МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.10Ключові слова:
педагогічна культура, методична підготовка, вихователь закладу дошкільної освіти.Анотація
У статті здійснено комплексний аналіз вітчизняних наукових досліджень з питань професійної підготовки майбутніх фахівців педагогічної освіти загалом та методичної підготовки майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти зокрема. Автором зазначено, що методична підготовка є вагомою складовою професійної підготовки майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти в умовах вищої школи. Визначено сукупність професійно-особистісних характеристик фахівця дошкільної освіти: сформованість професійно-педагогічної культури, наявність методичної компетентності, готовність до проведення навчально-виховної діяльності в умовах закладу дошкільної освіти. Обгрунтовано вимоги до професійної підготовки майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти (цілісність у всій системі навчання; забезпечення ефективної реалізації основних функцій педагога-фахівця у майбутньому; розвиток обізнаності у психолого-педагогічній та фаховій галузях знань; формування і розвиток професійних умінь та навичок, особистого досвіду та набуття загальної освіченості й ерудованості). Запропоновано різні підходи до визначення поняття «методична культура», виокремлено найбільш важливі критерії оцінювання рівнів її сформованості: технологічна активність, педагогічне мислення, професійна грамотність, функціональна грамотність; зазначено рівні сформованості: адаптивний, репродуктивний, евристичний, креативний. Автором визначено завдання (мотивування майбутніх вихователів до формування власної методичної компетентності; формування здатності у майбутніх вихователів до використання професійних умінь і навичок для практичного вирішення завдань організації освітнього процесу в умовах закладу дошкільної освіти), описано зміст і структурні компоненти (мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, особистісний, рефлексивний, креативний), принципи (активності, цілеспрямованості, науковості тощо) методичної підготовки майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти. Запропоновано педагогічні умови ефективного формування методичної культури майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти.
Посилання
Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене й виправлене. Рівне: Волинські обереги, 2011. 552 с.
Кіктенко А.І. Психологічні аспекти підготовки майбутнього вихователя сучасного ДНЗ до розвитку елементарних математичних уявлень. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського : збірник наукових праць. Випуск 1.45 (106). Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2014. 182 с. С. 64-68. URL: http://library.mdu.edu.ua/ Documents/Науковий%20вісник/Педагогічні%20 науки/1.45%20(106).PDF#page=73
Куліш Р.В. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до професійної діяльності. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського : збірник наукових праць. Випуск 1.45 (106). Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2014. 182 C. С. 73-77. URL: http://library.mdu.edu.ua/Documents/Науковий%20вісник/Педагогічні%20науки/1.45%20(106). PDF#page=73
Нікула Н.В. Програма формування методичної культури майбутніх учителів початкових класів у процесі професійної підготовки. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(19), Issue: 38, 2015. С.47-50. URL: https://seanewdim.com/wp-content/uploads/2021/02/Nikula-N.-V.-The-role-of-culture-inensuring- the-methodological-quality-of-teacher-professional.pdf
Підлипняк І. Ю. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2013. № 44. С. 28-34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2013_44_6
Сергеєва В. Ф. Технологічний підхід до професійної підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 3 до вип. 31 : Тематичний випуск « Проблеми емпіричних досліджень у психології». К.: Гнозис,2014. С. 323-329. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153580447.pdf