НЕДЕРЖАВНІ ЗАКЛАДИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ТА ФОРМУВАННЯ МЕРЕЖІ ДОШКІЛЬНИХ УСТАНОВ У ПОЛЬЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.140948

Ключові слова:

мережа закладів дошкільної освіти, приватні, му-ніципальні заклади дошкільної освіти, виховання, шестирічки, Польща

Анотація

У статті розкрито принципи функціонування недер-жавних закладів дошкільної освіти у Польщі та їх вплив на локальну мережу дошкілля. На прикладі муніципалітету Домброва Ґурніча дове-дено, що, незважаючи на ліквідацію значної кількості дошкільних зак-ладів на початку децентралізації освіти в Польщі, їх число збільшилося. Висвітлено нормативно-правові засади створення недержавних закладів дошкільної освіти. Недержавними дитячими установами можуть керу-вати юридичні особи, крім органів місцевого самоврядування, наприк-лад, компанії, асоціації, фонди, релігійні організації, або фізичні особи. За-кон «Про систему освіти» точно регламентує умови та принципи, на під-ставі яких недержавний заклад дошкільної освіти може функціонувати.
Ці дошкільні заклади є організаційно незалежними від органів міс-цевого самоврядування. З метою задоволення освітніх потреб дітей у віці до 6 років, ці установи можуть здійснювати підготовку до школи на основі окремих угод з місцевими органами влади.
Зʼясовано, що польські дослідники (Б. Сьліверський, Г. Грабовсь-кий, Ц. Гуз, Т. Левовицький, Х. Мушинський, П. Свіняєвіч, Я. Круковська, М. Лаковська-Мадурович, Я. Лукомська) відзначають, що недержавні дошкільні установи мають значну автономію у сфері організаційних, програмних, методичних та доглядальницьких змін до позитивних ас-пектів реформування системи освіти. Висвітлено негативні аспекти: низький соціальний досвід у сфері самоврядування, зменшення кількості дітей, охоплених інституційною дошкільною освітою, ліквідації дошкіль-них установ, значне зменшення державних та місцевих бюджетів на утримання, збільшення батьківських витрат на відвідування дітей у зак-ладах дошкільних освіти, погіршення матеріальних умов дитячих садків та зменшення заробітної плати вихователям. Розкрито найбільш важ-ливі питання, повʼязані з діяльністю органів місцевого самоврядування у галузі дошкільної освіти.

Посилання

Dubetz, N.E., & Rofrano, F. (2018). Pre-Kindergarten and Kindergarten Learners. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching, 1–8. doi: 10.1002/ 9781118784235.eelt0198 [in English].

Grabowski, G. (1998a). Czym skończy się reforma szkół? [What will the school reform end with?]. Nasz Dziennik – Our Journal, 231, 6–7 [in Polish].

Grabowski, G. (1998b). Nauczyć, jak uczyć [Teach, how to do it]. Gazeta Wy-borcza – Election newspaper, 58, 11 [in Polish].

Guz, S. (1996). Edukacja przedszkolna w okresie przemian [Pre-school education in the period of changes]. Warszawa: WSP TWP [in Polish].

Leśniak, M. (2017). Wychowanie przedszkolne – moralny i prawny obowiązek władz samorządowych [Preschool education – moral and legal obligation of local government authorities]. Retrieved February 5, 2018, from www.ma lopolska.edu.pl [in Polish].

Lewowicki, T. (2002). Przemiany oświatowe [Educational changes]. Warszawa: Wydawnictwo «Żak» [in Polish].

Nowosad, I. (2007). Opinie nauczycieli o zmianach w systemie szkolnym po refor-mie na tle debaty społecznej [Teachersʼ opinions on changes in the school system after the reform against the background of social debate]. In R. Kwie-cińska, S. Kowal, M. Szymański (Eds.). Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój – Teacher – Identity – Developement (pp. 205–213). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej [in Polish].

O reformie po dwóch latach [About the reform after two years]. (2000). MEN. Warszawa. Retrieved February 8, 2018, from www.men.gov.pl [in Polish].

Przyszczypkowski, K. (2004). Szanse i zagrożenia oświaty (samo)rządowej [Op-portunities and threats of education]. In W. Ambrozik, K. Przyszczypkowski (Eds.), Uniwersytet, Społeczeństwo, Edukacja – University, Society, Education (pp. 315–323). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM [in Polish].

Swianiewicz, P., Krukowska, J., Lackowska-Madurowicz, M., & Łukomska, J. (2012). Edukacja przedszkolna. Polityka samorządów gminnych w zakresie edukacji przedszkolnej [Preschool education. Municipal self-government policy in the field of pre-school education]. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [in Polish].

Śliwerski, B. (2000). O pierwszym roku reformy oświaty [About the first year of the educational reform]. Wszystko dla Szkoły – Everything for the school, 10, 1–6 [in Polish].

Trębska, A. (1997). Transformacja ustrojowa a edukacja przedszkolna [Systemic transformation and pre-school education]. Wychowanie na co dzień – Edu-cation on a daily basis, 7–8, 40–43 [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-22