ПЕДАГОГІЧНІ ПОГЛЯДИ О. МАКАРУШКИ НА ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.14

Ключові слова:

Остап Макарушка; патріотизм; патріотичне виховання; зміст освіти; національні цінності; національна ідентичність

Анотація

У статті проаналізовано погляди українського педагога О. Макарушки (1867– 1931) на патріотичне виховання української молоді. Патріотизм розглядав як багатогранне явище, що охоплює не лише любов до Батьківщини, але й глибоке знання історії, активну популяризацію рідної мови та усвідомлення культурної спадщини. Патріотичне виховання має пронизувати весь навчальний процес, а не обмежуватися викладанням окремого предмета. Педагог вважав, що кожен предмет надає можливість знайомити дітей з рідною землею та народом, а навіть математичні та геометричні вправи можуть бути використані для патріотичного виховання. Особливу увагу приділяв мистецьким предметам, таким як спів, руханка, малювання та ручна праця, які, на його думку, були насичені невичерпним багатством українських узорів та мотивів. Проаналізовано фундаментальні цінності національно-патріотичного виховання. Закладені в молоді патріотичні почуття формують характер, світогляд та поведінку особистості, а майбутнє України залежить від молоді, яка глибоко усвідомлює національну ідею та готова до активної участі в розбудові держави. Особливий акцент зроблено на ролі історичних прикладів та особистого взірця у формуванні патріотичної свідомості молоді. Доведено, що вивчення історії є важливим інструментом для формування патріотичних почуттів, а використання історій життя видатних особистостей є ефективним методом виховання моральних якостей. Вивчення національної культурної спадщини є необхідною умовою для інтеграції української молоді у світовий культурний простір. Акцентовано увагу на значущості народних та Шевченківських свят як форм патріотичного виховання у шкільному середовищі. Запропоновано рекомендації щодо використання педагогічних ідей О. Макарушки у патріотичному вихованні молоді в умовах російсько-української війни.

Посилання

1. Бодак Л. Остап Макарушка про вплив війни на виховання дитини. Молодь і ринок. 2018. № 4(159). С. 149–153.

2. Бодак Л. Остап Макарушка про роль соціальних інститутів у вихованні дитини. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. № 60. Т. 1. С. 53–56.

3. Карпенко О., Бодак Л. Педагогічні ідеї Остапа Макарушки (1867–1931 рр.): монографія. Одеса: Ольді+, 2022. 258 с.

4. Карпенко О., Чепіль М. Остап Макарушка про педагогіку як науку виховання. Молодь і ринок. 2024. №9(229). С. 46–51.

5. Левицька Л. Остап Макарушка про виховання характеру дитини. Наука і освіта. Серія: Педагогіка і психологія. Одеса, 2004. № 1. С. 100–103.

6. Макарушка О. Вартість реальних предметів науки для ідеї національного образованя. Наша школа. 1917. Р. VIII. Зш. 5–6. С. 36–46.

7. Макарушка О. Короткий огляд-українського письменства від XI до XVIII століття для ужитку молодіжи. Львів : Друк. НТШ, 1896. 93 с.

8. Макарушка О. Методичне навчання української мови в середніх школах. Українська Школа. 1925. Т. I. Зш. 13–14. С. 55–60.

9. Макарушка О. Наука вихованя : підруч. для шкіл і родин. Львів : Друк. НТШ, 1922. 152 с.

10. Макарушка О. Непропаща праця. Рідна Школа. 1927. Р. 1. Ч. 4. С. 9–10.

11. Макарушка О. Основи і напрям народного виховання. Наша школа. 1916. Р. VII. Зш. 2–3. С. 14–26.

12. Макарушка О. По загальних зборах. Учитель. 1906. Р. ХVIII. Ч. 6. С. 73–74, 93–95; Ч. 9. С. 121–123; Ч. 10. С. 137–139.

13. Макарушка О. Початки нового писемництва в Галичині. Україна. 1928. Кн. 1 (27). С. 41–46.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

ЧЕПІЛЬ, М. (2025). ПЕДАГОГІЧНІ ПОГЛЯДИ О. МАКАРУШКИ НА ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (52), 106–112. https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.14