SUBJECT-TO-SUBJECT INTERACTION IN THE EDUCATIONAL PROCESS IN POLAND
Keywords:
creativity, creative competence, grade’s competence, junior pupil’s competence, subject-to-subject interaction.Abstract
The article emphasizes the main peculiarities of the subject-to-subject interaction in the educational process in Poland. The author presents different development methodologies of junior pupils’ creativity. The main principles of creativity development written by K. Szmidt, А. Tokarz and developmental model of creative potential written by R. Ripple are analyzed. The essence of the concept «creativity», «creative competence», «junior pupils’ competence», «subject-to-subject interaction» is examined.
References
1. Левицкая И.Б., Турчак С.К. Развитие креативности школьника / И.Б. Левицкая, С.К. Турчак // Педагогика. – 2007. – № 4. – С. 112 – 114.
2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1 – 4 класи. – К. : Вид. дім «Освіта», 2013. – 392 с.
3. Павленко В.В. Креативність: сутність, структура, закономірності формування і розвиток / В.В. Павленко // Педагогічна освіта: Теорія і практика. Педагогіка. Психологія : зб. наук. праць / Київ ун-т ім. Б. Грінченка ; редкол. : В.О. Огнев’юк, Л.Л. Хоружа [та ін.]. – К. : ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – Вип. 23. – С. 15 – 21.
4. Яковлева Е.Л. Развитие творческого потенциала личности как цель образования / Е.Л. Яковлева // Вопросы психологии. – 1996. – № 3. – С. 28 – 43.
5. Adamek I., Bałachowicz J. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / I. Adamek, J. Bałachowicz. – Kraków, 2013.
6. Ekiert-Oldroyd Dorota. Wiedza o twórczości i stosunek do nauczania twórczego jako istotne elementy kompetencji współczesnego nauczyciela. Raport z badań studentów pedagogiki : Pomiędzy dwiema edukacjami / Dorota Ekiert-Oldroyd // Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiani. – Łódź, 2014. – S. 43 – 56.
7. Uszyńska-Jarmoc Janina. Kreatywność nauczycieli i ich przekonania i intencje dotyczące interakcji wychowawczych z dziećmi : Pomiędzy dwiema eduka-cjami / Janina Uszyńska-Jarmoc // Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiani. – Łódź, 2014. – S. 67 – 81.
8. Konarzewski K. Nauczyciel / К. Konarzewski // Sztuka nauczania. – Warszawa, 1995.
9. Malinowski T. Nauczyciel. Sylwetka psychologiczna współczesnego nau-czyciela / T. Malinowski // Encyklopedia psychologii / pod red. W. Szewczuka. – Warszawa, 1998.
10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego [Електронний ресурс]. – Ресурс доступу : https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/1c.pdf. – S. 17.
11. Szmidt K.J. ABC kreatywności / K.J. Szmid. – Warszawa, 2010.
12. Szmidt K.J. Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania / K.J. Szmidt. – Kraków : «Impuls», 2005. – S. 98 – 114.
13. Szmidt K.J. Pedagogika twórczości / K.J. Szmidt. – Gdańsk, 2007. – 424 s.
14. Tokarz A. Dynamika procesu twórczego / A. Tokarz. – UJ, Kraków, 2005. – S. 213 – 218.