ВИХОВАННЯ В КОНТЕКСТІ ЕКЗИСТЕНЦІАЛЬНОГО ПІДХОДУ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
Ключові слова:
виховання, екзистенціальний підхід, екзистенціальна сфера, розвиток, суб’єктність, суб’єктно-орієнтовані технології.Анотація
У статті розкривається сутність екзистенціального підходу до проектування і реалізації процесу виховання. Ціннісно-цільові орієнтири розвитку екзистенціальної сфери учнів розглядаються з позицій різних вчених (Е. Фромма, Е. Берна, О. Гребенюк, Т. Гребенюк та ін.). Акцентується увага на тому, що основним ціннісно-цільовим орієнтиром виховання в контексті екзистенціального підходу є розвиток суб’єктності людини, здатності ціннісно осмисленого проектування свого розвитку. У статті розкриваються способи (методи, технології) розвитку екзистенціальної сфери, виховання в контексті екзистенціального підходу. Звернуто увагу на реалізацію таких суб’єктно-орієнтованих технологій, як психолого-педагогічний супровід подій, педагогічного стимулювання саморозвитку учнів, соціально-орієнтовані ігри, соціального проектування (соціальні проби).
Посилання
1. Берн Э. Игры, в которые играют люди, люди которые играют в игры / Э. Берн. – СПб. : «Братство», 1992. – 367 с.
2. Гребенюк О.С. Основы педагогики индивидуальности / О.С. Гребенюк, Т.Б. Гребенюк. – Калининград : Калининградский университет, 2000. – 572 с.
3. Кьеркегор С. Болезнь к смерти / С. Кьеркегор. – М. : «Академ. Проект», 2012. – 157 с.
4. Педагогические технологии: результаты исследований Ярославской научной школы : монография / под ред. Л.В. Байбородовой, В.В. Юдина. – Ярославль : ИД «Канцлер», 2015. – 453 с.
5. Симонов В.П., Ершов П.М. Темперамент, характер, личность / В.П. Симонов, П.М. Ершов. – М. : «Наука», 1984. – 161 с.
6. Фромм Э. Человек для себя / Э. Фромм. – Минск : Коллегиум, 1992. – 253 с.