Т.В. (2002). Розвиток готовності в молодих офіцерів-прикордонників до самостійного виконання посадових обовʼязків. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Хмельницький, 18 с.
Вітер, С.А. (2017). Критерії, показники та рівні сформованості економічної компетентності молодших спеціалістів. Взято з http://tme.umo.edu.ua/docs/10/2.pdf.
Галімов, А.В. (2004). Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом. Хмельницький: Вид-во НАДСПУ, 376 с.
Георгієв, В.М. (2015). Формування професійної компетентності майбутніх офіцерів високомобільних десантних військ у процесі фахової підготовки. (Дис. канд. пед. наук). Одеса, 252 с.
Кирилюк, О.Р. (2011). Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з технічними засобами прикордонного контролю. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 3, 70–73.
Кулакова, М.В. (2006). Формування готовності до професійної діяльності в майбутніх фахівців у вищих морських навчальних закладах. (Дис. канд. пед. наук). Одеса, 248 с.
Лемешко, О. (2016). Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до локалізації нестандартних ситуацій в пунктах пропуску через державний кордон. Педагогічний дискурс, 21, 75–79.
Осипова, Т.Ю. (2016). Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічного наставництва. (Дис. д-ра пед. наук). Одеса, 501 с.
Турчинов, А.В. (2016). Формування здоровʼязбережувальної компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України у процесі професійної підготовки. (Дис. канд. пед. наук). Харків, 227 с.
Чернявський, О.А. (2014). Формування фахової компетентності офіцерського складу Збройних Сил України із спеціальної фізичної підготовки. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Хмельницький, 16 c.
Шабалдак, А.В. (2017). Компоненти, критерії, показники та рівні готовності курсантів військової академії до професійної діяльності на основі реалізації праксеологічного підходу. Молодий вчений, 2.