ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ДО ФОРМУВАННЯ УСПІШНОЇ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА

Автор(и)

  • Олександра ЯНКОВИЧ Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка http://orcid.org/0000-0003-4253-5954
  • Катерина БІНИЦЬКА Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія http://orcid.org/0000-0002-2111-5275

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.8/40.164490

Ключові слова:

успіх; успішна особистість учня молодшого шкільного віку; успішна діяльність; педагогіка успіху; школа першого ступеня; підго- товка майбутніх магістрів; ключові компетентності; педагогіка серця

Анотація

У статті на основі студіювання наукових джерел, аналізу емпіричних досліджень обґрунтовано теоретико-методичні засади підготовки майбут- ніх фахівців початкової освіти до формування успішної особистості молод- шого школяра у контексті вимог нового Державного стандарту початкової освіти. Показано, що сформованість в учнів молодшого шкільного віку клю- чових компетентностей для життя є умовою виховання успішної дитини в основній школі. Акцентовано увагу на праксеологічному, технологічному, гума- ністичному, системному підходах до підготовки фахівців початкової освіти. Доведено доцільність та ефективність вивчення у закладах вищої пе- дагогічної освіти інтегрованого курсу «Організація успішної діяльності», у якому поєднано знання з педагогіки, психології, праксеології, філософії, біо- логії, соціології, історії про особливості формування успішності особистос- ті. Висвітлено досвід викладання курсу у магістратурі Тернопільського на- ціонального педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Обґрун- товано необхідність підготовки майбутніх учителів у двох напрямах: фор- мування успішної особистості майбутнього фахівця початкової освіти та оволодіння методикою формування успішного учня. Висвітлено форми, мето- ди, засоби виховання дитини, яка досягає цілей у вибраному виді діяльності (проведення циклу занять «Сходження до вершини успіху»; використання ігор, вправ, перегляд та аналіз фільмів про успішних людей з обмеженими можливостями; мультимедійних презентацій про успіх дітей з багатодіт- них родин, сиріт). Схематично відображено підготовку майбутніх магістрів початкової освіти до формування успішної особистості учня у школі першого ступеня. Показано проблеми такої підготовки. Проаналізовано результати педаго- гічних вимірювань готовності студентів до виховання успішного учня та рів- ня успішності майбутнього вчителя. Висвітлено позитивний досвід вивчення навчальної дисципліни «Організація успішної діяльності» (визначення студен- тами життєвих цілей згідно з вимогами до цілеутворення; оволодіння мето- диками й технологіями подолання перешкод, досягнення успіху; розвиток праг- нення до саморозвитку, підвищення коефіцієнта успіху, творчого виконання роботи). Доведено необхідність досягнення внутрішньої гармонії у процесі реа- лізації цілей. Визначено перспективні напрями застосування позитивних ідей у сучасному освітньому просторі: упровадження спеціальних освітніх курсів з праксеологічної підготовки майбутніх учителів; оволодіння студентами технологією розвʼязування життєвих задач та її реалізації у закладах по- чаткової освіти; упровадження педагогіки серця у процес підготовки фахів- ців початкової освіти та школу першого ступеня.

Посилання

Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, 41. doi: 10.1787/218525261154.

Benade, L. (2014). Knowledge and educational research in the context of «Twenty-First Century Learning». European Educational Research Journal, 13 (3), 338–349. doi: 10.2304/eerj.2014.13.3.338.

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018 r. [State standard of elementary education: approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine from February 21, 2018]. (n.d.). Retrieved November 11, 2018, from https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti [in Ukrainian].

Glasser, W. (1973). Highlights from schools without failure. Educational Horizons, 52 (1), Humanizing Education, 39‒42.

Glasser, W. (1975). Highlights From Schools Without Failure. Colophon Books.

Glier, J. (2013). Postulaty Marii Łopatkowej w zakresie zmian w oświacie... oraz prawie rodzinnym i opiekuńczym [Postulates of Maria Łopatkowa in the field of education changes... and family and guardianship law]. Studia z Teorii Wychowania – Studies in the Theory of Education, 4/2 (7), 47–69 [in Polish].

Hryshchenko, M. (Ed.). (2018). Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual ambush of the reform of the middle school]. Retrieved October 15, 2018, from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Karpenko, O. (2015). Podgotovka budushchikh pedagogov k popechitelski-vospitatelnoi rabote s detmi [Preparation of future teachers for welfare work with children]. Roczniki Pedagogiczne – Annals of Pedagogies, 7 (43), 1, 93–108 [in Russian].

Kobernyk, O. (2018). Vykhovannia v uchniv tsinnisnoho stavlennia do inshykh liudei [Upbringing pupils a value relation to other people]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Seriya «Pedagogy», 6/38, 179–192. doi: 10.24919/2313-2094.6/38.119518 [in Ukrainian].

Łopatkowa, M. (1992). Pedagogika serca [Pedagogy of the heart]. Warszawa: WSiP [in Polish].

Lukashevich, N. (1998). Samomenedzhment: kak dostignut uspekha v delovoi karere. T. 1: Delovaia karera: put k uspekhu [Self-management: how to achieve success in a business career. Vol. 1: Business career: the path to success]. Kharkov: OKO [in Russian].

MacBeath, J. (2012). Future of Teaching Profession. Leadership for Learning, the Cambridge Network.

Maksymova, O. (2013). Formuvannia uspishnoi osobystosti shestyrichnoho pershoklasnyka [Formulation of success of a six-grade classroom]. Zhytomyr: ZhDU [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1977). Pedahohika sertsia [Pedagogy of the heart]. Vybrani tvory – Selected works (Vol. 5, pp. 316–321). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Yankovych, O. (2010). Osvitni tekhnolohii vyshchoi shkoly Ukrainy: problemy ta perspektyvy [Educational technologies of the higher school of Ukraine: problems and prospects]. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].

Yankovych, O. (2017). Prakseolohichna pidhotovka maibutnikh uchyteliv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy ta Polshchi [Practical training of future teachers in higher educational institutions of Ukraine and Poland]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia «Pedahohika» – Scientific notes of Ternopil National Volodymyr Hnatyuk Pedagogical University. Series of «Pedagogy», 3, 28–35 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22