PROBLEMS OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE

Authors

  • Nadiya Ashytok

Keywords:

people with special educational needs, inclusive education, the development strategy of the national education system.

Abstract

The article provides a definition of inclusive education, it also gives the history of its development and realization of ideas of childrens’ co-education for pupils with different educational needs in Europe. The important present-day tasks are analyzed as well, necessary for realization of inclusive education of people with special educational needs in Ukraine. It is pointed out, that the development strategy of the national education system should be formed accordingly to modern integration and globalization processes, to the requirements of transformation into a postindustrial civilization that will provide the steady movement and development of Ukraine in the XXI century, the integration of the national education system in the European and world educational space. The organized and implemented inclusive education, which should co-exist together with the general and special education in Ukraine, has to facilitate the realization of this strategy in a proper way.

References

1. Гончарова Е.Л., Кукушкина О.И. Ребенок с особыми образовательными потребностями / Е.Л. Гончарова, О.И. Кукушкина // Альманах Института коррекционной педагогики РАО. – 2002. – Вып. № 5. – Режим доступа : http://ise.edu.mhost. ru/almanah/

2. Егоров П.Р. Теоретические подходы к инклюзивному образованию людей с особыми образовательными потрібностями / П.Р. Егоров. – Режим доступу : http://teoria-practica.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/2012/3/pedagogika/egorov.pdf

3. Кугуєнко Н.Ф. Світовий досвід інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітні навчальні заклади / Н.Ф. Кугуєнко // Джерело педагогічних інновацій – управління освіти. – Режим доступу : kominternovskiy-ruo.edu.kh.ua/Files/.../Джерело_Силина_2013.doc.

4. На допомогу батькам, що мають дітей з особливими потребами / Л.В. Борщевська, Л.В. Зіброва, І.Б. Іванова. – К. : Укр. Ін-т соціальних досліджень, 1999. – 79 с.

5. Назарова Н.М. Теоретические и методологические основы образо-вательной интеграции / Н.М. Назарова. – Режим доступу : http://mosmetod.ru/ files/metod/ nachalnoe/docs/sbornik_kon_22_iyunya.pdf.

6. Соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю з функціональними обмеженнями : навч.-метод. посіб. для соціальних працівників і соціальних педагогів / за ред. проф. А.Й. Капської. – К. : ДЦССМ, 2003. – 168 с.

7. Стабс С. Инклюзивное образование при ограниченных ресурсах (Sue Stubbs, Inclusive Education Where There are few resources) : пособие / С. Стабс. – Oslo, 2002.

8. Указ Президента України Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року від 25 червня 2013 року № 344/2013. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

9. Хамініч С.Ю., Переверзева О.В. Інклюзивна освіта в контексті інноваційного розвитку України / С.Ю. Хамініч, О.В. Переверзева. – Режим доступу : http://confcontact.com/2013_03_15/35_Haminich.htm.

10. Шахненко В.І., Шевченко В.Т. Здійснення інклюзивної освіти як педагогічна проблема: історія, сучасність і перспективи розвитку / В.І. Шахненко, В.Т. Шевченко // Джерело педагогічних інновацій – управління освіти. – Режим доступу : kominternovskiy-ruo.edu.kh.ua/Files/.../Джерело_Силина_2013.doc.

Published

2025-05-05

How to Cite

Ashytok, N. (2025). PROBLEMS OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (33), 4–11. Retrieved from http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/pedagogy/article/view/394