EDUCATION IN THE CONTEXT OF EXISTENTIAL APPROACH AS A PEDAGOGICAL PROBLEM
Keywords:
education, existential approach, existential sphere, development, subjectivity, subject-oriented technologies.Abstract
The article reveals the essence of the existential approach to the planning and implementation of the education process. Value-target reference points in the development of student’s existential sphere are considered from the standpoints of various scholars (E. Fromm, Eric Berne et al.). Attention is drawn to the fact that the main value-target reference point of education in the context of the existential approach is the development of human subjectivity, the ability to value-oriented planning of one’s development. The article also describes different ways (methods, techniques) of the existential sphere of education in the context of the existential approach. The attention is paid to the realization of such subject-oriented technologies as psycho-pedagogical support of the event, stimulating self-development of students of pedagogical, social-oriented games, social planning (social samples).
References
1. Берн Э. Игры, в которые играют люди, люди которые играют в игры / Э. Берн. – СПб. : «Братство», 1992. – 367 с.
2. Гребенюк О.С. Основы педагогики индивидуальности / О.С. Гребенюк, Т.Б. Гребенюк. – Калининград : Калининградский университет, 2000. – 572 с.
3. Кьеркегор С. Болезнь к смерти / С. Кьеркегор. – М. : «Академ. Проект», 2012. – 157 с.
4. Педагогические технологии: результаты исследований Ярославской научной школы : монография / под ред. Л.В. Байбородовой, В.В. Юдина. – Ярославль : ИД «Канцлер», 2015. – 453 с.
5. Симонов В.П., Ершов П.М. Темперамент, характер, личность / В.П. Симонов, П.М. Ершов. – М. : «Наука», 1984. – 161 с.
6. Фромм Э. Человек для себя / Э. Фромм. – Минск : Коллегиум, 1992. – 253 с.