METHODOLOGICAL APPROACHES TO STUDYING EDUCATIONAL WORK WITH CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.119508Keywords:
child, education, upbringing, anthropological, axiological and culturological approaches, humanistic paradigm.Abstract
Abstract. The choice of concept (approach, paradigm) is an important factor in education. This choice is associated with a review of the goals and principles of the development of children in the modern world. A successful selection of approaches facilitates the search for effective innovative technologies for the upbringing and education of children. The author believes that such approaches include anthropological, culturological and axiological approaches. The article is devoted to review of these approaches in the modern scientific literature. It indicates a close link between the anthropological, axiological and culturological approaches. The article analyzes the ways of improving the educational process in the implementation of various forms of teaching on the methodological basis of anthropological, axiological and culturological approaches. The author pays special attention to the study of the problem of the formation of moral values and moral ideals of children. The moral education of children is analyzed on the basis of the mentioned methodological approaches. The author considers the peculiarities of the work of teachers working with children with special educational needs. The article analyzes important modern problems necessary for educating people with special educational needs in Ukraine on the basis of anthropological, culturological and axiological approaches. It is noted that these tasks are solved in the context of the search for ways of developing a national education system that should be formed in accordance with modern processes of integration and globalization with a view to transforming the country into a post-industrial civilization, which will ensure the stable movement and development of Ukraine in the 21st century as well as the integration of the national education system into the European and the world of learning space.
References
Авдіянц, Г., & Наливайко, В. (2010). Виховання гуманістичних цінностей в учнів початкових класів: сучасний стан проблеми. Гуманізація навчально-виховного процесу, LII (І), 208–217.
Бим-Бад, Б.М. (2015). Педагогическая антропология? Это просто! Взято з http://www.bim-bad.ru/biblioteka/article_full.php?aid=567.
Выготский, Л.С. (2014). К психологии и педагогике детской дефективности. Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. Взято з www. detskiysad.ru/ped/hrestomatia06.html.
Гессен, С.И. (1995). Основы педагогики. Введение в прикладную философию. Москва: Школа-Пресс, 448 с.
Дашутін, Г.П., & Михальченко, М.І. (2001). Український експеримент на терезах гуманізму. Київ: Парламентське вид-во, 335 с.
Дистервег, А. (1998). О природосообразности и культуросообразности в обучении. Взято з http://jorigami.ru/_corner/Classics/Diesterweg/Diesterweg_Adolf_Nature_and_Culture.htm.
Ильенков, Э.В. (2013). Что же такое личность? Взято з http://philosophy.pp.net.ua/publ/ehv_ilenkov_chto_zhe_takoe_lichnost.
Кант, И. (1966). Антропология с прагматической точки зрения. Кант и собрание сочинения, 6, 349–587.
Кобрій, О. (2014). Тенденції удосконалення змісту вищої педагогічної освіти України. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 29 (2), 112–121.
Максакова, В.И. (2001). Педагогическая антропология. Москва: Академия, 74 с.
Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. (2002). Взято з file:///C:/Documents%Downloads/natsionalna%20doktryna.pdf.
Невмержицька, О. (2015). Виховний ідеал: еволюція та сучасне трактування. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія: Педагогіка, 1/31, 219–230.
Про освіту – Освіта. UA. (2017). Взято з http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231.
Ушинский, К.Д. (2004). Человек как предмет воспитания. Взято з studentdream.narod.ru/ushi1.htm.
Чепіль, М. (2008). Теоретичні засади підготовки майбутнього вчителя до виховної роботи з учнями. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 17, 4–14.
Parsons, S., & Platt, L. (2017). The early academic progress of children with special educational needs. British Educational Research Journal, 43, 466–485. doi: 10.1002/berj.3276.
Siddiqua, A., & Janus, M. (2017). Experiences of parents of children with special needs at school entry: a mixed method approach. Child: Care, Health and Development, 43, 566–576. doi: 10.1111/cch.12443.
Shaw, A. (2017). Inclusion: the role of special and mainstream schools. British Journal of Special Education, 44, 292–312. doi: 10.1111/1467-8578.12181.
Törmänen, M., & Roebers, C. (2017). Developmental outcomes of children in classes for special educational needs: results from a longitudinal study. Journal of Research in Special Educational Needs. doi: 10.1111/1471-3802.12395.