МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СПОРТИВНО-ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.12Ключові слова:
методологія, методологічні підходи, спортивно-оздоровча діяльність, заклад вищої освіти, здобувачі вищої освіти, УкраїнаАнотація
Статтю присвячено вивченню методологічної основи дослідження проблеми розвитку спортивно-оздоровчої роботи у закладах вищої освіти, яка розкрита на філософському, загальнонауковому та конкретнонауковому рівнях. На філософському рівні – діалектичний, гуманістичний, антропологічний, аксіологічний, інтегративний підходи, що забезпечують глибоке осмислення сутності спортивно-оздоровчої діяльності. На рівні загальнонаукової методології – синергетичний, системний. культурологічний, функціональний, структурно-функціональний, акмеологічний, компетентнісний, емпіричний, діяльнісний, міждисциплінарний, особистісноорієнтований підходи, що утворюють єдину методологічну базу для аналізу та трансформації спортивно-оздоровчої діяльності у закладах вищої освіти, забезпечуючи цілісний погляд на фізичне виховання як на динамічну систему, що враховує взаємодію різноманітних компонентів, культурні та соціальні чинники, а також активну участь студентів у процесах самовдосконалення та професійного зростання. На рівні конкретнонаукової методології – історико-методологічний, педагогічний, психолого-педагогічний, соціокультурний, медико-біологічний, інклюзивний, цифровий підходи, що дозволяють визначити ефективні шляхи розвитку спортивно-оздоровчої роботи у закладах вищої освіти України, враховуючи сучасні виклики та тенденції. Зроблено висновок, що методологія дослідження проблеми розвитку спортивно-оздоровчої роботи у закладах вищої освіти України є комплексною та багаторівневою системою, яка дозволяє на теоретичному та практичному рівнях об’єктивно відтворити та окреслити концептуальні вектори розвитку спортивно-оздоровчої діяльності у закладах вищої освіти України. Інтеграція філософських, загальнонаукових, конкретнонаукових та процесуальних підходів забезпечує всебічний аналіз структурних, функціональних і культурних аспектів спортивно-оздоровчої роботи, що дає можливість розробити ефективні стратегії удосконалення фізичного виховання та формування здорового способу життя студентської молоді.
Посилання
1. Алєксєєв О. Методологія дослідження професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями Педагогічний альманах. 2021. Вип 51. С. 76–82. https://doi.org/10.37915/pa.vi51.338.
2. Леськів-Боднарчук Г., Єрусалимець К. Методологічні підходи підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання до спортивно-оздоровчої роботи з людьми третього віку: Актуальні питання та перспективи інноваційного розвитку науки та освіти в умовах євроінтеграції : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Рівне, 14 листопада 2024 р.). Рівне. С. 259–261.
3. Стинська В., Ящишин З., Кравець Н. Методологія дослідження проблеми розвитку фармацевтичної освіти в Україні. Педагогічний альманах. 2024. № 57. С. 50–57. DOI: https://doi.org/10.37915/pa.vi57.605.
4. Прилуцький М. Культурологічний підхід в управлінні спортивно-оздоровчими проєктами. Актуальні питання сучасної педагогіки: творчість, майстерність, професіоналізм: матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Кременчук, 15 березня 2019 року). Кременчук. 2019. С. 525–527.
5. Bailey R. Physical Education and Sport in Schools: A Reviewof Benefits and Outcomes. Journal of School Health. 2006. № 76(8). P. 397–401.