DIDACTIC PRINCIPLES OF FORMATION OF ECOLOGICAL COMPETENCE FOR GRADUATES OF MARITIME HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Keywords:
didactic principles, didactic principles, didactic approaches, ecological competence.Abstract
The analysis of didactic principles that lie in the basis of obtaining ecological knowledge is conducted in the article. The fundamental principles of didactics: scientism, systemacy, consistency, availability, integrity, nature correspondence, which are closely connected and are widely used in the studying of all subjects, are presented. The didactic approaches of teaching in training of maritime specialists by forming ecological competence are pointed out, such as: system, active, acmeological, differential, people-oriented and competent approaches, as well as an approach of generalization of knowledge and an approach of judiciousness.
References
1. Ващенко Г. Загальні методи навчання : підручник для педагогів / Г. Ващенко. – К., 1997. – 415 с.
2. Гуренкова О.В. Формування екологічної компетентності майбутніх фахівців водного транспорту в умовах кредитно-модульної системи навчання : автореф. дис. … канд. пед. наук : 10.02.08 / Ольга Володимирівна Гуренкова. – К., 2009. – 19 с.
3. Занков Л.В. Избранные педагогические труды / Л.В. Занков. – 3-е изд., дополн. – М. : Дом педагогики, 1999. – 608 с.
4. Зорина Л.Я. Дидактические основы формирования системности знаний старшеклассников / Л.Я. Зорина. – М. : Педагогика, 1978. – 128 с.
5. Коменский Я.А. Великая дидактика. Избр. пед. соч. / Я.А. Коменский. – М., 1982. – Т. 1.
6. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики України / під заг. ред. О.В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с. – ISBN 966-8039-50-5.
7. Краевский В.В., Хуторской А.В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах / В.В. Краевский, А.В. Хуторской // Педагогика. – 2003. – № 2. – С. 3 – 10.
8. Липова Л. Дидактичні засади формування екологічної компетентності випускників : укр. наук. журнал «Освіта регіону. Політологія, психологія, комунікації» / Л. Липова.
9. Концепция экологического воспитания учащихся Нижнего Новгорода // География и экология в школе ХХІ века. – Н. Новгород, 2004. – № 4.
10. Никонорова Е.В. Экологическая культура и молодёжь : учеб. пособие / Е.В. Никонорова. – М., 1990. – 124 с.
11. Панченко В.І. Етика. Естетика текст : [навч. посіб.] / В.І. Панченко ; за наук. ред. В.І. Панченко. – К. : «Центр учбової літератури», 2014. – 432 с.
12. Песталоцци И.Г. Избранные педагогические произведения : в 2 т. / И.Г. Песталоцци ; под. ред. В.А. Ротенберга. – М. : Педагогика, 1981. – 336 с.
13. Равен Джон. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация / Джон Равен. – М., 2002 (англ. 1984). – С. 261.
14. Сластенін В.А. Формування творчої особистості майбутнього вчителя / В.А. Сластенін // Рад. педагогіка. – 1975. – № 1. – С. 79 – 85.
15. Тарасенко Г. Взаємозв’язок естетичної та екологічної підготовки вчителя в системі професійної освіти : [монографія] / Г. Тарасенко. – Черкаси : «Вертикаль», 2006. – 308 с.
16. Дуля А.В. Підготовка майбутнього фахівця морської галузі у контексті компетентністного підходу / А.В. Дуля // Людинознавчі студії : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогика» / ред. кол. Н. Скотна, М. Чепіль та ін. – Дрогобич : Видавничий відділ ДДПУ, 2015. – Випуск тридцять перший. – 328 с.
17. Ушинский К.Д. Собрание сочинений. Т. 10 : Материалы к третьему тому «Педагогической антропологии» / К.Д. Ушинский. – М. – Л. : Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1950. – 659 с.