AXIOLOGICAL BASES OF PRESCHOOL TUTOR TRAINING FOR EDUCATIONAL ACTIVITIES
Keywords:
axiology, axiological bases, axiological approach, creation of axiological space, educational process, future preschool tutor, future tutor training of preschool children.Abstract
The analysis of the axiological bases of preschool tutor training for educational activities, taking into consideration the methodologist of modern scientific thinking is analyzed; the basic provisions relating to the modern educational process, creation of the axiological space of a modern pedagogical university, with exiosphere enrichment, with consideration of the individual student as an active educational system based on a holistic foun-dation of value-semantic sphere are singled out; the training of teachers from the standpoint of axiological approach is highlighted.
References
1. Антоненко Т.Л. Психологічні основи впливу ціннісно-смислової сфери на професійне становлення майбутнього фахівця / Т.Л. Антоненко // Педагогіка і психологія : вісн. НАПН України. – К. : «Педагогічна преса», 2009. – № 4 (65). – С. 26 – 36.
2. Бех І.Д. Я як джерело духовного саморозвитку особистості / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія : вісн. НАПН України. – К. : «Педагогічна преса», 2011. – № 3 (72). – С. 5 – 16.
3. Вишневський О. Людиноцентризм як педагогічна проблема на тлі сучасних цивілізаційних процесів / О. Вишневський // Пед. думка. – 2008. – № 4. – С. 3 – 12.
4. Педагогика : учеб. пособие для студентов пед. учеб. заведений / В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, А.И. Мищенко, Е.Н. Шиянов. – М. : Школа-Пресс, 1997. – 512 с.
5. Педагогика : учеб. пособие для студентов пед. ин-тов / под ред. Ю.К. Бабанского. – М. : Просвещение, 1983. – 608 с.
6. Рибалко Л.С. Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект) : монографія / Л.С. Рибалко. – Запоріжжя : ЗДМУ, 2007. – 443 с.
7. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн ; сост., авторы коментар. и послеслов. А.В. Брушлинский, К.А. Абульханова-Славская. – СПб. : Питер Ком, 1999. – 720 с.
8. Сластенин В.А. Профессионализм педагога: акмеологический контекст / В.А. Сластенин // Пед. образование и наука. – 2002. – № 4. – С. 4 – 9.
9. Цвєткова Г.Г. Проблема самовдосконалення викладача вищої школи: акмеологічний, системно-синергетичний, аксіологічний підходи / Ганна Цвєткова // Духовність особистості: методологія, теорія і практика : за матеріалами V Міжнар. наук.-практ. конф. «Особистість в духовно-моральному просторі сучасного світу». – Луганськ, 2012. – С. 167 – 178.
10. Tsvetkova A.G. The essence of professional self-cultivation of the teachers of the Humanities from the positions of the acmeological and axiological approaches / A.G. Tsvetkova // Молодой ученый. – 2013. – № 11 (58). – С. 680 – 684.