ШЛЯХИ НАВЧАННЯ ГРІ НА ФОРТЕПІАНО В ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Лариса ЗАРЯ Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-5316-463X

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.9

Ключові слова:

здобувачі освіти, гра на фортепіано, уміння, навички, зміст

Анотація

Стаття розкриває проблему сучасних умов навчання в навчальних педагогічних закладах, де надається можливість навчання для тих, хто не має музичну освіту. Відмічається, що початковий етап навчання гри на фортепіано пов’язаний із багать- ма труднощами, які зумовлені необхідними вміннями та навичками гри на фортепіано, для професійного виконання музичних творів. У статті розглянуті кілька типів умінь та навичок, необхідних для майбутньої професійної діяльності: рухові, пізнавальні, теоретичні і практичні. Зазначається, що найбільш важким для вчителя музичного мистецтва є вміння добирати по слуху й транспонувати. Відсутність цих навичок у подальшому обмежує можливості ведення уроку музичного мистецтва і позакласної роботи в закладах загальної середньої освіти. Підкреслюється, що з самого початку навчання здобувачам освіти необхідно зробити установ- ку на музичне виконання творів. Тому дуже важливо з перших занять розвивати уміння розкрива- ти образний зміст твору, передавати стильові ознаки, показувати володіння формою. Автор зазначає, що здобувачі освіти за час навчання мають закріпити деякі основні вміння: теоретичне осмислення твору; зупинка уваги на окремих елементах музичної тканини (послухати звучання мелодії, підголосків, пов’язуючи епізоди); постійне вислуховування музич- ного твору у своєму виконанні, усвідомлення при цьому інтонаційної виразності відповідно до змісту твору; відчування й розуміння процесу розвитку музичної думки, врахування всіх елементів виразності; охоплення форми твору, звернення уваги на кульмінацію і цезури, темпові і динамічні контрасти, образний зміст. Автор відзначає, що викладання фортепіано в педагогічних закладах потребує особливі підходи та рекомендує методичні прийоми, які зможуть сприяти самовихованню і вдоскона- ленню майбутніх професійних якостей здобувачів освіти.

Посилання

Нейгауз Г.Г. Об искусстве фортепианной игры. Записки педагога. 5-е изд. Москва : Музыка, 1988. 241 с.

Цюлюпа Н., Заходякін О. Формування методичної компетентності майбутнього педагога-музиканта в процесі навчання гри на фортепіано. Нова педагогічна думка. 2017. № 2. С. 93–95.

Coutts L. Empowering students to take ownership of their learning: Lessons from one piano teacher’s experiences with transformative pedagogy. International journal of music education. 2019. Vol. 37, № 3. P. 493–507.

Fernandes H.; Welch G., Himonides, E. The Pedagogical Use of Visual Feedback for Enhancing Dynamics in Higher Education Piano Learning and Performance. International journal of music education. 2019. Vol. 25, № 3. P. 581–601.

Zhang L. The «Four Main Factors Theory» of Piano Teaching and its Systematic Thinking. Advances in Social Science Education and Humanities Research. 2019. Vol. 322. P. 359–362.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-19