ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.15Ключові слова:
дослідницькі уміння, дослідницька діяльність, інтегроване навчання, мате- матична компетентність молодших школярівАнотація
У статті розглядається проблема формування дослідницьких умінь молодших школярів на уроках математики засобами інтегрованого навчання. Зазначено, що проблема формування дослідницьких умінь учнів початкової школи набуває особливої актуальності в умовах впровадження компетентнісного підходу в початковій школі. Сформо- ваність в учнів загальних дослідницьких умінь є одним із показників, що свідчить про сформованість у них математичної компетентності загалом. Обґрунтовано, що, оскільки компетентність є якістю особистості, яка проявляється у знаннях, уміннях, навичках, досвіді та цінностях, доцільними у формуванні математичної компетентності в учнів є засоби інтегрованого навчання. У межах дослідження під засобами інтеграції розуміється зміст навчальних завдань, що інтегрує знання з різних освітніх галузей, а також способи діяльності, що є спільними для різних навчальних предметів. Розкрито педагогічні умови формування в учнів дослідницьких умінь та висвітлено етапи педагогічного експерименту, в якому було забезпечено визначені умови. Зміст експериментальної роботи враховував пізнавальні потреби другокласників, що стимулюва- ло їхню активність; учні вчилися аналізувати, зіставляти, виділяти головне, застосовувати набуті навички. Вказано різні види інтегрованих завдань, що забезпечували формування ком- плексу дослідницьких умінь, та наведено їх приклади. Групові форми співпраці забезпечили підвищення інтересу дітей до вивчення математики та рівня сформованості дослідницьких умінь школярів, набуття досвіду колективної праці та формування цінності спільної справи. Матеріали можуть бути використані педагогами у формуванні дослідницьких умінь у другокласників засобами інтегрованого навчання, зокрема, на уроках, що інтегрують зміст математичної, природничої та мовно-літературної освітніх галузей.
Посилання
Байбара Т.М. Методика навчання природознавства в початкових класах : навчальний посібник. Київ : Веселка, 1998. 334 с.
Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
Зимняя И.А., Шашенкова Е.А. Исследовательская работа как специфический вид человеческой деятельности. Ижевск : ИЦПКПС, 2001. 98 с.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-comp-ressed.pdf
Марченко О.В. Організація науково-дослідницької діяльності учнів у загальноосвітньому навчальному закладі. Нива знань: Науково-методичний альманах. 2004. № 4. С.48–52.
Онопрієнко О.В. Предметна математична компетентність як дидактична категорія. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705977/
Онопрієнко О., Скворцова С. Інтеграція у навчанні молодших школярів математики. Початкова школа. 2017. № 9. С. 22–29.
Савенков А.И. Методика исследовательского обучения младших школьников. Самара : Учебная литература, 2004. 80 с.
Скворцова С., Онопрієнко О. Урок-дослідження з математики у початковій школі. Початкова школа. 2015. № 12. С. 13–17.
Черненко Г.М. Формування дослідницьких умінь у молодших школярів при вивченні природознавства. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/11946/1/Chernenko.pd Щукина Г.И. Роль деятельности в учебном процессе. Москва : Просвещение, 1986. 144 с.