АКСІОЛОГІЧНІ ІДЕЇ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ ДОБИ ВИЗВОЛЬНИХ ЗМАГАНЬ (1917 – 1919)
Ключові слова:
аксіологічні ідеї, виховання, цінності виховання, виховний ідеал, національна школа, доба Визвольних змагань.Анотація
У статті проаналізовано педагогічну думку доби Визвольних змагань. Доведено, що погляди вітчизняних педагогів (І. Огієнко, С. Русова, Я. Чепіга та ін.) мали виразне національне спрямування. Констатовано, що у працях вітчизняних педагогів означеного періоду простежується ідея національної школи, рідної мови, гуманізму, виховання громадянськості, патріотизму, релігійності, моральності. Виокремлено зміст виховання у працях педагогів означеного періоду, який охоплював абсолютні вічні, національні, громадянські, сімейні цінності.
Посилання
І. Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (ЦДАВО України), ф. 166 (Міністерство освіти України, 1917 – 2000 рр.), оп. 1, спр. 160 (Матеріали про організацію соціального виховання на Україні (декрети і пояснюючі записки до них, положення, інструкції, доповіді, звіти, виписки з протоколів засідань, листування), лютий – 18 серпня 1919 р.), 179 арк.
ІІ. ЦДАВО України, ф. 3889 (Русова Софія Федорівна (1856 – 1940), 1905 – 1939 рр.), оп. 1, спр. 3 (Рукописи лекцій, промов, бібліографій, 29 серпня 1926 – 1932 рр.), 100 арк.
ІІІ. ЦДАВО України, ф. 3889 (Русова Софія Федорівна (1856 – 1940), 1905 – 1939 рр.), оп. 1, спр. 5 (Рукописи праць «Соціальне виховання, його значення в громадському житті», «Практичні поради до виховання дітей», книги «Теорія і практика дошкільного виховання (неповний текст), 6 квітня 1926 р.), 131 арк.
1. Артемова Л.В. Історія педагогіки України : підручник / Л.В. Артемова. – К. : Либідь, 2006. – 424 с.
2. Вишневський О.І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки / О.І. Вишневський. – Дрогобич : Коло, 2003. − 528 с.
3. Огієнко І. Наука про рідномовні обов’язки. Рідномовний Катехизис для вчителів, робітників пера, духовенства, адвокатів, учнів і широкого громадянства / І. Огієнко // Історія української школи і педагогіки : [хрестоматія / уклад. : О.О. Любар ; за ред. В.Г. Кременя]. – К. : Знання, 2005. – С. 122 – 136.
4. Русова С. Ідейні підвалини школи / С. Русова // Світло. – 1913. – Кн. 5. – С. 33 – 39.
5. Сухомлинська О. Сучасні цінності у вихованні: проблеми, перспективи / О. Сухомлинська // Шлях освіти. – 1996. – № 1. – С. 24 – 27.
6. Українська педагогіка в персоналіях : у 2 кн. : навч. посібник / за ред. О.В. Сухомлинської. – К. : Либідь, 2005. – Кн. 2. – 552 с.
7. Чепіга Я. Завдання моменту / Я. Чепіга // Шлях освіти. – 1997. – № 2. – С. 53 – 54.
8. Чепіга Я. «До трудової вільної школи!» / Я. Чепіга // Вільна українська школа. – 1918 – 1919. – № 8 – 9. – С. 81 – 85.
9. Чепіга Я. Ґрунтовні принципи нормальної школи / Я. Чепіга // Світло. – 1911. – Кн. 1. – С. 3 – 7.
10. Шкільні молитви. На українську мову переклав проф. І. Огієнко. – Тернів : друковано в книгарні Й. Піша, 1921. – 4 с.