HISTORIOGRAPHY OF INVESTIGATING THE PROBLEMS OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN PRIMARY SCHOOL TEACHER TRAINING (XXI CENTURY)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.26

Keywords:

higher education, primary school teacher preparation, innovative technologies, historiography, computer technologies, professional education.

Abstract

The historiography of professional preparation of future primary school teachers in the works of the Ukrainian researchers is reflected in the article. Authors investigate the analysis of historiography of the outlined range of problems in dependence on the conditionally stages which are defined by them. (2000-2016, 2016-2022). This division, as they consider, is necessary, as it presents certain aspects in social and economic life of country. In the articles are used two approaches of studing the problem: chronologic, thematic. It is specially noted that establishments of higher education must provide forming of professionally competent teacher as creative personality, that owns the system of knowledge, complex of abilities and skills, socially active person that is able quickly adaptate to the changes of present time. It should be stressed that the main role in preparation of future specialists plays innovative technologies of studies, as they are directed to form comprehensively and harmoniously developed personality. A special attention is payed to computer-informative technologies, as modern scientists spare most attention exactly to them. Sientists who have researched the innovative technologies in primary school teacher training have focused on various issues related to this topic. As a result of researches the most widespread in innovative pedagogical technologies for preparation of teacher of primary school : structural-logical, integration technologies, electronic courses, professionally-business playing technologies (business and role-play games, imitation exercises, individual training, computer programs and etc.); training facilities, informatively-computer and dialogue-communicative technologies. Authors emphasizes that the beginning of ХХІ of century in a historiography analysis is special because of appearance of scientific views in the context of modern paradigm the process of primary schools teachers preparation is estimated in the context of innovative technologies.

References

Бірук Н. Професійно-творчий розвиток особистості педагога-дослідника в умовах діяльності науково- педагогічної школи:-дис. на здобуття канд…пед.наук: 13.00.04. Житомир. 2021. 217 с.

Гончаренко С. Фундаменталізація професійної освіти. Ksztalcenie zawodowe: pedagogika i psychologia. 2006. No 7. С. 165–175.

Дубасенюк О. Інноваційні навчальні технології – основа модернізації університетської освіти. Освітні інноваційні технології у процесі викладання навчальних дисциплін. Житомир: Вид-во ЖДУ. 2004. С. 3–14.

Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі: колективна монографія / За заг. ред. Г.Л. Єфремової. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 444 с.

Кириченко Н. Використання сучасних цифрових технологій в освітньому процесі упровадження сучасних педагогічних технологій в умовах цифровізації економіки та суспільства: регіональний вимір: Матеріали регіонального науково-практичного семінару (2 чeрвня 2022 р.). С. 63–67.

Коваль Л. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи: технологічна складова: монографія. Донецьк, 2009. 375 с

Марко М. Сутність навчально-ігрових технологій. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2016. Вип. 11. С. 58–64.

Нежива Л., Паламар С. Інноваційні технології в літературній освіті майбутніх учителів початкової школи. Освітологічний дискурс. 2020 URL: https://od.kubg.edu.ua (дата звернення 08.04.2023)

Осипчук О. Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес. URL: https:// vseosvita.ua/library/vprovadzenna-innovacijnih-pedagogicnih-tehnologij-u-navcalnij-proces-35133.html (дата звернення 08.04.2023)

Пономарьова О. Типовий день на змішаному навчанні. URL: https://osvita.ua/blogs/87932

Рудник А. Професійна підготовка майбутніх учителів математики до технологізації освітнього процесу в умовах профільної школи: дис. … канд. пед. наук:13.00.04. Житомир. 2021. 320 с.

Слупська Я., Шкуренко О. Застосування віртуальної реальності у освіті. Молодий вчений. 2022. № 9 (109). С. 82–88.

Стрілець С. Підготовка вчителів початкової школи засобами інноваційних технологій: монографія. Чернігів: ЧНПУ імені Т.Г. Шевченка, 2012. 380 с.

Шевченко В. Сучасні методи та технології навчання у вищій школі.European Humanities Studies. 2016. С. 389–399.

Bilousova N, Hordiienko T, Demchenko N., Filonenko O., The organisation of educational space in the new Ukrainian school. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. Vol. 8. No. 3. 2020. Pp. 270–279.

Published

2023-07-07