PEDAGOGICAL VIEWS OF O. MAKARUSHKA ON PATRIOTIC EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.20/52.14Keywords:
Ostap Makarushka; patriotism; patriotic education; content of education; national values; national identityAbstract
The article analyzes the views of the Ukrainian pedagogue O. Makarushka (1867–1931) on the patriotic education of Ukrainian youth. He viewed patriotism as a multifaceted phenomenon that encompasses not only love for the homeland but also a deep knowledge of history, active promotion of the native language, and an awareness of cultural heritage. Patriotic education should permeate the entire educational process, not be limited to teaching a separate subject. The pedagogue believed that every subject provides an opportunity to familiarize children with their native land and people, and even mathematical and geometric exercises can be used for patriotic education. He paid particular attention to artistic subjects such as singing, physical exercises, drawing, and handwork, which, in his opinion, were filled with an inexhaustible wealth of Ukrainian patterns and motifs. The fundamental values of national-patriotic education are analyzed. The patriotic feelings instilled in young people shape the character, worldview, and behavior of the individual, and the future of Ukraine depends on the youth who deeply understand the national idea and are ready to actively participate in the development of the state. Special emphasis is placed on the role of historical examples and personal role models in shaping the patriotic consciousness of young people. It is proven that studying history is an important tool for fostering patriotic feelings, and using the life stories of outstanding individuals is an effective method of cultivating moral qualities. Studying the national cultural heritage is a necessary condition for the integration of Ukrainian youth into the global cultural space. Attention is drawn to the significance of folk and Shevchenko holidays as forms of patriotic education in the school environment. Recommendations are offered on the use of O. Makarushka’s pedagogical ideas in the patriotic education of youth in the context of the Russian-Ukrainian war.
References
1. Бодак Л. Остап Макарушка про вплив війни на виховання дитини. Молодь і ринок. 2018. № 4(159). С. 149–153.
2. Бодак Л. Остап Макарушка про роль соціальних інститутів у вихованні дитини. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. № 60. Т. 1. С. 53–56.
3. Карпенко О., Бодак Л. Педагогічні ідеї Остапа Макарушки (1867–1931 рр.): монографія. Одеса: Ольді+, 2022. 258 с.
4. Карпенко О., Чепіль М. Остап Макарушка про педагогіку як науку виховання. Молодь і ринок. 2024. №9(229). С. 46–51.
5. Левицька Л. Остап Макарушка про виховання характеру дитини. Наука і освіта. Серія: Педагогіка і психологія. Одеса, 2004. № 1. С. 100–103.
6. Макарушка О. Вартість реальних предметів науки для ідеї національного образованя. Наша школа. 1917. Р. VIII. Зш. 5–6. С. 36–46.
7. Макарушка О. Короткий огляд-українського письменства від XI до XVIII століття для ужитку молодіжи. Львів : Друк. НТШ, 1896. 93 с.
8. Макарушка О. Методичне навчання української мови в середніх школах. Українська Школа. 1925. Т. I. Зш. 13–14. С. 55–60.
9. Макарушка О. Наука вихованя : підруч. для шкіл і родин. Львів : Друк. НТШ, 1922. 152 с.
10. Макарушка О. Непропаща праця. Рідна Школа. 1927. Р. 1. Ч. 4. С. 9–10.
11. Макарушка О. Основи і напрям народного виховання. Наша школа. 1916. Р. VII. Зш. 2–3. С. 14–26.
12. Макарушка О. По загальних зборах. Учитель. 1906. Р. ХVIII. Ч. 6. С. 73–74, 93–95; Ч. 9. С. 121–123; Ч. 10. С. 137–139.
13. Макарушка О. Початки нового писемництва в Галичині. Україна. 1928. Кн. 1 (27). С. 41–46.