THE INTEGRAL CROSS-CURRICULAR SYSTEM OF ACADEMIC COMMUNICATIVE TEACHING AT THE USA UNIVERSITIES AS AN EDUCATIONAL TECHNOLOGY
Keywords:
educational technology, cross-curricular system of acade-mic communicative teaching, interdisciplinary, activity-based, genre-based, competency-based approach.Abstract
Abstract. The paper aims at a complex study of American university system of academic and disciplinary-specific communicative education. Its ob-jectives include: a) to trace the origins and foundations of the system; b) to analyze the structure of the system as an educational technology and present its model; c) to describe the main components of the system and their functio-nal interrelations. The modern American cross-curricular system of academic communi-cative teaching (CCSACT) is a complex educational and administrative struc-ture implemented in most American colleges and universities through Com-munication/Writing across the Curriculum Programs (CAC/WAC); its main purpose being effective socialization of students into academic and discipli-nary discourse communities through the acquisition of their language conven-tions (academic and disciplinary genres). The system that originated in the US higher education in early 70-ies of the XX century now comprises the fol-lowing constituent components: conceptual, administrative, organizational, content, control, evaluative and corrective. Constructivist theory about a two-fold role of communication in the educational process, particularly that of a learning tool and a means of socia-lization into communities of practice, is foundational to CCSACT philoso-phy. Its methodology rests upon four underlying approaches to teaching com-munication: interdisciplinary, activity-based, genre-based and competency-based ones. The interdisciplinary approach presupposes the involvement of discipli-nary faculty as representatives of respective discourse communities into the process of communication teaching. According to the activity-based and genre-based approaches students master academic and disciplinary genres through their active use and meaningful interactions with experienced members of the respective communities in the context of disciplinary learning and research. The competency-based approach dominates communication programs goal setting and determines the ways and methods of student evaluation and asse-ssment. As an educational technology, CCSACT incorporates learning techno-logies of lower levels implemented through various writing and oral commu-nication programs for undergraduate and graduate students as well as tutor and peer tutor development programs. The fact that cross-disciplinary system of academic communicative teaching has spread beyond higher education and crossed the national borders of the USA gaining popularity across the globe proves its high efficiency and adaptability to various educational environments.
References
Бондаренко, В.В., Ланских, М.В., & Бондаренко, Ю.В. (2011). Современные педагогические технологии как объективная потребность. Харьков: ХНАДУ, 146 с.
Козолуп, М.С. (2014a). Застосування жанрово-базованого підходу до академічної комунікативної підготовки студентів природничих спеціальностей в університетах США. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 49, 97–103.
Козолуп, М.С. (2014b). Міждисциплінарний підхід до формування академічної комунікативної компетенції у студентів природничих спеціальностей в університетах США. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота», 30, 60–63.
Козолуп, М.С. (2017). Технології підготовки майбутніх фахівців природничих спеціальностей до академічної комунікації в університетах США. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Тернопіль, 20 с.
Микитенко, Н.О. (2011). Технологія формування іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців природничого профілю. Тернопіль: ТНПУ, 411 с.
Назарова, Т.С. (1997). Педагогические технологии – новый этап эволюции? Педагогика, 3, 20–27.
Оршанський, Л., & Івах, С. (2017). Проблеми та напрями модернізації вітчизняної вищої освіти. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», 5/37, 119–128. doi: 10.24919/2313-2094.5/37.102617.
Сисоєва, С. (1999–2001). Педагогічні технології і професійний розвиток особистості. Prace Naukowe. Pedagogika, 8–10, 741–754. Взято 7 лютого 2018 з http://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/341/?idvol=7420.
Яхонтова, Т.В. (2009). Лінгвістична генологія наукової комунікації. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 420 с.
Bawarshi, A.S., & Reiff, M.J. (2010). Genre: an introduction to history, theory, research and pedagogy. West Lafayette, Indiana: Parlor Press LLC, 263 p.
Jacobs, H.H. (1989). The Growing Need for Interdisciplinary Curriculum Content. In H.H. Jacobs (Ed.), Interdisciplinary curriculum: Design and implementation (pp. 1–12). Alexandria, VA: ASDC.
Kruse, O., Chitez, M., Rodriguez, B., & Castello, M. (Eds.). (2016). Exploring European Writing Cultures. Country Reports on Genres, Writing Practices and Languages Used in European Higher Education. Winterthur: ZHAW Zurcher Hochschule fur Angewandte Wissenschaften, 290 p. doi: 10.21256/zhaw-1056.
Lave, J., & Wegner, E. (2003). Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 142 p.
Russell, D.R. (2002). Writing in the Academic Disciplines: A Curricular History. Car-bondale, IL: Southern Illinois University Press, 428 p.
Statement on WAC Principles and Practices. (2014). Retrieved February 10, 2018, from http://wac.colostate.edu/principles/statement.pdf.