THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF EDUCATION OF AESTHETIC TASTE OF FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART BY MEANS OF INTERACTION OF ARTS
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.2Keywords:
taste, aesthetic taste, aesthetic culture, musical art, professional training of future music teachers, cultural approach, anthropological approach, axiological approach, integrative approach, systematic approach, pedagogical principles.Abstract
The article defines the essence and content, as well as the theoretical and methodological substantiation of the process of educating the aesthetic taste of future music teachers by means of the interaction of arts. The content of the concept of "aesthetic taste" is revealed. The aesthetic taste of future music teachers is a necessary component of their professional competence. It represents an individual system of evaluating phenomena, which is formed under the influence of the social environment and is reflected in works of art. The development of aesthetic taste contributes to the formation of a person's readiness for an adequate assessment of musical phenomena, modern culture and the perception of one's own professional, pedagogical and creative path. The components of the artistic taste of future music teachers are cognitive (related to knowledge), emotional-value (related to emotions and values) and reflective-creative (related to thinking and the creative process) aspects. For the effective solution of this research problem, the importance of cultural (related to understanding the cultural context), anthropological (related to the study of human nature and personal development), axiological (related to value orientations), integrative (related to with a combination of different aspects) and systemic (related to understanding the interrelationship of components) scientific approaches. These approaches contribute to a deeper understanding of aesthetic taste and its development in the context of musical art, which contributes to the preparation of future teachers for professional activity and creative self-improvement. The author comes to the conclusion that the aesthetic taste of future music teachers is an integral part of their professional competence. Aesthetic taste is defined as an individual system of evaluating phenomena, which is formed in the social environment and is reflected in works of art.
References
Вартанова Ж. А. Естетичний смак як специфічна здатність ціннісного ставлення до дійсності: автореф. дис. …канд. філос. наук: 09.00.04. Київ. держ. ун-т імені Т. Г. Шевченка. Київ, 1978. 22 с.
Вітвицька С. С. Аксіологічний підхід до виховання особистості майбутнього вчителя. Креативна педагогіка. Наук.-метод. журнал. Вінниця, 2015. Вип. 10. С. 63-67.
Кузьмінський А. І., Омеляненко В. Л. Педагогіка : підручник. 3-тє вид., випр. Київ : Знання-Прес, 2008. 447 с.
Кустовська О. В. Методологія системного підходу та наукових досліджень : курс лекцій Тернопіль : Економічна думка, 2005. 124 с.
Масол Л.М. Художньо-педагогічні технології в основній школі: єдність навчання і виховання: метод. посіб. Харків: Друкарня Мадрид, 2015. 178 с.
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навчальний посібник. Київ : ВАТ «КДНК», 2001. 608 с.
Пономарьова Г. Ф. Виховання майбутнього педагога: теорія і практика : монографія. Харків : Ранок, 2014. 547 с.
Швець І. Б. Формування основ естрадного виконавства в контексті підготовки сучасного вчителя музичного мистецтва. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 2014. Вип. 38. С. 487-491.
Шевченко Г. П. Естетичне виховання у школі: навчально-методичний посібник. Київ: Рад. шк., 1985. 144 с.