METHODOLOGY FOR RESEARCHING THE PROBLEM OF DEVELOPMENT OF SPORTS AND RECREATIONAL WORK IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.12

Keywords:

methodology, methodological approaches, sports and recreation activities, higher education institution, higher education students, Ukraine

Abstract

The article is devoted to the study of the methodological basis for researching the problem of development of sports and recreational work in higher education institutions, which is revealed at the philosophical, general scientific and specific scientific levels. At the philosophical level, there are dialectical, humanistic, anthropological, axiological, and integrative approaches that provide a deep understanding of the essence of sports and recreation activities. At the level of general scientific methodology – synergetic, systemic, cultural, functional, structural and functional, acmeological, competence, empirical, activity, interdisciplinary, personality-oriented approaches that form a single methodological basis for the analysis and transformation of sports and recreation activities in higher education institutions, providing a holistic view of physical education as a dynamic system that takes into account the interaction of various components, cultural and social factors, as well as the active participation of students. At the level of specific scientific methodology – historical and methodological, pedagogical, psychological and pedagogical, socio-cultural, medical and biological, inclusive, digital approaches that allow to identify effective ways of developing sports and recreation work in higher education institutions of Ukraine, taking into account current challenges and trends. It is concluded that the methodology for researching the problem of development of sports and recreation work in higher education institutions of Ukraine is a comprehensive and multilevel system that allows, at the theoretical and practical levels, to objectively reproduce and outline the conceptual vectors of development of sports and recreation activities in higher education institutions of Ukraine. The integration of philosophical, general scientific, specific scientific and procedural approaches provides a comprehensive analysis of the structural, functional and cultural aspects of sports and recreational work, which makes it possible to develop effective strategies for improving physical education and forming a healthy lifestyle of student youth.

References

1. Алєксєєв О. Методологія дослідження професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями Педагогічний альманах. 2021. Вип 51. С. 76–82. https://doi.org/10.37915/pa.vi51.338.

2. Леськів-Боднарчук Г., Єрусалимець К. Методологічні підходи підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання до спортивно-оздоровчої роботи з людьми третього віку: Актуальні питання та перспективи інноваційного розвитку науки та освіти в умовах євроінтеграції : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Рівне, 14 листопада 2024 р.). Рівне. С. 259–261.

3. Стинська В., Ящишин З., Кравець Н. Методологія дослідження проблеми розвитку фармацевтичної освіти в Україні. Педагогічний альманах. 2024. № 57. С. 50–57. DOI: https://doi.org/10.37915/pa.vi57.605.

4. Прилуцький М. Культурологічний підхід в управлінні спортивно-оздоровчими проєктами. Актуальні питання сучасної педагогіки: творчість, майстерність, професіоналізм: матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Кременчук, 15 березня 2019 року). Кременчук. 2019. С. 525–527.

5. Bailey R. Physical Education and Sport in Schools: A Reviewof Benefits and Outcomes. Journal of School Health. 2006. № 76(8). P. 397–401.

Published

2025-04-30

How to Cite

STYNSKA, V., YASHCHYSHYN, Z., PROKOPIV, L., & SERMAN, T. (2025). METHODOLOGY FOR RESEARCHING THE PROBLEM OF DEVELOPMENT OF SPORTS AND RECREATIONAL WORK IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 91–97. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.12